Baas boven baas: Volvo komt met XC100

0

Op 24 februari jl. berichtte Autointernationaal.nl in de Newsflash dat Volvo aan luxueuze elektrische SUV werkt met de daklijn van een coupé. Die zou XC100 moeten gaan heten en heeft als taak het merkimago een hoger premium gehalte te geven. Amerikaanse media hebben de komst van deze SUV nu bevestigd.

Volvo zal de XC100 na de lancering van de derde generatie XC90, die volgend jaar wordt verwacht, presenteren. Bij de grote SUV met de daklijn van een coupé, die in 2022 debuteert, gaat vorm boven functie. Dit betekent dat hij slechts 4 à 5 zitplaatsen krijgt (dus geen derde rij stoelen) en dat het kofferbak formaat kleiner is dan bij de XC90, ondanks de hogere prijsstelling.

De XC100 krijgt weliswaar de daklijn van een coupé, maar hij is vooral bedoeld voor comfortabele ritten in een luxueuze ambiance. Een sportief rijgedrag staat niet heel hoog op het prioriteitenlijstje van de ontwerpers. Om de bestuurder een weldadig gevoel te bezorgen, krijgt de XC100 techniek waarmee hij deels autonoom kan rijden hebben. Hiervoor zal het model worden uitgerust met Volvo’s nieuwe LiDAR). Daarmee zal de XC100 op ‘Level 3’ zelfstandig zijn weg kunnen vinden in het verkeer.

Er zijn enkel volledig elektrische Recharge versies van de XC100 gepland. Hij zal worden gebaseerd op het SPA2 platform dat Volvo gebruikt voor haar grotere modellen. Het betreft een ingrijpend gemoderniseerde versie van de uit 2015 stammende SPA architectuur die onder de huidige edities van de S60, V60, XC60, S90, V90 en XC90 te vinden is.

Het SPA2 platform (de lettercombinatie staat voor: Scalable Product Architecture) zal ook worden gebruikt voor de derde generatie XC90. Deze SUV wordt ook leverbaar in een volledig elektrische uitvoering. Anders dan de XC100 zijn er van de XC90 ook versies met een benzinemotor gepland. Die beschikken allemaal over een vorm van hybride techniek (mild of oplaadbaar). Vierwielaandrijving wordt bij de XC100 standaard omdat elke as zijn eigen elektromotor krijgt.

De XC100 zal zoals gezegd in 2022 worden gepresenteerd. Een jaar later komt hij op de markt. Zoals de typeaanduiding al doet vermoeden, zal hij in een hoger prijssegment worden gepositioneerd dan de XC90. Autointernationaal.nl gaf in de Newsflash van 5 mei jl. een indicatietarief van 105.000 euro af. De Volvo XC100 Recharge wordt een concurrent van de Audi e-Tron Sportback en zal dus niet (rechtstreeks) de strijd aan gaan met de BMW X6 of de coupéversies van de Mercedes GLE en Porsche Cayenne.

Reageren is niet mogelijk.