Caterham Super Seven 1600 knipoogt naar het verleden

0

Met meer dan 47 jaar op de productieteller is de Seven onder Caterham vlag een Brits icoon. Van de huidige versie komt nu een variant die herinneringen moet oproepen aan de originele Seven. Want wat gisteren ouderwets was, is vandaag weer in de mode …

De huidige iteratie van de Seven kan je moeilijk modern noemen want door zijn carrosserie oogt hij nog steeds alsof hij uit 1973 komt. Toch onderging de Caterham door de jaren heen regelmatig een update, onder andere in de vorm van meer comfortuitrusting en nieuwe motoren. Maar deze retro Super Seven 1600, die binnenkort in productie wordt genomen, gaat terug naar de oorsprong.

Dat doet hij vooral met uiterlijk vertoon, want Caterham keert niet terug naar de originele Lotus motor. Er wordt vastgehouden aan de atmosferische 1.6 van Ford. Die levert weliswaar ‘slechts’ 137 pk, maar in de amper 565 kilo wegende Super Seven is dat toch voldoende voor spannende prestaties: met deze aandrijflijn, waar ook een handgeschakelde 5-bak onderdeel van uitmaakt, kan de Caterham in 5 seconden naar 100 km/u sprinten. De topsnelheid van dit rijdende karkas ligt op 196 km/u, wat meer dan genoeg is.

Uiterlijk kan je de nieuwe Super Seven 1600 herkennen aan klassieke non-metallic kleuren (er is keuze uit 4 tinten), de gewelfde lang gestrekte wielkasten vóór, chromen platen op de exemplaren achter en de klassiek vormgegeven 14 inch velgen waarvan er zelfs ééntje als reservewiel achterop prijkt. Racestrepen ontbreken om zo een rustige uitstraling te creëren. Wel beschikt de Caterham over een gepolijste grille en een sierstrip om de voorruit.

Ook het interieur van de 2-zitter is aangepast. Zowel de stoelen als de midden tunnel zijn bekleed met fraai leer en Caterham heeft op de vloer premium tapijt toegepast, zodat het geheel er luxer uitziet. Ook de chromen randjes rondom de meters en schakelaars moeten daaraan bijdragen. Dat geldt ook het houten stuur. Op het dashboard springt het klassieke instrumentarium van SMITHS Instruments meteen in het oog. Die maken de retro look van deze liefhebbers auto helemaal af.

Caterham heeft ook aan het geluid van de nieuwe Super Seven 1600 gedacht: dankzij andere gas klep huizen van Weber en en K&N luchtfilters klinkt hij weer net zoals vroeger, oftewel stevig en rauw. De sound zou vergelijkbaar zijn met die van vroegere motoren met carburateurs. Het geluid doet volgens Caterham zelfs een beetje denken aan rallyauto’s.

Hoeveel dit speeltje moet kosten? Caterham vraagt er 33.495 Britse pond voor. Daarmee is hij in het Verenigd Koninkrijk ruim 10 procent duurder dan de Mini Cabrio in John Cooper Works (54.930 euro) uitvoering. Reken dus op zo’n 62 mille voor de standaard S3 variant. Dat is eigenlijk veel geld voor weinig auto, maar daar staat dan wel een enorme hoeveelheid puur rij plezier tegenover die moeilijk te evenaren is.

Het gamma van Caterham bestaat voor de rest uit de Seven 275, de Seven 485 en de Seven 485 CSR. Het instapmodel beschikt over bovengenoemde 1,6 liter Ford motor. De andere 2 varianten worden aangedreven door het 2.0 Duratec blok van hetzelfde automerk. Van de Super Seven 1600, die ook al ‘kit’ kan worden geleverd (wat natuurlijk erg vermakelijk is in deze tijd), is ook een iets grotere SV versie. Daarnaast zijn er uitgebreide aankleed mogelijkheden.

Exclusief voor de Super Seven 1600 zijn er 7 speciale lakkleuren beschikbaar. Dat zijn Racing Green, Caribbean Blue, Tuscany Red, Saxony Grey, Serengeti Orange, Bordeaux Red en Oxford White. Voor het met leder beklede dashboard kan men kiezen uit 6 kleuren en voor de stoelen ook nog eens uit 5 tinten. Op de optielijst staan een aangescherpt onderstel, geventileerde schijven en opwaardeerde remcilinders.

 

Reageren is niet mogelijk.