Kia onthult de vernieuwde Rio

0

Kia introduceert later dit jaar de vernieuwde Rio. Het compacte model krijgt een aangescherpt design, meer veiligheidssystemen en het laatste wat het Koreaanse automerk te bieden heeft qua infotainment en connectiviteit. Het is ook de eerste Kia met 48V milde hybride technologie in combinatie met een benzinemotor én de reeds van de vernieuwde Hyundai i30 bekende, intelligente ‘clutch-by wire’ handbak. De opgewaardeerde Rio arriveert in het vierde kwartaal in Nederland.

 

Efficiëntere aandrijflijnen

De zogeheten EcoDynamics+ milde hybride aandrijflijn koppelt de nieuwe Smartstream 1.0 T-GDi benzinemotor aan een 48 Volt MHEV systeem met elektrische ondersteuning en techniek voor de recuperatie van remenergie. De efficiëntere aandrijflijn vult het koppel van de benzinemotor aan met additionele trekkracht, die wordt geleverd door een compacte lithium/ion polymeerbatterij. De Mild Hybrid Starter Generator (MHSG) zorgt ervoor dat de benzinemotor zo veel mogelijk wordt ondersteund door elektrische energie. Deze component is via een riem verbonden met de krukas en schakelt volgens Kia naadloos tussen de ‘motor’ en ‘generator’ modi. In de eerste stand biedt de MHSG tijdens het accelereren elektrische ondersteuning om de motorbelasting en emissies te verlagen. Tijdens het vertragen is er de mogelijkheid om over te schakelen op de ‘generator’ modus, waarbij energie wordt teruggewonnen om de batterij op te laden.

De nieuwe Smartstream motor vervangt de bestaande 1.0 T-GDi van de Kappa generatie en is onder meer uitgerust met Continuously Variable Valve Duration (CVVD). Daarmee kan de 3-pitter volgens Kia naadloos schakelen tussen verschillende verbrandingscycli, afhankelijk van de belasting, waardoor de efficiëntie in alle rij situaties gemaximaliseerd zou worden. De Smartstream motor produceert hetzelfde vermogen als de vorige Kappa lijn (100 pk of 120 pk) en biedt een 16 procent hoger maximum koppel voor de tweede versie (200 Nm). De minst krachtige 1.0 T-GDI krijgt nu een handbak met 6 versnellingen (voorheen had de transmissie 5 verzetten). Kia heeft tevens het Idle Stop & Go systeem van de Rio onder de loep genomen om het brandstofverbruik verder te verlagen. De CO2 uitstoot van de nieuwe versies is tussen de 8,1 tot 10,7 procent lager dan die van hun voorgangers (gemeten volgende NEDCnormen). Beide 48 Volt aandrijflijnen worden uitgerust met Drive Mode Select, waarmee bestuurders de keuze hebben uit de modi ‘Eco’, ‘Sport’ en ‘Normaal’.

De Rio EcoDynamics+ is een van de eerste modellen van Kia die is uitgerust met de nieuwe intelligente handmatige transmissie (iMT) van de Hyundai Groep. Het ‘clutch-by-wire’ systeem draagt ​​bij aan een lager brandstofverbruik en een verminderde CO2-uitstoot terwijl het de positieve eigenschappen van een handbak behoudt, zo stellen de ontwerpers. De koppeling van de iMT werkt niet mechanisch, maar geheel elektronisch. Het systeem integreert naadloos met de MHSG om de motor eerder uit te schakelen bij het uitrollen, voor een nog lager brandstofverbruik. De officiële prestaties en verbruikscijfers voor de Rio met milde hybride aandrijflijn worden binnenkort bekend gemaakt.

 

UVO Connect ‘Phase II’

De nieuwste versie van de Rio krijgt een arsenaal aan infotainment- en connectiviteit features mee. Hij is één van de eerste Kia modellen met het gloednieuwe ‘Phase II’ UVO Connect dat toegang biedt tot een groot aantal diensten zoals live verkeersinformatie, weersvoorspellingen, en parkeerinformatie inclusief prijzen en beschikbaarheid. Het systeem biedt ook Online Voice Recognition waarmee gebruikers handenvrij kunnen zoeken naar informatie of bijvoorbeeld berichtjes kunnen versturen. Het infomediasysteem krijgt een groter, 8 inch breedbeeld touchscreen en kan tot 2 telefoons tegelijkertijd via Bluetooth aansluiten. Het geavanceerde splitscreen is geheel naar wens te personaliseren en maakt het mogelijk om verschillende features tegelijkertijd in het beeldscherm te tonen. Het systeem werkt draadloos met Apple CarPlay en Android Auto. De nieuwe UVO app voor Android en Apple smartphones bevat een groot aantal extra functies, waaronder het verzenden van navigatie-informatie van de telefoon naar de auto, het checken van de locatie van de auto of het inzien van voertuigdiagnostiek. Kia maakt binnenkort de details van het nieuwe UVO Connect ‘Phase II’ bekend.

 

Krachtiger exterieurdesign en hoogwaardig interieur

Verschillende designaanpassingen moet het uiterlijk van de compacte Kia cleaner en krachtiger maken dan dat van de huidige, ietwat tegenvallend verkopende versie. De merk karakteristieke tijgerneus is nu smaller, de voorbumper lager en de mistlamp behuizingen zijn opnieuw ontworpen. Kia heeft 2 verse exterieurkleuren, Perennial Grey en Sporty Blue in petto voor de vernieuwde Rio, evenals andere 16 inch 8-spaaks lichtmetalen velgen.

Ook het interieur van de Rio heeft een belangrijke update gekregen. De materialen zijn nu hoogwaardiger, het dashboard is voorzien van een 8 inch beeldscherm en het nieuwe instrumentencluster krijgt een 4.2 inch digitaal display. De Rio GT-Line beschikt over een volledig zwart interieur met witte afwerking details plus stiksels op de stoelen en carbon look panelen. Een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel is nu standaard op alle uitvoeringen en op de luxere versies is nu ook de passagiersstoel in hoogte te verstellen.

De vernieuwde Rio krijgt een arsenaal aan assistentiesystemen aan boord, zoals Forward Collision-Avoidance Assist (FCA) met voetganger, voertuig én fietser herkenning, Lane Keeping Assist (LKA), Driver Attention Warning (DAW) en Blind-Spot Collision Warning (BCW). Hij biedt daarboven een aantal extra actieve veiligheidssystemen om, zo stelt Kia, de inzittenden nog beter te beschermen. Voorbeelden zijn Blind-Spot Collision-Avoidance Assist (BCA), Intelligent Speed Limit Warning (ISLW), Smart Cruise Control (SCC) en Lane Following Assist (LFA). Dit laatste systeem kan in samenwerking met het SCC zelfstandig accelereren, remmen en sturen terwijl het rekening houdt met voorliggers en weg condities. LFA werkt bij snelheden tot 180 km/u en maakt gebruik van camera’s en radarsensoren die ervoor zorgen dat er een veilige afstand tot voorliggers wordt aangehouden en binnen de lijnen wordt gereden.

Ook nieuw zijn Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Assist (RCCA) en Rear Occupant Alert (ROA). Een primeur in het B segment is het Leading Vehicle Departure Alert. Dit systeem waarschuwt de bestuurder wanneer hij of zij het niet doorheeft als de voorliggende auto optrekt. Elke vernieuwde Rio wordt standaard uitgerust met Vehicle Stability Management (VSM), Electronic Stability Control (ESC), Cornering Brake Control (CBC) en Straight-line Stability (SLS). Ook altijd van de partij zijn 6 airbags en Isofix bevestigingspunten.

 

Eind dit jaar verwacht bij de dealer

De vernieuwde Kia Rio arriveert in het vierde kwartaal van dit jaar in Nederland. De prijzen en specificaties worden in aanloop naar de marktintroductie bekendgemaakt. Ook deze Kia komt standaard met de unieke garantie van 7 jaar of 150.000 km.

Reageren is niet mogelijk.