Vorige maand overleed Sir Stirling Moss op 90-jarige leeftijd. Om hem te eren, heeft Maserati een prototype van de MC20 opgesierd met de naam van de oud-coureur.
Daarmee brengt de Italiaanse fabrikant van exclusieve auto’s 64 jaar na zijn indrukwekkende overwinning tijdens de Grote Prijs van Monaco een hommage aan Moss. Sir Stirling zat toen namelijk achter het stuur van een Maserati 250F, de auto die Fangio 2 van zijn 5 wereldtitels bezorgde. Volgens Moss was de 250F de fijnste Formule 1 racewagen met de motor voorin waar hij ooit mee reed. Een mooi compliment.
Moss wordt vrijwel altijd geassocieerd met Mercedes-Benz vanwege zijn megaprestatie tijdens de Mille Miglia in een 300 SLR, maar de Engelsman racete in veel meer auto’s. Ook van andere merken, waaronder Maserati. Die wil met de verwijzing naar Moss ook weer een link leggen naar de eigen raceactiviteiten, want de MC20 moet meer worden dan zomaar een super sportwagen voor op de openbare weg. De Italianen willen weer kampioenschappen winnen; iets wat niet meer is gelukt sinds 2010 met de MC12. Die was gebaseerd op de Ferrari Enzo. De MC20 dient als basis van de nieuwe wedstrijdaspiraties van Maserati. Het betreft een volledig zelf ontwikkelde bolide. Ook de motor, die circa 600 pk sterk wordt, is van eigen makelij.
Het design van de camouflage van het prototype van de MC12, waarmee een eerbetoon aan Sir Stirling Moss wordt gebracht, is geïnspireerd op dat van de Maserati Eldorado. Deze monoposto werd tijdens zijn debuut in Monza in 1958 door Moss zelf bestuurd, tijdens de ‘Trofeo dei due Mondi’. Moss overleed op 12 april jl. op 90-jarige leeftijd. Via dit MC20 prototype met Sir Stirling’s handtekening herdenkt Maserati één van de grootste namen in de internationale autosport. Moss was verantwoordelijk voor enkele van de mooiste hoofdstukken uit de racehistorie van Maserati. Op de lijst van modellen van dit merk die door de Britse coureur werden bestuurd, prijken ook de Tipo 60 Birdcage, de Tipo 61 en de 300 S.
Moss’ overwinning tijdens de Monaco Formule 1 Grand Prix op 13 mei 1956, achter het stuur van de 250F, is een echte eyecatcher tussen de vele trofeeën in de prijzenkast van Maserati. Het was een verbluffende zege aangezien de Brit de race van de eerste tot de laatste ronde over het bochtige, veeleisende circuit van Monaco leidde. Het feest was die dag voor Maserati compleet toen de Franse coureur Jean Behra, eveneens in een 250F, de derde plek veroverde.
Met 16 overwinningen in 66 Formule 1 Grand Prix wedstrijden is Moss één van de meest succesvolle coureurs die nooit een wereldkampioenschap wonnen. Sir Stirling kwam vaak dicht in de buurt van de titel. 4 maal werd hij tweede en in 3 kampioenschappen eindigde hij op een derde plek. Daarom werd hij ook wel de koning zonder kroon genoemd. Moss won 212 van de 529 races waaraan hij meedeed. Hij reed tussen 1951 en 1961 in de Formule 1. In het raceseizoen van 1956 en enkele races van het kampioenschap het jaar daarna reed Moss in een Maserati 250F. Die auto werd door hem als zijn favoriete racewagen omschreven. Sir Stirling werd enkel door Juan Manuel Fangio verslagen. Bovendien pakte Moss’ Argentijnse rivaal zijn titel in 1957 met een andere 250F, waarmee hij de betrouwbaarheid en superieure prestaties van de raceauto uit Modena onderstreepte.
Nu, 6 decennia later, staat wederom de naam Stirling Moss op een Maserati. “De keuze om een prototype van de MC20 aan hem op te dragen, berust niet op toeval. Via dit model wil Maserati haar voorliefde voor sportiviteit onderstrepen en vooruitblikken op een terugkeer naar de racecircuits. Volgens het merk met de drietand is de MC20 net zo bijzonder als de MC12. Die Maserati heeft overigens niet deelgenomen aan Formule 1 kampioenschapen, maar aan FIA GT races.
De ontwikkeling van de nieuwe sportwagen van Maserati is nog niet afgerond, ondanks dat hij eigenlijk deze maand al zou worden voorgesteld (door de corona pandemie hebben de Italianen de presentatie uitgesteld tot september). Ontwerpchef Klaus Busse belooft voor de MC20 een continuering van de huidige designlijn. “Maserati heeft een geweldige huisstijl, zowel vanuit het hedendaagse gamma als vanuit historisch perspectief bezien. De Ghibli, Quattroporte, Levante en GranTurismo / GranCabrio zijn allemaal geweldige ontwerpen en ik ga die lijn niet doorbreken. Daarom heeft de MC20 veel historische relevantie”.
Hoewel Maserati de MC20 in september voorstelt, komt de 2-zits sportwagen pas volgend jaar op de markt. In een later stadium volgt een open variant. Deze Spider verschijnt in 2022 in de showrooms. De MC20 krijgt een koolstofvezel monocoque met de motor, een dubbel geblazen V6, midscheeps achter. Het vermogen bedraagt zoals gezegd ongeveer 600 pk. De MC20 wordt daarmee een concurrent van de Lamborghini Huracan (640 pk) en de McLaren GT (620 pk). Met deze modellen zal de Maserati ook op prijs concurreren. Meer details volgen bij de lancering in september.