Nissan investeert ondanks onzekere tijden in Sunderland

0

Nissan steekt 52 miljoen pond (omgerekend 59,8 miljoen euro) in haar autofabriek in het Britse Sunderland, ondanks eerdere waarschuwingen van het bedrijf dat de Brexit de productielocatie in gevaar brengt.

De Japanse automaker zei eerder dat als het Britse vertrek uit de Europese Unie zou leiden tot hogere handelstarieven, dit de Europese productieactiviteiten niet levensvatbaar zou maken. Daarmee werd niet alleen de fabriek in Sunderland bedoeld, maar ook die in Barcelona. Die productiefaciliteit kampt nu met grote overcapaciteit.

De investering die Nissan nu in haar Britse productiefaciliteit doet, is bedoeld om de nieuwe, derde generatie Qashqai te kunnen maken in Sunderland. De Britse overheid gaf eerder de garantie dat het concurrentievermogen van het land niet in gevaar zou komen, maar die waarborg werd gegeven door de vorige premier, Theresa May. Haar opvolger Boris Johnson ligt op ramkoers met de Europese Unie voor wat betreft de Brexit onderhandelingen. Op dit moment worden in het Verenigd Koninkrijk de Leaf, de Juke (foto), de Qashqai en de X-Trail gebouwd. De opvolger van het laatste SUV model zal echter in Japan geproduceerd gaan worden. Nissan heeft in de Britse fabriek 7.000 werknemers. Vorig jaar bouwden die 350.000 auto’s in Sunderland.

In de komende maanden zal Nissan nog eens 350 miljoen euro in haar Britse fabriek in het Noord Engelse Sunderland investeren. De autofabrikant meldt dat het hiervoor steun ontvangen heeft van de Britse overheid. Wat die steun inhoudt, is niet bekend. Subsidie door de Britse overheid is echter geen oplossing voor dreigende grenscontroles en invoerheffingen. Die vormen een grote barrière. Dat die belemmeringen er vanaf volgend jaar daadwerkelijk komen, lijkt gezien de stroeve onderhandelingen tussen Londen en Brussel steeds waarschijnlijker.

Ondertussen schroeft Nissan de productie in Sunderland gestaag terug. Zo rolden er in januari niet meer dan 28.150 auto’s van de band, wat 13 procent minder is dan in dezelfde maand van 2019. De productiedaling is groter dan in andere fabrieken van Nissan dat gebukt gaat onder sterk gedaalde verkopen. Over de periode van 1 april 2019 tot 31 januari 2020 kwam de Britse productie met nog geen 272.000 auto’s zelfs ruim 21 procent lager uit. Dat komt onder andere doordat de belangstelling voor de tweede generatie Leaf (foto) tegenvalt.

Vorige week is in Sunderland een nieuwe pers in gebruik genomen die bijna 60 miljoen euro heeft gekost. Bij die gelegenheid werd door Nissan bevestigd dat die investering deel uitmaakt van een totaal investeringspakket van 465 miljoen euro ter voorbereiding van de productie van de volgende generatie Qashqai. Nissan kende de bouwopdracht van dat model al in 2016 aan Sunderland toe, maar dat plan leek op losse schroeven te staan toen de Britten in datzelfde jaar voor een Brexit stemden. Nu lijkt de toekomst voor de 7.000 werknemers (en nog eens duizenden arbeidskrachten in de toeleveringsindustrie) voorlopig toch weer veilig.

Reageren is niet mogelijk.