Volvo in de gevarenzone

0

Volvo heeft een reputatie hoog te houden. In de eerste plaats op het gebied van veiligheid, maar het Zweedse merk staat ook goed aangeschreven als fabrikant van degelijke auto’s. Maar opnieuw is er onderzoek waaruit blijkt dat dit onterecht is.

In het overzicht van minst betrouwbare automerken staat volgens J.D. Power, een Amerikaanse onderzoeksbureau, Volvo namelijk hoog genoteerd. Er werd gekeken naar de storinggevoeligheid van personenwagens van 3 jaar oud. Naast de ‘usual suspects’ Land Rover (220 problemen), Chrysler (214) en Jaguar (186) komen wij op de vierde plek namelijk al Volvo tegen met 185 problemen. Nu zou je kunnen zeggen: “één zwaluw maakt nog geen zomer, ook niet als het om een onderzoek naar de (on)betrouwbaarheid van auto’s gaat, maar in een recente peiling van de Consumentenbond eindigde Volvo ook al niet al te best, nét onder Fiat die op de derde plek stond van minst betrouwbare automerken. Dit Italiaanse merk behoort eigenlijk ook tot de ‘usual suspects’. Want in het onderzoek van J.D. Power eindigde Fiat op de 6de plek van onderen met 160 problemen. Het Amerikaanse GMC, het pick-up en SUV label van General Motors nestelde zich daar tussenin met 162 problemen. Dat is ook geen gezelschap om mee te pronken.

J.D. Power onderzocht zoals gezegd de storinggevoeligheid van auto’s die 3 jaar oud zijn. Het gaat dus om modellen die nog vrij nieuw zijn (de peiling vond eind 2019 plaats dus bouwjaar 2016 werd onder de loep genomen. Oftewel modeljaar 2017). In het geval van Volvo allemaal auto’s op basis van het SPA platform (60- en 90- serie). De onderzoekers van J.D. Power maakten hun rangschikking op basis van het aantal problemen per 100 voertuigen in de afgelopen 12 maanden. Gemiddeld was er sprake van 134 problemen. Daar zit Volvo dus ruim boven, evenals de andere genoemde merken. Ook Jeep (159 problemen) scoort slechter dan gemiddeld, evenals Dodge (158), Infiniti (155), Subaru (154), Mercedes (152), Mini (147), Mitsubishi (146), Ram (140), Honda (139), Acura (139), Nissan (136) en Audi (136). Volvo is dus niet het enige premium merk dat qua betrouwbaarheid slechter dan gemiddeld scoort, maar de uitkomst is klip en klaar: Audi klanten hebben gemiddeld bijna 50 minder problemen. Het gaat hierbij om mankementen aan de motor, afwerking missers in het interieur of aan de buitenkant van de auto, problemen met het navigatiesysteem of een slecht werkende geluidsinstallatie.

Hoe moet het dan wel? Genesis, een nieuwe premium merk van Hyundai dat medio 2021 naar Europa komt, blijkt de betrouwbaarste auto’s te bouwen. Klanten melden in dit geval slechts 89 problemen per 100 voertuigen, minder dan de helft dan Volvo rijders dus. Lexus (100) en Buick (103, dat onder andere de Insignia deelt met Opel) volgen daarna. Porsche (104), Toyota (113) en Volkswagen (116) scoren ook hoog in het betrouwbaarheid lijstje. Deze Amerikaanse bevindingen komen aardig overeen met die van de Consumentenbond, die Toyota op nummer 1 zette. In de middenmoot eindigden de merken Kia (132 problemen), Hyundai (132), Cadillac (131), Mazda (130), Ford (126), Chevrolet (123), BMW (123) en Lincoln (119). Amerikanen zijn dol op dit soort lijstjes van de meest en minst betrouwbare automerken, want hoe een model de Tarzan bocht uitkomt kan hen doorgaans minder schelen. Dus scoort een fabrikant structureel slecht, dan zal dat snel zichtbaar worden in de verkoopresultaten. Zo ver reikt de invloed van J.D. Power, wellicht het bekendste Amerikaanse onderzoeksbureau. Het betekent dat Volvo zich dus serieus zorgen moet maken. Tenminste als dit merk de gunst van de autoconsument in de Verenigde Staten niet wil verspelen. En Nederlandse klanten die verder kijken dan hun neus lang is, zijn ook gewaarschuwd.

Volvo loopt voorop op het gebied van veiligheid en de introductie van stekker hybride modellen. Daar genereert het Zweedse automerk veel positieve publiciteit mee. Maar je kan je afvragen of Volvo vanwege alle kinderziektes aan haar (SPA) modellen niet te veel voor de muziek uit marcheert. Sowieso adviseert Autointernationaal.nl iedereen om 2 keer na te denken voordat er overgegaan wordt tot de aanschaf van een stekker hybride model. Dubbel zo veel soorten aandrijftechniek betekent op basis van boerenverstand ook dubbel zo veel kans op mankementen.

Reageren is niet mogelijk.