Krachtigste Volkswagen wordt een PHEV

0

Volkswagen voorspelt dat in de toekomst het meest krachtige model van het merk een stekker hybride zal zijn. Ook de performance versies krijgen dus elektrische ondersteuning. Het aanbod aan stekker hybride modellen neemt bij Volkswagen in de nabije toekomst sowieso sterk toe. Zo staan er onder meer PHEV varianten van de Arteon en de nog te introduceren Arteon Shooting Brake op het programma.

Eind 2020 wil Volkswagen in totaal 6 stekker hybride modellen in haar gamma hebben, te weten de Golf e-Hybrid, de Golf GTE, de Passat GTE, de Passat Variant GTE, de Touareg R PHEV en een plug-in versie van de Tiguan. Laatstgenoemde gaat in China Tiguan L 430 PHEV heten. In Europa kiest Volkswagen voor een andere typeaanduiding, mogelijk e-Hybrid en voor de normale wielbasis (zonder ‘L’ dus). Volkswagen komt ook met stekker hybride varianten van de Arteon en de Arteon Shooting Brake. De tweede carrosserievariant komt in de eerste helft van 2021 op de markt. Volkswagen positioneert de combi als lifestyle stationwagon.

Volkswagen ziet de vraag naar stekker hybride modellen met name in China en Duitsland toenemen en speelt daar met een ruimer aanbod aan PHEV uitvoeringen op in. Deze plug-in versies helpen de Volkswagen Groep ook om de gemiddelde CO2 uitstoot van het autoconcern drastisch te verlagen. Op papier hebben stekker hybride modellen een emissiewaarde die in de meeste gevallen hooguit 50 gram/km bedraagt. Dat de praktijk minder rooskleurige cijfers laat zien, maakt de ambtenaren van de Europese Unie (die de uitstoot registreren) niet uit. Alleen als de gebruiker het accupakket gedisciplineerd opgeladen houdt, kunnen de emissiewaarden in de folder enigszins worden benaderd.

De grotere platforms van Volkswagen momenteel gebruikt, te weten de MQB en MLB bodemplaten, zijn beide geschikt voor PHEV technologie. De Duitsers laten er daarbij geen gras over groeien. Van het C segment model Golf tot de grote SUV Touareg worden stekker hybride versies leverbaar. De plug-in aandrijflijn van de laatste levert maximaal 462 pk en 700 Nm. Voor het MQB platform, waarbij de verbrandingsmotor niet in lengterichting is geplaatst maar overdwars, zijn de vermogen smaken 204 pk of 245 pk. Het accupakket van de stekker hybride modellen van Volkswagen is in alle gevallen onder de achterbank geplaatst.

Kai Philipp, is bij Volkswagen verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de PHEV modellen. Zijn boodschap is helder: Volkswagen zet in op sterke stekker hybride personenwagens want dat zorgt er voor dat die uitvoeringen extra aantrekkelijk zijn. En hoe meer stekker hybride exemplaren er over de toonbank gaan, des te makkelijker het voor de autofabrikant uit Wolfsburg is om de emissiedoelstellingen die door ‘Brussel’ zijn opgesteld te halen. Vorige maand werd de GTE versie van de nieuwe Golf al voorgesteld. Zijn systeemvermogen van 245 pk is samengesteld op basis van 150 pk uit de 1.4 TSI verbrandingsmotor en 115 pk van de elektromotor. Daarmee is hij 41 pk sterker dan de gewone Golf e-Hybrid. De Touareg wordt de eerste stekker hybride Volkswagen met een R badge.

Volkswagen investeert volgens Philipp fors in PHEV technologie en heeft in een periode van 2014 tot 2019 naar eigen zeggen ook al grote stappen gezet. Zo groeide de energiedichtheid van accupakketten bijvoorbeeld met 50 procent, terwijl de formaat van het batterijen set nauwelijks toenam. Als voorbeeld noemt Philipp de Golf GTE. De oude versie uit 2014 had een capaciteit van 8,8 kWh. Dat is nu gestegen naar 13 kWh. Dit zorgt er bijvoorbeeld voor dat de nieuwe Passat GTE een elektrische actieradius (gemeten volgens de WLTP norm) van 56 km heeft. Dat is volgens Phillip voldoende voor dagelijks gebruik, want gemiddeld wordt er volgens hem 42 km per dag afgelegd.

Philipp (foto) geeft aan dat er in de ruimte die voor het accupakket is gereserveerd ook een 18 kWh batterij zou passen. Maar uit kostenoverwegingen is er voor gekozen om voor de stekker hybride modellen van Volkswagen een ander (goedkoper) exemplaar te gebruiken. Philipp sluit niet uit dat er op termijn ook een GTE uitvoering van de T-Roc komt. Technisch is dat geen enkel probleem omdat dit model ook op het MQB platform is gebaseerd. Maar het hangt van de marktvraag af of die er daadwerkelijk komt. De ontwikkelingskosten kunnen in dat geval worden gedeeld met een e-Tron uitvoering van de Audi Q2.

Reageren is niet mogelijk.