Verkoopklaar in de lente van 2021: de Dacia Spring Electric

0

Dacia komt in de lente van 2021 met een betaalbare elektrische auto. Die zal worden afgeleid van deze Spring. Voor deze conceptstudie hebben op hun beurt de Chinese Renault City K-ZE en de Indiase cross-over Kwid van hetzelfde moedermerk model gestaan.

Dat Dacia met een stadsgerichte elektrische cross-over zou komen, zong al enige tijd rond. Vanaf 2021 moet het model daadwerkelijk te koop zijn. Daarmee wil Dacia elektrische aandrijftechnologie gaan democratiseren. De Spring Concept belooft de voorbode te zijn van “de meest betaalbare elektrische auto van Europa”. Daarmee blijft Dacia trouw aan haar imago als prijskraker.

Hoe de productieversie van de Spring Concept van de Roemeense dochter van Renault gaat heten, is nog niet bekend. Waarschijnlijk wordt er voor dezelfde naam gekozen als het studiemodel heeft. Dacia benadrukt dat het gaat om een ‘echte’ auto met 5 deuren, 4 zitplaatsen en een eenvoudige instap. De Spring Concept is dus geen gemotoriseerde vierwieler met 2 stoeltjes zoals de vorige week gepresenteerde Citroën Ami of de Twizy van moedermerk Renault.

Zoals gezegd is de stadsgerichte cross-over van Dacia een afgeleide van Renault City K-ZE die vorig jaar in China op de markt kwam. Hij wordt uiteraard aangepast aan de Europese veiligheidsnormen. Veel technische details zijn er nog niet. Het enige wat wij al mogen weten, is dat het rij bereik meer dan 200 kilometer zal bedragen (gemeten volgens de WLTP norm). Dat is beter dan de actieradius van de nieuwe Renault Twingo Z.E., die het bij 180 kilometer voor gezien houdt.

De productieversie zal nauwelijks afwijken van het hier getoonde studiemodel dat 3,73 meter lang is. Die heeft een muisgrijze carrosserie en matte details in fluorescerend oranje, die onder meer te vinden zijn op de zij schermen, de dak stijlen, de deurpanelen en op de bodem beschermplaten onder de bumpers. De Dacia Spring heeft LED koplampen met een horizontale strip in het bovenste deel en 4 grafische elementen die geïntegreerd zijn in de bumper.

Aan de achterzijde vallen de 4 achterlichten met ‘double-Y’ effect en LED techniek op. Deze licht signatuur is kenmerkend voor toekomstige Dacia modellen, zo laat een woordvoerder van de fabrikant weten. Omdat de Spring een elektrische stadsauto is, zou het volgens de Roemenen een ideaal vervoermiddel voor nieuwe mobiliteitsdiensten zoals autodeel programma’s zijn. Maar ook voor particulieren zou het model zeer geschikt zijn. De Spring staat lekker hoog op zijn grote wielen en heeft brede wielkuip randen en stoere stootlijsten op de portieren. Denk de oranje elementen weg en vervang de LED pitten in de voorbumper door conventionele lampen, en de Dacia kan zó in productie.

De Renault City K-ZE die sinds vorig jaar in China wordt verkocht, heeft een 26,8 kWh groot accupakket en een 45 pk sterke elektromotor die de voorwielen aandrijft. Daarmee is een topsnelheid van ruim 100 km/u mogelijk. De wielbasis bedraagt 2,42 meter. Momenteel zijn de Seat Mii Electric, de Skoda Citigo E iV en de Volkswagen e-Up de goedkoopste nieuwe elektrische auto’s. Die kosten ruim 23 mille. De Dacia krijgt een prijskaartje van circa 15.000 euro, zo werd gisteren in de Nieuwstelex bericht.

 

Reageren is niet mogelijk.