Nederlanders tevreden over hun elektrische auto, Duitsers niet.

0

Eigenaren van elektrische auto’s waarderen hun voertuig meer dan het branchegemiddelde, zo blijkt uit de zogeheten Smart Car Monitor van onderzoeksbureau Multiscope die deze week werd gepresenteerd.

Nederlanders met een elektrische auto beoordelen hun voertuig met een rapportcijfer 8,7. Tesla eigenaren geven hun personenwagen een 9,1. Elektrische auto’s hebben bovendien een relatief hoge net promotor score (NPS) van 64 procent. Een NPS geeft de mate weer waarin de eigenaar geneigd is een product aan te bevelen aan anderen. Tesla behaalt een NPS van 80 procent.

Tesla is bovendien bij uitstek het merk dat mensen associëren met elektrisch rijden. Dat is niet verwonderlijk, aangezien het Amerikaanse merk uitsluitend volledig emissievrij voertuigen produceert. BMW, Opel, Volkswagen en Toyota maken de top-5 compleet. Dat Toyota door respondenten wordt genoemd, is bijzonder. Het merk presenteerde pas halverwege vorig jaar zijn eerste elektrische auto, een model dat bovendien niet in Nederland leverbaar is. Wel heeft het merk uiteraard veel hybride, deels geëlektrificeerde modellen. Dat zal de verklaring zijn.

Het onderzoek kende ruim 6.000 Nederlandse deelnemers van 18 jaar en ouder. Er is dus sprake van een buitengewoon positief verhaal. Toch is er wel iets op af te dingen. Uit een recent Duits onderzoek van UScale blijkt namelijk dat de tevredenheid over elektrische auto’s afneemt. Duitsland is weliswaar niet  Nederland, maar het is toch opvallend dat het onderzoek een tegengestelde uitkomst laat zien. Uit dat onderzoek bleek dat de NPS score bij de laatste meting 46 procent was, terwijl die vorig jaar nog 71 procent was. Dat is dus een stevige daling.

Het verschil tussen de Nederlandse en de Duitse uitkomsten zou verklaard kunnen worden door het aantal beschikbare laadpunten. Daarin loopt ons land duidelijk voorop. Hetgeen minder laadstress impliceert en dus een grotere tevredenheid over elektrische auto’s. Toch laten Duitsers zich (deels) emissievrije personenwagens steeds beter smaken. Voor de e-Up wist Volkswagen in eigen land in 3 maanden tijd 20.000 orders noteren. En het verkoopaandeel van de GTE uitvoering van de Passat is na de facelift gestegen naar 14 procent.

Toch rijst de vraag waar de lagere waardering in Duitsland vandaan komt. “De voertuigen zijn niet slechter geworden, maar de verwachtingen zijn gestegen”’, zegt Axel Sprenger, manager van UScale die het onderzoek heeft uitgevoerd. “De zogenaamde early adopters verwachten dat de kinderziektes in de infrastructuur en de voertuigen nu zijn opgelost. De realiteit is echter anders: de prestaties van de voertuigen kunnen de verwachtingen niet bijbenen”.

De eerste generatie kopers van een elektrische auto waren volgens Sprenger echte liefhebbers. “Ze waren enthousiast omdat zij deel uitmaakten van de technische en ecologische avant-garde en als gevolg daarvan accepteerden ze veel problemen. Maar omdat er nu meer elektrische auto’s worden verkocht, verwachten veel kopers hetzelfde kwaliteitsniveau dat ze gewend zijn van auto’s met een verbrandingsmotor. De eigenaren zijn met name ontevreden over de functies tussen beide typen personenwagens. Daaronder vallen zaken als recuperatie van remenergie, de eco rij modus, andersoortige navigatie en verschillende bedieningsconcepten”.

Ook bijzonder veel moeite hebben eigenaren van een elektrische auto volgens Sprenger bij het koppelen van hun voertuig aan een telefoon app. Met name de Duitse autofabrikanten lopen hierbij achter op Tesla. Sprenger zegt hierover: “De Duitsers scoren goed op klassieke technische kwaliteiten, zoals het isoleren van geluiden. Daar kan Tesla niet aan tippen. Dit merk haalt hooguit het niveau van een Renault Zoé. Maar de voorsprong van Tesla op het gebied van digitale diensten is nog steeds enorm groot”.

De controle en monitoring van het laadproces staat centraal in de kritiek. Minder dan de helft (43 procent) van de Duitse eigenaren van een elektrische auto is tevreden met deze functies. Vooral verbindingsproblemen irriteerden meer dan een derde van de gebruikers van de software (36 procent) en veroorzaakten samen met de functionele fouten (23 procent) de meeste klachten. “Ruim 85 procent van de ondervraagden vindt dat hier actie ondernomen moet worden”, aldus Sprenger.

Ook had 80 procent van de eigenaren van een elektrische auto problemen met opladen, zowel thuis als onderweg. Als het opladen niet werkt, schakelen de meeste gebruikers over naar een ander laadstation (48 procent) of ze wenden zich tot de hotline. Maar ook daarover is de tevredenheid niet optimaal. De meeste respondenten geven technische problemen of defecte laadstations op als oorzaak van laadstress.

Reageren is niet mogelijk.