Sympathieke Zweed: test Volvo XC40 Recharge T5 Plug-in Hybrid

0

Waarom de korte test?

Volvo staat op een scharnierpunt in haar geschiedenis. Met de marktintroductie van de stekker hybride versie van de XC40 zijn nu alle modellen van het merk in een ‘Plug-in’ uitvoering te koop (de V40, die vorig jaar zomer uit productie werd genomen, is alleen nog maar uit voorraad leverbaar). Volvo sluit hiermee een hoofdstuk af. Tegelijkertijd is de stekker hybride versie van de XC40 het begin van een nieuwe periode, want het is het eerste model met de Recharge benaming. Volvo gaat die typeaanduiding in de toekomst hanteren voor al haar oplaadbare auto’s, zowel de volledig elektrische exemplaren als de varianten die een benzine motor als basisunit hebben.

 

Wat voor auto is het?

De XC40 Recharge T5 Plug-in Hybrid behoort tot de laatste categorie. Inmiddels zijn ook de orderboeken geopend voor de T8 variant. Dat is de volledig elektrische uitvoering, maar die gaat pas in oktober in productie. Volvo is nu zo ver om met de levering van de Recharge T5 Plug-in Hybrid te beginnen. De grotere modellen van het merk waren al langer leverbaar in een stekker hybride uitvoering. Die zijn gebaseerd op het zogeheten SPA platform en hebben hun elektromotor op de achteras, waardoor er samen met de voorwielen aandrijvende benzine krachtbron sprake is van ‘AWD’. De XC40 staat op het compactere CMA onderstel en heeft alle aandrijftechniek geclusterd onder de motorkap. Dit betekent dat alleen de voorwielen worden aangedreven.

Volvo heeft altijd een zeker talent gehad voor aansprekende type aanduidingen. Wellicht ken jij ‘Drive-e’ nog waarmee dieselrijders vroeger in Nederland in aanmerking kwamen voor fiscaal voordeel. Toen werd ‘Twin Engine’ geïntroduceerd voor de stekker hybride modellen; ongeacht of een benzinemotor als basisunit fungeerde of een diesel. En nu is er dus ‘Recharge’.

Die naam heeft bij de XC40 betrekking op een oplaadbare 10,7 kWh batterij die in de middentunnel is geplaatst. Hij voorziet een 82 pk sterke elektromotor van stroom. Als basisunit fungeert een 180 pk versie van de 1,5 liter 3 cilinder benzinekrachtbron. Samen zijn beide motoren, gecombineerd goed voor ruim 250 pk, gekoppeld aan een 7-traps automaat met dubbele koppeling. Met de 10,7 kWh batterij kan de XC40 circa 50 kilometer emissievrij rijden. Als gemiddelde CO2 uitstoot wordt 38 à 41 gram per 100 km opgegeven. Maar dat is vooral een theoretische waarde. Beter realiseerbaar is vermoedelijk de acceleratietijd naar 100 km/u: 7,3 seconden.

Je moet goed kijken om de Recharge T5 Plug-in Hybrid uitvoering te kunnen onderscheiden van de conventioneel aangedreven versies. De belangrijkste weggever is een laadklep in het voorspatbord. Voor de rest zijn er een aantal subtiele badges. In het netjes afgewerkte, hoogwaardige interieur zijn de verschillen evenmin groot.

En dat is een goede zaak, want het betekent dat de bagageruimte dezelfde capaciteit heeft: 460 liter. Dat is meer dan de stekker hybride uitvoering van de Opel Grandland X biedt. Verder zit er in het doordachte interieur allerlei bergvakken.

 

Is het wat?

Ja, want de overgang naar elektrisch rijden naar benzinekracht (en terug) is naadloos en dat is natuurlijk het hele eieren eten bij een hybride auto. In Pure modus rijdt de XC40 emissievrij en is hij voldoende vlot voor stadsritten. Je hoort amper wanneer de benzinemotor actief wordt, maar dat wordt anders als je de Volvo in Power modus op zijn staart trapt. Dan hoor je (te) goed dat de loopcultuur van de 3-pitter op zijn zachtst gezegd niet overhoudt. Eigenlijk is dat niet verwonderlijk want ook de 4 cilinder, waarvan deze motor is afgeleid, is nogal rauw. Appels vallen niet ver van de boom. Gelukkig weet de wakkere 7-traps automaat met dubbele koppeling een stuk beter te overtuigen.

Via een indicator in de toerenteller kan je bijhouden wanneer de XC40 van motortype verandert. Daarmee kan je al spelenderwijs balanceren tussen een vlot tempo maken en zo min mogelijk benzine verbruiken. Maar al te veel rij plezier moet je in deze Volvo niet verwachten. Dat komt enerzijds omdat je onderweg bent met 1.741 kilo en dan is 262 pk (plus 245 Nm) niet veel. Anderzijds is de besturing te gevoelloos en helt de hoge carrosserie te veel over om jouw hart sneller te doen kloppen. Maar goed, dit is natuurlijk ook geen auto voor mensen met veel benzine in hun bloed.

Wel voegt de elektrische assistentie een extra verfijning niveau toe aan een auto die sowieso al aardig wat puntjes op de i heeft staan. De XC40 is goed te overzien, heeft comfortabele stoelen en afgezien van wat goedkoop plastic is de interieurbeleving beslist premium. Alleen het infomediasysteem zou wel een upgrade kunnen gebruiken.

De nieuwe Recharge T8 Full Electric uitvoering gaat geleverd worden met een installatie met Google software, maar die gaat jammer genoeg aan de neus van deze stekker hybride uitvoering voorbij. Jammer, want in vergelijking met wat Audi of BMW te bieden heeft, is het infomediasysteem van Volvo niet okselfris meer.

 

 

80%
80%
Awesome

Hoeveel sterren?

De stekker hybride aandrijflijn kan voor een bepaald type autorijders de XC40 extra aantrekkelijk maken. Maar dat hangt af van jouw rijgedrag (niet alleen de stijl, maar ook hoeveel kilometers jij dagelijks maakt) en van jouw laaddiscipline. Volvo zal met de Recharge T5 Plug-in Hybrid uitvoering een nieuwe kopersgroep aan kunnen spreken en dat zal het verkoopsucces van de XC40 alleen maar groter maken. Het is de juiste auto die op het juiste moment komt.

Dit neemt niet weg dat het verstandig is om een rekensom te maken: is deze stekker hybride versie zijn meerprijs ten opzichte van de T2 of T3 (die dezelfde 3 cilinder benzinemotor hebben) waard? Of heeft het, zeker als de overheid straks over de brug komt met een subsidie, zin om door te sparen voor de volledig elektrische Recharge T8 uitvoering? Feit is dat je bij Volvo veel minder voor de upgrade naar stekkerhybride techniek hoeft te betalen dan bij Opel (Grandland X) of Peugeot (3008).

  • 8
  • Beoordelingen door bezoekers (94)
    5

Reageren is niet mogelijk.