Aangenaam comfortabel: test Audi e-Tron Sportback

0

Audi heeft een primeur: in de vorm van de e-Tron Sportback lanceert zij namelijk de eerste elektrische coupéachtige SUV. Een niche binnen een niche dus. Je bent misschien geneigd te denken dat daar niet veel te halen valt, maar het voordeel van de pioniersrol is dat de vijver nog niet is leeggevist door de concurrentie.

Het type aandrijving mag voor een coupéachtige SUV dan nieuw zijn, het dilemma van dit carrosserietype is zo oud als de weg naar de eerste generatie X6: men dient meer te betalen (in het geval van de e-Tron Sportback 2.400 euro) voor een auto die minder hoofdruimte heeft (met name achterin is het verschil merkbaar) en die een kleinere kofferbak heeft. Is de autoconsument daartoe bereid? Ja. Dit positieve antwoord wordt al sinds 2008 gegeven door bovengenoemde BMW.

Toch is de Sportback versie niet zomaar een e-Tron met een lagere daklijn. Audi heeft diverse verbeteringen doorgevoerd bij het basisontwerp. De e-Tron is nog steeds een tamelijk unieke verschijning in het verkeer, maar de orderboeken werden 3 jaar geleden al geopend. Optische aanpassingen die de Sportback versie heeft ondergaan zijn de montage van andere bumpers (die voor een ‘agressievere’ look moeten zorgen) en koplampen van het nieuwe Matrix LED type.

Technische verbeteringen zijn er ook, want hoewel de e-Tron Sportback standaard over vierwielaandrijving beschikt, worden in de D modus onder normale rij omstandigheden dankzij een nieuwe ontkoppeling functie alleen de achterwielen aangedreven. Dat scheelt 11 kilometer actieradius. Na het activeren van de kickdown functie in Sport modus komt ook de voorste elektromotor in actie en is er alsnog sprake van vierwielaandrijving. Audi monteert bij de e-Tron Sportback ook andere remmen die voor minder frictie zorgen en waarmee het rij bereik met nog eens 3 kilometer wordt vergroot.

Het levering gamma van de Sportback versie is identiek aan dat van de gewone e-Tron. Dit betekent dat de basis wordt gevormd door de 50 Quattro uitvoering met 313 pk en 71 kWh accupakket. De ’55’ variant is 408 pk sterk en heeft een batterijen set van 95 kWh. Qua uitrusting niveau zijn er de smaken Edition, Business Edition, Business Edition Plus en S Edition. Getest werd het topmodel van de reeks, de 55 Quattro S Edition. Die kost 90.800 euro. Zijn actieradius bedraagt 446 kilometer (de 50 Quattro uitvoering moet na 347 kilometer opgeladen worden).

Ondanks dat er dus enkele technische wijzigingen zijn doorgevoerd bij de Sportback versie van de e-Tron, is er qua rijeigenschappen geen wereld van verschil. De elektrische Audi maakt vooral indruk met de stilte aan boord. We wisten al dat auto’s zonder een verbrandingsmotor weinig geluid produceren, maar bij de e-Tron Sportback is het akoestische comfort naar een nog hoger niveau getild. Dat komt doordat banden rumoer uitstekend wordt onderdrukt en de Audi extreem weinig wind vangt (de Cw-waarde bedraagt, mede dankzij het ontbreken van conventionele buitenspiegels bij de testauto, slechts 0,25; daarmee behoort de e-Tron Sportback tot de minste wind vangende SUV modellen). Voeg daarbij de excellente cabine isolatie (waardoor je de elektromotoren eigenlijk niet hoort) en er ontstaat een enorme rust aan boord die met name op lange afstanden weldadig is.

Luchtvering is standaard en dit type ophanging helpt te voorkomen dat de liefst 2.480 zware e-Tron Sportback overmatig duikt bij het afremmen en overhelt in bochten. De Audi weet zijn carrosserie uitstekend onder controle te houden. De stevige demping gaat niet noemenswaardig ten koste van het veercomfort. Tenminste, niet met de 20 inch wielen van de testauto. Je kan de e-Tron Sportback ook voorzien van 21 of 22 inch exemplaren. Dat staat stoer, maar is doorgaans nadelig voor het veercomfort.

Met de optionele 255/50 banden is er meer dan voldoende grip in bochten waardoor het stabiliteit controlesysteem niet voortijdig hoeft in te grijpen. Ook heeft de Audi geen hinderlijke onderstuur neiging. De achterwielen kunnen de aandrijfkrachten onderling verdelen, afhankelijk van de weg omstandigheden. Dat komt de tractie ten goede. En als de elektromotor voorin niet meedoet, gedraagt de e-Tron Sportback zich als een achterwiel aangedreven auto. Voor een personenwagen van Audi is dat best wel bijzonder. Met de luchtvering kan de grondspeling op de snelweg overigens met 80 millimeter worden verkleind om de e-Tron Sportback minder wind te laten vangen.

Dat de e-Tron Sportback ondanks het bijna 700 kilo zware accupakket geen hekel aan bochten, is te danken aan het lage zwaartepunt; op zijn beurt een gevolg van de in de wagenbodem geplaatste, van LG Chem afkomstige, batterijen set. Je kan daardoor best veel plezier hebben in deze Audi, maar het is jammer dat de besturing niet meer gevoel biedt. De installatie is weliswaar scherp en heeft een prettige mate van bekrachtiging, maar feedback ontbreekt. Dat zorgt er al met al voor dat deze e-Tron ondanks de extra typeaanduiding geen sportwagen is. Het is wel een verfijnde auto die de inzittenden in de watten legt.

Voorwaarde is wel dat de achter passagiers niet langer zijn dan 1,80 meter want de 20 millimeter lagere daklijn van de Sportback versie van de e-Tron is voor hen duidelijk merkbaar. Langere personen raken al snel het dak. Er is ook minder bagageruimte beschikbaar dan in de gewone e-Tron (615 liter versus 660 liter, of met de achterbankleuning neergeklapt 1.655 liter versus 1.725 liter), maar dat is eerder het verschil tussen ‘royaal’ en ‘iets minder royaal’.

Over de hoeveelheid ruimte voor de schouders en benen is er overigens niks te klagen. Achterin kunnen 3 passagiers prima naast elkaar zitten.

Voorin worden bestuurder en bijrijder getrakteerd op een displayfestival. Het instrumentarium is (vanzelfsprekend) digitaal en in de middenconsole zitten 2 schermen. Daarnaast zitten er aan weerszijden van het dashboard displays waarop het beeld van de optionele camera’s wordt getoond die de buitenspiegels vervangen.

Alles is, zoals wij gewend zijn van Audi, prachtig afgewerkt en van uitstekende kwaliteit. Meer ‘premium’ kom je eigenlijk alleen in een Bentley tegen. De optionele sportstoelen voorin zijn stevig en steunen goed.

Bij de geteste 55 Quattro uitvoering is het maximale vermogen (408 pk) en koppel (664 Nm) alleen beschikbaar in de Boost functie van de S modus en dan voor slechts 8 seconden. In de D setting moet je het doen met 360 pk en 561 Nm. Ook geen straf. Verwacht alleen geen explosieve acceleratie vanuit stilstand. Dat ligt niet zozeer aan het hiervoor genoemde vermogen en koppel, maar aan het forse gewicht van de e-Tron Sportback (2.480 kilo). Als je eenmaal tempo hebt opgebouwd, dan weet de Audi wel indrukwekkend vlot te versnellen. Officieel heeft hij 5,7 seconden nodig voor de sprint naar 100 km/u, maar dat is wellicht een conservatieve waarde: gevoelsmatig voelt de e-Tron Sportback vlotter aan.

Afremmen gaat ook moeiteloos. Er zijn 3 standen voor de remenergie recuperatie beschikbaar, naast een automatische setting waarin de Audi informatie van het navigatiesysteem gebruikt. In het rempedaal zit, voor een elektrische auto althans, opvallend veel gevoel. Altijd is er sprake van een vrijwel ultieme stilte aan boord. Niks vibreert, dreunt of ratelt. Dat draagt bij aan het lange afstand comfort.

Als elektrische auto is de e-Tron daar niet ongeschikt voor want bij een 150 kW snelle lader kan je de accu set van 10 procent naar 80 procent ‘bijvullen’ in 30 minuten.

 

90%
90%
Awesome

Conclusie

Is de Sportback versie zijn meerprijs ten opzichte van de gewone e-Tron waard? Het verschil tussen beide carrosserievarianten is vanuit prestatieperspectief tamelijk subtiel. Dus je koopt deze Sportback versie voor de iets betere atletische eigenschappen op bochtige wegen en / of vanwege zijn vlottere design met voor een coupéachtige SUV opvallend goed geslaagde proporties. Vanuit dit perspectief valt de ruim 2,5 procent hogere prijsstelling voor de geteste 55 Quattro S Edition uitvoering reuze mee, maar uiteindelijk zal de persoonlijke smaak dan wel voorkeur de doorslag geven.

Ongeacht de carrosserievorm krijg je een relaxt rijdende, comfortabele, praktische en zondermeer premium elektrische SUV. Audi heeft niet alleen een primeur met dit type auto, maar zorgt direct ook voor een hoge standaard waar maar weinig spelers in het segment van duurdere elektrische auto's aan kunnen tippen.

  • 9
  • Beoordelingen door bezoekers (30)
    5.7

Reageren is niet mogelijk.