Meer dan ooit een volwaardig Golf alternatief: test nieuwe Seat Leon

0

Ben jij, ondanks de corona sores, op zoek naar een nieuwe compacte 5-deurs gezinswagen, dan heb jij over de keuzemogelijkheden op dit moment niks te klagen. Niet alleen de nieuwe Volkswagen Golf is in de showrooms gearriveerd, Autointernationaal.nl heeft ook exclusieve testrecensies van de laatste edities van diens zustermodellen Skoda Octavia en Audi A3 Sportback kunnen publiceren. Maar de generatiewisseling bij het autoconcern uit Wolfsburg is niet compleet zonder de aflossing van een ander lid van de V segment familie: de Seat Leon. Daarvan is nu de vierde generatie verkoop klaar.

Op papier lijkt er bij de Leon niet veel veranderd te zijn. Ook niet aan de familieopstelling binnen de Volkswagen Groep. De Audi A3 Sportback is overduidelijk het premium lid, maar dat betekent niet dat die lui achterover kan leunen want de Volkswagen Golf schurkt daar qua status en materiaalkwaliteit dicht tegen aan. De Skoda Octavia speelt wederom zijn troefkaart van praktische, bovengemiddeld ruime gezinswagen uit. Voor de Seat Leon resteert (traditioneel) een positionering met Zuid Europese design flair, iets scherpere rijeigenschappen en een schepje extra technologie in de cabine. Het is, met andere woorden, de auto die jij zou kunnen kiezen wanneer iedereen bij jou in de straat al in een Volkswagen Golf rijdt en waarvan jij je wil onderscheiden met een wat sportiever model.

Onderhuids is dit viertal evenwel in essentie identiek. Dat is bij de vierde generatie Leon niet veranderd. Ook de Seat is gebaseerd op het MQB Evo platform van de Volkswagen Groep. Dit zorgt er voor dat de leverbare motoren niet verschillen van de opties die voor de A3 Sportback, Golf en Octavia beschikbaar zijn. De basis wordt gevormd door een 1,0 liter grote driecilinder turbo unit met 90 of 110 pk. Een trede hoger staat de 1.5 TSI met 4 pitten en naar keuze 130 pk of 150 pk (zoals in de testauto). De meest potente uitvoering is, tot het marktdebuut van de hete Cupra Leon, de 2.0 TSI versie die goed is voor 190 pk. Net als in de Audi, Skoda en Volkswagen kan er in de Seat ook gedieseld worden. De vermogen smaken zijn hier 116 pk en 150 pk. Compleet nieuw voor de Leon is de stekker hybride uitvoering. Die is goed voor 204 pk en stelt de bestuurder in staat om met een volle acculading maximaal 60 kilometer emissievrij te rijden. Als een DSG automaat niet standaard is, dan dient er zelf geschakeld te worden met behulp van een hand bak met 6 versnellingen. Milde hybride techniek is ook mogelijk. Daarvoor dien je dan wel een DSG versie van de 110 pk sterke Leon 1.0 TSI of de 1.5 TSI met 150 pk te bestellen. Een 48 volt systeem die remenergie recupereert en een starter/generator assisteren dan de benzinemotor tijdens accelereren. Verder kan de TSI unit zich ook al cruisend bij gas loslaten uitschakelen zonder dat er boordfuncties uitvallen.

Testauto was zoals gezegd de 150 pk sterke 1.5 TSI uitvoering van de Leon, voorzien van de 7-traps DSG automaat. Mede dankzij 250 Nm aan koppel maakt die een pittige indruk. De Leon kan in deze vorm in 8,4 seconden naar 100 km/u sprinten en zal pas bij 218 km/u de handdoek in de ring gooien. De 1.5 TSI unit heeft weinig moeite met het laten versnellen van deze C segment middenklasser, maar iets zegt mij dat je ook met de 1.0 TSI versie goed uit de voeten kunt. Die Leon profiteert wellicht nog wel meer van het milde hybride systeem.

Rijdt de nieuwe Leon sportiever dan een Golf? Misschien. Er is iets in de Seat dat er voor zorgt dat jij de rugleuning meer rechtop zet en het stuurwiel wat steviger vastpakt terwijl jij de meest dynamische rij modi activeert. Op Spaanse bochtige bergwegen is het contact tussen de auto en het asfalt hechter dan is veel anders gezinswagens uit het C segment. De besturing reageert direct en de remmen hebben een goede initiële bijtkracht plus progressieve werking.

Na 10 minuten vol betrokken te zijn geweest bij het rijden, wilde ik de airconditioning inschakelen, maar toen wachtte mij (net als bij de Golf) een teleurstelling. Voor de bediening moet je een soort van veegbeweging maken over een strook onder het display van het he infomedia systeem, maar de Volkswagen Groep schiet hiermee te ver door bij het elimineren van aparte fysieke knoppen. Tijdens het rijden leidt de weinig intuïtieve bediening te veel af en in het donker is wijziging van de temperatuur aan boord helemaal een drama.

Het is merkwaardig dat de hoogste managers van de Volkswagen Groep (inclusief die van Seat) hun handtekening hebben gezet onder deze ontwerpfout, want voor de rest is de nieuwe Leon een doortimmerde en doordachte allrounder die je niet alleen vanwege zijn sensuele design aanschaft. Afgezien van issues met de bediening is de reactiesnelheid en informatie weergaven van het 10 inch infomedia scherm indrukwekkend, de Alexa functionaliteit werkt goed en dankzij een continue internetverbinding kan het systeem ten alle tijde een update doorvoeren.

Als het om de praktische eigenschappen gaat, geeft de nieuwe Leon geen duimbreed toe aan de jongste Golf, integendeel. De capaciteit van de kofferbak bleef weliswaar ongewijzigd 380 liter (dat is voldoende, maar geen voorpaginanieuws), maar dankzij een 86 mm langere carrosserie, met 50 mm extra voor de wielbasis, weet de Seat achter passagiers nu een veel beter zitcomfort te bieden. Volwassenen kunnen daar prima zitten en dankzij de in een grotere hoek openende portieren is in/uitstappen in vergelijking met de oude Leon een stuk makkelijker geworden.

Van wezenlijk belang is hoe de prijsstelling van de nieuwe Leon zal zijn. Officiële tarieven zijn er nog niet, maar Autointernationaal.nl verwacht dat de nieuwe Leon besteld zal kunnen worden voor prijzen die bij 24.495 euro beginnen. Voor dit bedrag levert Seat de 5-deurs hatchback als Reference met een 90 pk sterke 1.0 TSI motor en een handgeschakelde 5-bak. Voor meer luxe kan men terecht in de Style uitvoering. Beiden zijn er ook met 110 pk en beschikken dan over een extra versnelling voor de hand bak. De Leon Style zal in deze vorm vermoedelijk 28 mille gaan kosten.

Viercilinder benzine plezier begint bij de Leon Style met 130 pk sterke 1.5 TSI motor en handgeschakelde 6-bak. Die gaat vermoedelijk 29,5 mille kosten. Een uitrusting trede hoger staat de Xcellente uitvoering. Die krijgt in handgeschakelde 130 pk configuratie een prijskaartje van ongeveer 32 mille. Voor de 7-traps DSG automaat variant met 150 pk moet rekening gehouden worden met 35.795 euro. De laatste versie beschikt over de eerder genoemde milde hybride techniek. Al met al zeilt Seat prijstechnisch net wat scherper aan de wind dan Volkswagen, zoals wij van het merk gewend zijn, terwijl je als bonus ook nog eens een langere garantie krijgt.

 

 

 

80%
80%
Awesome

Conclusie

Het front van de nieuwe Leon oogt misschien niet zo scherp en sportief als dat van zijn voorganger, maar dat neemt niet weg dat de vierde generatie een solide allrounder is die vooral aan de extra ruimte achterin een bredere doelgroep moet kunnen aanspreken. Toch wordt de Seat in dit opzicht (natuurlijk) afgetroef door de technisch identieke en per saldo weinig duurdere Skoda Octavia. Die biedt bovendien tal van zogeheten 'simply clever' oplossingen. Maar is het duel met de jongste Volkswagen Golf weet deze Leon wel te overtuigen. Vroeger vormde de Seat een krapper en eenvoudiger alternatief, maar daarvan is nu geen sprake meer. Dat is een knappe prestatie, al betekent dit dat er bij de bediening even veel punten blijven liggen.

  • 8
  • Beoordelingen door bezoekers (30)
    6

Reageren is niet mogelijk.