Zeg geen Seat tegen deze eerste zelfstandige Cupra: de Formentor

0

Na de Ateca en Leon is Cupra nu aan de onthulling van zijn derde model toe: de Formentor. Die is dit keer niet gebaseerd op een Seat.

Als de foto’s bij dit artikel jou bekend voorkomen, dan kan dat kloppen: de Formentor werd een jaar geleden al in conceptvorm gepresenteerd en de productieversie wijkt amper af van dat showmodel. Dat maakt de presentatie een beetje tot een anticlimax. Het betreft een 4,45 meter lange cross-over die er, eerlijk is eerlijk, gelikt uit ziet. Met dit formaat kan de Formentor boven stalgenoot Ateca worden gepositioneerd. In zekere zin kan je er een (goedkoper) Spaans alternatief voor de Audi Q3 Sportback in zien. Het onderstel type (MQB) is sowieso identiek.

Is de hoekige, hoge Cupra Ateca in zekere zin een auto waarbij functie boven vorm gaat, bij de Formentor is dat andersom. Dat verklaart waarom de kofferruimte met 450 liter het aflegt tegen zijn stalgenoot. Er waren aanvankelijk plannen om de Formentor (in eenvoudigere uitvoeringen) ook onder Seat vlag te gaan verkopen, maar dat plan is van tafel. Het oorspronkelijke voornemen is wellicht de reden waarom er nogal wat vertrouwde Seat designelementen in het ontwerp van de cross-over zitten. Met name de lichtunits lijken inwisselbaar te zijn.

De 1,84 meter brede en 1,51 meter hoge Formentor, die je ook als een coupéachtige SUV zou kunnen omschrijven (hij is 137 millimeter lager dan de Cupra) staat standaard op 19 inch wielen met daarachter remmen van Brembo. Hij kan in bijzondere kleuren geleverd worden en wordt desgewenst afgewerkt met koperkleurige accenten en geborsteld aluminium. Volgens Cupra combineert de Formentor “de voordelen van een performance auto met de kwaliteiten van een SUV”. Er zou dus sprake zijn van het beste van 2 werelden.

Binnenin verwelkomen sportstoelen en een dashboard dat gedomineerd wordt door een 12 inch infomedia scherm de bestuurder en bijrijder. De boordplank met volledig digitaal instrumentarium heeft overigens ook een hoog Seat gehalte, ondanks de aanwezigheid van koperkleurige accenten. Het stuur heeft 2 nieuwe knoppen: één voor het stop/start systeem en de ander voor de rij modi.

Cupra gaat de Formentor in 2 uitvoeringen leveren. De eerste is een stekker hybride versie. Diens aandrijflijn is identiek aan die van de Skoda Octavia RS iV en de Volkswagen Golf GTE. Het gaat dus concreet om een 1.4 TSI benzinemotor van 150 pk die assistentie krijgt van een 115 pk sterke elektrische collega. De benodigde stroom is afkomstig uit een batterij van 13 kWh. Het systeemvermogen van de stekker hybride Formentor bedraagt 245 pk en aan koppel is er maximaal 400 Nm beschikbaar. Cupra geeft een elektrisch rij bereik van 50 kilometer op. Dat is 10 km minder dan de actieradius van de Golf GTE in emissievrije modus.

De andere uitvoering van de Formentor (die is vernoemd naar het schiereiland van Mallorca) heeft dezelfde aandrijflijn als de Seat Leon Cupra ST 4Drive: een 310 pk en 400 Nm sterke 2.0 TSI in combinatie met vierwielaandrijving. Net als bij de stekker hybride uitvoering is een DSG automaat met dubbele koppeling standaard. Dat geldt ook voor Dynamic Chassis Control waarmee de Formentor in diverse rij modi instelbaar is.

De Cupra Formentor wordt in het najaar bij de dealers verwacht. Dan zal blijken of er een businesscase is voor een nieuwe Spaans automerk dat niet (volledig) leunt op andermans modellen en of de consument bereid is om het label als meer dan een aanbieder van opgepepte Seat producten te beschouwen. Afijn, zo is DS ook begonnen. Meer technische informatie over de Formentor en de prijzen maakt Cupra in aanloop naar de marktintroductie bekend. Reken op afgerond 70 mille voor de 310 pk versie. Dat is een stevig bedrag voor een auto met Seat genen die korter en hoger is dan de nieuwe Leon Cupra ST. Of heb jij voor dit bedrag liever een Audi Q3 Sportback?

Reageren is niet mogelijk.