Lexus slijpt haar LC fijn

0

Lexus neemt haar luxueuze coupé LC onder handen voor het modeljaar 2021. De update, waarvoor de Noord Amerikaanse markt de primeur heeft, omvat niet alleen de obligatoire nieuwe carrosseriekleuren, maar ook een kleine afslankkuur en aangepaste mechaniek. De reeds fraaie diamant is, zeg maar, verder fijn geslepen.

De aanpassingen aan de LC vinden volgens Lexus plaats in het kader van de aanstaande introductie van de Convertible uitvoering. Van een ruwe diamant was niet echt sprake, eerder kon de vraag worden gesteld of de coupé niet te gepolijst was om als sportwagen indruk te kunnen maken. De LC is overigens niet de enige 2-deurs auto die onder dit euvel lijdt, want ook de op de Noord Amerikaanse markt tegenvallend verkopende BMW 8-serie kan niet echt een vuist maken tegen de Porsche 911. Sommige premium merken hebben zoveel zelfkennis, dat zij dat überhaupt niet proberen, zoals Mercedes met haar S klasse Coupé. Dit 2-deurs model verkoopt in tegenstelling tot de 8-serie zonder korting wel heel behoorlijk. Of komt het omdat klanten in het hogere segment enorm merkgebonden zijn, waardoor debutanten als BMW en Lexus geen voet tussen de deur weten te krijgen?

Terug naar de update van de uit 2016 stammende LC (de wijzigingen zijn te beperkt om van een facelift te kunnen spreken). Er zijn 2 nieuwe lak kleuren aan het palet toegevoegd: Cadmium Orange en Nori Green Pearl. Daarnaast kunnen de 20 inch velgen worden opgefrist met een donkerder tintje. Subtiel werk dus, maar dat zijn premium merken aan hun stand verplicht.

Hetzelfde geldt voor de binnenzijde, want daar is er sprake van een nieuwe Flare Red kleurstelling die het Rioja Red vervangt. Het knal witte lederen interieur verdwijnt van de internationale optielijst. Al was die überhaupt niet bij ons beschikbaar. Het infomedia systeem kan voortaan, naast Apple Carplay, ook overweg met Android Auto.

Met meer dan 1,9 ton in de weegschaal is de LC natuurlijk eerder een GT dan een volbloed sportwagen. De dieetkuur voor de Lexus, die heeft geresulteerd een gewichtsbesparing van 10 kilo verandert daar niks aan. Maar dat is misschien ook niet noodzakelijk voor een auto die zich de spirituele opvolger van de SC430 mag noemen. Desalniettemin zou er sprake zijn van een positief effect op het rijgedrag van de LC. In dit kader is ook de ophanging gewijzigd (de constructie is voortaan van aluminium), past Lexus voortaan holle stabilisatorstangen toe en werden de veren aangepast. De optionele 21 velgen werden ook iets lichter. Daarnaast hebben de Japanse ingenieurs de set-up van de elektrische dempers onder de loep genomen. Het resultaat zou een natuurlijker plus scherper stuurgedrag én een beter veercomfort moeten zijn.

De onderstel software kreeg ook een update. Zo voegt Lexus daar de actieve bochtenassistent ACA (Active Cornering Assist) aan toe. Die remt bij de LC subtiel het binnenste wiel af tijdens bochtenwerk om de Coupé (en straks ook de Convertible) strakker door de bocht te helpen. De versnellingsbak van de V8 variant (LC 500) werd aangepast zodat er optimaal gebruik kan worden gemaakt van de 10 (!) versnellingen. Lexus bedoelt hiermee dat er minder snel wordt opgeschakeld. De versnellingen worden dus langer vastgehouden indien het gaspedaal stevig wordt ingetrapt. Dat is fijn voor de scheur neuzen onder ons. Bij de hybride versie die een V6 als basisunit heeft (LC 500h) werd het terugschakel gedrag verbeterd zodat de automaat bij haarspeldbochten direct het tweede verzet opzoekt in plaats van de bestuurder eerst te vervelen / irriteren met een hogere versnellingen. Daardoor kan de Lexus sneller uit de bocht accelereren.

Reageren is niet mogelijk.