Hyundai kondigt nieuwe generatie Santa Fe aan

0

Na 2 jaar zal het SUV vlaggenschip uit het Europese gamma van Hyundai alweer worden vervangen door een nieuwe generatie. De reden? Er is een nieuw platform productie klaar dat meer elektrificatie mogelijkheden op aandrijfgebied toelaat.

Hyundai publiceert nu een plaagfoto van de vijfde generatie. We zien een nog imposantere dan wel agressiever ogende grille met een opvallend geometrische patroon en een scherpe licht signatuur in 2 delen, waarvan het onderste deel waarschijnlijk dienst doen als de echte koplampen. De dunne bovenste strips in T-vorm zijn de dagverlichting. Verder belooft Hyundai een premium interieurambiance met veel comfortuitrusting.

De reden voor de haastige aflossing is de komst van een nieuw platform dat Hyundai samen met haar zustermerk Kia heeft ontwikkeld voor grote SUV modellen. Deze zogeheten derde generatie bodemplaat geeft meer mogelijkheden voor elektrificatie in de vorm van (stekker) hybride aandrijftechniek. Dat is zonder meer welkom, want de Santa Fe die nu vervroegd met pensioen gaat (en pas mei vorig jaar in Nederland werd geïntroduceerd), kan in Nederland niet echt een vuist maken omdat hij alleen leverbaar is met een niet bepaald zuinige 2.2 CRDi dieselmotor. Het gevolg: slechts 7 registraties in 2019 en dit jaar tot nu toe niet meer dan 4 orders.

Ook het rij gedrag en de veiligheid zouden profiteren van deze nieuwe basis die gekenmerkt wordt door een lager zwaartepunt. Zustermerk Kia gaat het platform gebruiken voor de nieuwe Sorento. Die heeft een 180 pk / 265 Nm sterk 1.6 T-GDI benzineblok, een 60 pk / 264 Nm sterke elektromotor en een 1,49 kWh lithium/ion polymeer accu. Het systeemvermogen bedraagt 230 pk en aan koppel is er maximaal 350 Nm beschikbaar. Het schakelwerk wordt verzorgd door een 6-traps automaat. De Sorento Hybrid heeft voorwielaandrijving en een geremd trekgewicht van 1.650 kilo. De verwachting is dat de soortgelijke uitvoering van de nieuwe Santa Fe dezelfde specificaties krijgt. De PHEV versie wordt 265 pk sterk en krijgt een 16,6 kWh accupakket.

In de komende weken krijgen wij het volledige model te zien. De nieuwe Santa Fe arriveert eind dit jaar (medio december) bij de Hyundai dealers in het showroom. Dan kan de Koreaanse autofabrikant weer marktaandeel terugveroveren in het D segment voor SUV modellen. De eerste generatie Santa Fe was namelijk wel een grote hit in Nederland (deels door gebrek aan concurrentie, maar ook omdat uitstoot toen nog niet belast werd).

Reageren is niet mogelijk.