Nissan GT R 50 by Italdesign wordt eindelijk leverbaar.

0

In 2018 sloegen styling studio Italdesign en autofabrikant Nissan de handen ineen voor een exclusieve en peperdure herinterpretatie van de GT-R. Het wachten is nu voorbij: het eerste productie exemplaar is eindelijk klaar. Het geduld is dus beloond.

Italdesign en Nissan wilden in 2018 de 50ste verjaardag van zowel de stylingstudio als die van de GT-R vieren. Dat deden ze met de GT-R 50, waarvan aanvankelijk slechts 1 exemplaar gebouwd zou worden. Het feestmodel kenmerkte zich door nog meer vermogen en koppel (720 pk / 780 Nm; dankzij de tuner toverkunsten van de Nismo divisie) van de 3,8 liter grote V6 met 2 turbo’s en een geheel eigenzinnig koetswerk. Oftewel: de GT-R door de ogen van Italdesign.

Bij nader inzien bleek er een businesscase te zijn voor de bouw van 50 exemplaren van dit prestigeproject. Die was overigens wel gebaseerd op een astronomisch prijskaartje van niet minder dan 990.000 euro (exclusief belastingen). Hoewel de samenwerking partners stellen dat er veel belangstelling is voor de Nissan GT-R50 by Italdesign, is de hele oplage nog niet vergeven. De eerste exemplaren van de omgetoverde geweldenaar worden vanaf “eind dit jaar of begin volgend jaar” geleverd.

Het Italiaanse ontwerpbureau geeft nu groen licht voor de productie van de 50 exemplaren van deze zeer bijzondere creatie. Japanse techniek in een Italiaans jasje: dat klinkt als een geweldige combinatie. En eerlijk is eerlijk: het was zeker het wachten waard. Het uiteindelijke resultaat is een lust voor het oog. De GT-R met Italiaans bloed biedt een duidelijk modernere aanblik dan de inmiddels alweer 13 jaar oude ‘normale’ Nissan. Eigenlijk wilden de makers de Nissan GT-R50 Italdesign dit jaar op de autosalon van Genève presenteren. Door het corona virus ging dat feest echter niet door. We zijn inmiddels een paar maanden verder en vandaag trekt het designbedrijf het doek van de eerste GT-R 50 die niet slechts virtueel bestaat, maar daadwerkelijk voor een klant bestemd is. Naar verwachting zal eind 2021 het laatste exemplaar geleverd worden.

De GT-R 50 wordt gebouwd op de fundamenten van de Nissan GT-R Nismo, maar erft allerlei onderdelen van de GT3 racewagen. Bilstein zorgt voor de herziene ophanging met actieve dempers, terwijl Michelin de Pilot Super Sport banden levert (255/35 R21 vóór en 285/30 R21 achter). Om de extra power van de doorontwikkelde versie van de overbekende, dubbel geblazen V6 de baas te kunnen, versterkt Nismo de gerobotiseerde 6-bak en plaatsen de Japanners sterkere Brembo remmen. De Nissan GT-R 50 by Italdesign, waarvan nog een handjevol exemplaren beschikbaar zijn, is nog steeds goed herkenbaar als de iconische Japanse supersportwagen, al werden de voor en achter kant stevig onder handen genomen en kwam de daklijn een stukje lager te liggen. Er kan worden gekozen uit diverse kleurstellingen van historische exemplaren van de GT-R. Het interieur werd echter grotendeels ongemoeid gelaten. En dat is dan weer jammer voor die prijs …

 

Einde voor Europese verkoopcarrière Nissan GT-R?

Nissan heeft het financieel zwaar en moet de komende jaren flink bezuinigen. Daardoor valt in Europa mogelijk het doek voor de befaamde GT-R. Nissan zal op 28 mei haar 3-jarenplan presenteren. Daarin ligt de focus op SUV modellen en elektrische personenwagens. In totaal gaat er voor 2,5 miljard euro bezuinigd worden. Een deel van de kostenbesparing moet gerealiseerd worden door beter en efficiënter samen te werken met alliantiepartner Renault. Dit huwelijk leek afgelopen maart nog ‘dood’ te zijn, maar beide autofabrikanten hebben zich blijkbaar gerealiseerd dat zij alleen door een sterke krachtenbundeling deze moeilijke tijden te boven kunnen komen.

In het bezuiniging & samenwerking verhaal komen de Nissan modellen 370Z en GT-R niet voor. Bronnen bij de Japanse autofabrikant zeggen dat de kans heel groot is dat de dagen van beide sportwagens in Europa geteld zijn. Dat komt vooral door de zeer strenge Europese emissieregels. Met name in Nederland hebben de 370Z (CO2-uitstoot: 284 gram/km) en de GT-R (311 à 319 gram) zich vanwege de hierop gebaseerde BPM uit de markt geprijsd. Nissan legt momenteel de laatste hand aan de 400Z. Die moet de 370Z gaat aflossen, maar het is niet zeker of er in Europa een businesscase voor is. De ontwikkeling van een opvolger voor de GT-R bevindt zich nog in een vroeg stadium. Nissan twijfelde nog niet zo lang geleden over een hybride of volledig elektrische aandrijflijn voor het nieuwe model. Zo lang dit ei niet gelegd is, kan de ontwikkeling feitelijk niet beginnen. Een opvolger hoeft dus niet voor 2024 te worden verwacht.

De kans is volgens bovengenoemde bronnen bij de Japanse autofabrikant groot dat de fabriek in Barcelona gesloten gaat worden. Daar wordt momenteel de Navara pick-up en de NV200 bestelbus gemaakt, maar van de productie kan de schoorsteen aldaar niet roken. Nissan wil de Britse fabriek in Sunderland als uitvalsbasis voor haar toekomstige Europese activiteiten wel behouden. Daar blijven de Juke en Qashqai van de band rollen.

De resterende productie capaciteit in Sunderland zal mogelijk worden ingevuld met assemblage van de Captur en de nieuwe Kadjar voor de Britse markt. Dat kan lucratief zijn als er het Verenigd Koninkrijk en de Europese Unie over en weer importtarieven gaan hanteren. Momenteel loopt ook de matig verkopende Leaf in Sunderland van de band, maar daarvoor is geen opvolger gepland. Ook lijkt Nissan niet voornemens te zijn om haar Ariya, een volledig elektrische SUV, in de Britse fabriek te gaan bouwen.

 

Reageren is niet mogelijk.