Brandstofprijzen zijn sinds 2008 nog nooit zo laag geweest

0

De prijzen van motorbrandstoffen zijn in maart, tijdens het begin van de corona crisis in Nederland, met 6,1 procent gedaald ten opzichte van de maand ervoor. Dat is de sterkste daling sinds november 2008, ten tijde van de kredietcrisis. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek, dat zich daarbij baseert op gegevens van Travelcard Nederland.

Als wordt gekeken naar dagprijzen daalde op 10 maart de prijs van benzine ten opzichte van de dag daarvoor met 2,3 eurocent per liter het sterkst sinds 17 oktober 2008. In april daalde de brandstofprijs verder. Na 31 maart zakte de dagprijs van benzine met 2 procent naar 1,47 euro per liter op 20 april. Het prijsniveau van nu is nog wel hoger dan in 2008. Toen kostte een liter benzine op de goedkoopste dag 1,15 euro. In november 2008 daalden de brandstofprijzen aan de pomp als gevolg van de kredietcrisis op maandbasis met 9,4 procent.

Prijzen van brandstoffen hangen ook af van de locatie van de pomp. Zo zijn tankstations langs de snelweg duurder dan locaties die elders liggen. Het prijsverschil per liter benzine was in maart iets meer dan 11 eurocent. Onbemande stations zijn gemiddeld het goedkoopst. Een liter diesel kostte in maart bij een bemand snelwegstation gemiddeld 1,37 euro en elders 1,27 euro. Bij onbemande stations werd voor een liter diesel afgelopen maand gemiddeld 1,23 euro gevraagd. Een liter benzine kostte in maart dit jaar bij een snelwegstation gemiddeld 1,68 euro en 1,57 euro bij een bemande locatie elders. Ter vergelijking: de gemiddelde prijs van een liter benzine bij een onbemande pomp lag afgelopen maand gemiddeld op 1,52 euro.

De prijsontwikkeling van benzine wordt deels bepaald door de prijsontwikkeling van ruwe olie. In maart 2020 lag de prijs van een vat ruwe olie gemiddeld op slechts 34 dollar na onenigheid tussen Saoedi-Arabië en Rusland. Alleen in januari 2016 en in 2018 lag die prijs lager. Ook de vraag naar brandstof heeft invloed op de prijs. Vanwege de corona pandemie blijven meer mensen thuis en is er minder verkeer op de weg. Er is dus ook minder vraag naar brandstof. Maar het andere deel, in maart twee derde van de prijs aan de pomp, wordt gevormd door belastingen en accijnzen. De laatste is een vaste component.

 

Reageren is niet mogelijk.