Toyota wint CO2 uitstoot wedstrijd, maar prijzengeld gaat aan zijn neus voorbij

0

In februari zijn er 153 procent meer stekker hybride auto’s op kenteken gezet in Europa. In dezelfde maand is het marktaandeel van volledig elektrische auto’s bijna verdubbeld. Dat blijkt uit cijfers Jato Dynamics, een databureau dat gespecialiseerd is in de personenwagen markt.

In februari was er nog geen sprake was van Covid-19 in Europa en bovendien was het een schrikkelmaand met een dag extra. Maar toch deed de automarkt het slecht: er werden in Europa slechts 1.063.264 nieuwe personenwagens op kenteken gezet, tegenover 1.148.775 exemplaren in dezelfde maand van 2019; een daling van 7 procent. In januari was er ook al sprake van een verkoopterugval (- 7,6 procent), dus de trend is duidelijk.

Maar tegen de markttrend in nam de vraag naar elektrische en stekker hybride modellen toe: in februari werden er 92 procent meer volledig elektrische auto’s verkocht dan in dezelfde maand van 2019, terwijl de inschrijvingscijfers van stekker hybride modellen zelfs met 153 procent zijn gestegen. In absolute zin zijn de verkoopcijfers echter beperkt, met net geen 40.000 volledig elektrische auto’s die over de toonbank gingen en bijna 29.000 stekker hybride modellen. Samen waren zij in februari goed voor een marktaandeel van 6,6 procent. Indien de ‘gewone’, niet oplaadbare hybride modellen bij opgeteld worden, dan koos 13 procent van de Europese autokopers afgelopen maand voor een model met een alternatieve aandrijflijn.

Jato meldt dat de populariteit van SUV modellen tanende lijkt omdat daar 1,7 procent minder exemplaren van werden geregistreerd, maar in een markt die met 7 procent kromp betekent dit dat zij wel degelijk hun marktaandeel verder hebben weten te vergroten tot 39 procent. Dat er absoluut gezien minder SUV modellen verkocht werden, komt doordat de kleinere exemplaren minder in trek waren, wellicht door de introductie van hatchback alternatieven als de nieuwe Renault Clio. De afzetdaling bedroeg 3,7 procent. Dit cijfer staat in schril contrast met de toenemende populariteit van de grote SUV. Daarvan nam het aantal registraties toe met 17 procent. Het ging daarbij overigens vaak om stekker hybride exemplaren. De Volkswagen T-Roc (- 22 procent), de Nissan Qashqai (-13 procent), de Volkswagen Tiguan (-19 procent) en de Renault Captur (20 procent) zijn (nog) niet in een dergelijke uitvoering leverbaar. De Peugeot 3008 kan sinds kort wel als ‘PHEV’ worden besteld; wellicht de reden waarom de afzetdaling bij dit SUV model beperkt bleef tot 10 procent.

Door de, per saldo, toenemende populariteit van SUV modellen in 2019 stijgt de gemiddelde CO2 uitstoot van het Europese wagenpark al 3 jaar op rij. Tussen 2007 en 2016 daalde het emissiegemiddelde van 159,1 gram/km naar 117,8 gram, maar sinds 2017 is dat cijfer weer aan het toenemen. 2019 klokte af op gemiddeld 121,8 gram/km (2018: 120,5 gram), zo berekende Jato Dynamics. De reden voor de stijging is volgens het databureau tweeledig: enerzijds is het marktaandeel van diesels (die gemiddeld minder CO2 uitstoten dan benzinemodellen) en anderzijds blijft de SUV, die al snel 15 procent meer verstookt dan een vergelijkbare hatchback, sedan of stationwagon, aan populariteit winnen.

Op landniveau scoort Polen met afstand het slechtst. Daar was de gemiddelde uitstoot van in 2019 verkochte personenwagens gemiddeld 131,4 gram/km. In een land dat vol staat met kolencentrales, is dat misschien niet verwonderlijk. Aan de andere kant van het spectrum bevindt zich Noorwegen met een gemiddelde emissiewaarde van 60,3 gram/km. Dat is natuurlijk te danken aan de hoge elektrificatie graad van het wagenpark aldaar. Portugal doet het met een gemiddelde van 83,2 gram ook opvallend goed. Dat komt doordat de consument aldaar minder gefixeerd is op een ‘dikke’ auto dan in andere landen.


Kijken wij naar de diverse autofabrikanten die op de Europese markt actief zijn, dan was Toyota in 2019 de beste leerling van de klas met een gemiddelde CO2 uitstoot van 97,5 gram/km. Het was ook één van de weinige merken die zijn emissiewaarde zag dalen (-2,3 gram). Maar eigenlijk staat Toyota (natuurlijk) op de tweede plaats, achter Tesla, wiens personenwagens helemaal geen uitstoot hebben. Citroën bezet de derde podiumplaats met een emissiewaarde van 106,4 gram/km, oftewel op grote afstand (een forse 9 gram) van het Japanse merk. Bij Ford steeg de CO2 uitstoot met liefst 4,9 gram/km naar 128,5 gram. De Mustang Mach-E kan dus niet snel genoeg komen. Van de 20 bestverkopende automerken in Europa is Mercedes de slechtste leerling met een emissiewaarde van 140,9 gram/km oftewel bijna 45 procent slechter dan Toyota. Verrassend is dat Volvo en Mazda, die in hun advertenties sterk inzetten op hun uitstoot besparende technologieën, strandden op de plaatsen 18 en 19 (met respectievelijk 133,8 en 135,4 gram CO2 per km).

Jato Dynamics becijferde dat minder dan 6 procent van de nieuw verkochte auto’s in 2019 geëlektrificeerd waren (elektrisch, hybride of stekkerhybride) en dat hun CO2 uitstoot gemiddeld 63,2 gram/km bedroeg. Geheel elektrische modellen hadden in 2019 onvoldoende marktaandeel om de stijgende emissietrend te kunnen keren. Deze ontwikkeling is bijzonder ongelukkig aangezien ‘Brussel’ de autosector gestaag striktere uitstoot doelstellingen oplegt. Dit jaar mag een personenwagen nog hooguit 95 gram CO2 per km hebben. Wordt die norm niet gehaald, dan dreigt de Europese Unie met monsterboetes. Een daling van 27 gram (van 121,8 gram naar 95 gram) in 1 jaar tijd is echter weinig realistisch. Een soortgelijke emissie reductie werd bereikt tussen 2009 en 2016; een periode van 7 jaar dus. Toyota hoeft zich evenwel geen zorgen te maken want die is nog maar 2,5 gram verwijderd van de uitstoot norm.

Het is alleen nog maar de vraag hoe relevant die Europese doelstelling op dit moment nog is. Want de autolobby is nu hard aan het lobbyen voor uitstel. De reden? Covid-19. Diverse fabrikanten zijn namelijk van mening dat zij dit jaar financieel al zwaar genoeg getroffen zullen worden en dat de draconische overheidsmaatregelen om verspreiding van het corona virus een halt toe te roepen een grote impact zal hebben op de werkgelegenheid in de branche. Pervers genoeg is Covid-19 voor sommige autoproducenten dus een godsgeschenk omdat zij nu wellicht miljarden boetes kunnen ontlopen. Dat is zonde natuurlijk voor een merk als Toyota dat in de afgelopen decennia veel geld stak in het vergroenen van haar wagenpark en dit jaar de uitgelezen kans had om de concurrentie op kostenachterstand te zetten.

Reageren is niet mogelijk.