MG wil 100ste verjaardag vieren met 100 verkoopmarkten

0

Het Chinese moederbedrijf van MG, de Shanghai Automotive Industry Corporation (SAIC) heeft grootse plannen om de 100ste verjaardag van het van oorsprong Britse merk te vieren.

Dat valt te lezen in een strategisch plan met de naam ‘Mission 100’ dat uiterlijk 2024 geïmplementeerd moet zijn. Yang Xiaodong, de vice-president van SAIC, zegt hierover: “Wij zijn dit al heel lang van plan en we hebben het gevoel dat het legendarische merk MG er nu klaar voor is”.

Uitrol van het strategische plan moet er voor zorgen dat de auto’s van MG in 2024 in veel meer landen te koop zijn. Het merk wil haar 100ste verjaardag vieren met 100 afzetmarkten in 2024. Doel is om de bestellingen te laten toenemen tot 1 miljoen exemplaren. In 2019 verkocht MG slechts 298.000 auto’s, waarvan er 139.000 stuks werden geëxporteerd naar onder meer Europa. In Nederland meldden zich vorig jaar 1.019 klanten voor een nieuwe MG en in de eerste 4 maanden van dit jaar waren er nog eens 189 registraties, uiteraard allemaal van de ZS EV; het enige type van de SAIC dochter dat momenteel bij ons door importeur Van Mossel op de markt wordt gebracht.

Om de ambitieuze toekomstplannen te verwezenlijken, breidt MG zijn gamma de komende 18 maanden aanzienlijk uit. Er staan liefst 7 verse modellen op het menu. 3 daarvan zijn geheel nieuw. Een van de primeurs is de Cyberster; een 2-persoons roadster waarvan de schetsen eerder deze week gedeeld werden. Bij de overige 4 verse modellen gaat het om een doorontwikkeling van bestaand repertoire waarbij een volledig elektrische aandrijflijn aan het keuzepalet wordt toegevoegd. Daarnaast wil MG werk gaan maken van autonoom rijden op Level 3 niveau. Daarvoor werkt het merk samen met Roewe, een andere dochter van SAIC (de fonetische vertaling in het Chinees van Rover).

Autointernationaal.nl meldde eerder al dat MG, om meer jonge kopers te trekken, naar eigen zeggen aan een nieuw multimediasysteem werk dat het nieuwe, veelbesproken en niet onomstreden 5G ondersteunt. Ook zal er in de toekomst een nieuw logo gepresenteerd worden. Later jaar verschijnt in Nederland de reeds in Groot-Brittannië bekende HS op de markt (zie foto), een SUV voor het C segment. In 2021 volgt een elektrische stationwagon.

MG werd in 1924 opgericht en is de afkorting van Morris Garages. Het merk is nu vooral actief in China, maar er vindt ook export plaats naar verschillende Europese landen. MG zegt echter een bredere internationale focus te hebben. “Betreding van meer afzetmarkten staat al een tijdje in de agenda. Wij hebben nu het gevoel dat MG volwassen genoeg is en dat dit het juiste moment is”, aldus Yang.

Reageren is niet mogelijk.