Volvo stopt met versnellen bij 180 km/u

0

Volvo beperkt de topsnelheid van al haar modellen per direct tot 180 km/u. De Zweedse fabrikant vindt het, met het oog op de verkeersveiligheid, onverantwoord dat auto’s harder rijden.

De snelheidsbeperking was al eerder aangekondigd, maar is nu definitief ingevoerd. Ook levert Volvo elke nieuwe auto voortaan standaard met een zogeheten Care Key. Met deze slimme autosleutel kan de eigenaar onder andere de topsnelheid van zijn auto begrenzen voordat hij hem uitleent, bijvoorbeeld aan een zoon of dochter die nog maar kort geleden het rijbewijs heeft gehaald en minder ervaren is in het verkeer.

De aankondiging van Volvo om de topsnelheid van haar auto’s te beperken leidde eerder tot felle discussies, onder meer op sociale media, maar Autointernationaal.nl heeft respect voor het besluit. Sommige critici vinden weliswaar dat het niet aan een autofabrikant is om snelheidslimieten in te voeren, maar aan de wetgever. Volvo vindt echter dat de leverancier juist zelf soms actie moet ondernemen, bijvoorbeeld als de overheid nalatig is: “Dit kan uiteindelijk levens redden”, aldus Malin Ekholm, hoofd van het Safety Center van het Zweedse automerk.

Ekholm accepteert namens Volvo dat er door de snelheidsbeperking potentiële klanten verloren kunnen gaan. “Hard rijden blijft een van de meest voorkomende doodsoorzaken in het verkeer. Op jaarbasis krijgen miljoenen mensen nog steeds een boete voor te hard rijden”. Dat vindt zij zwaarder wegen dan een order van klanten die perse een auto willen die harder gaat dan 180 km/u. Het is überhaupt de vraag of er daar veel van zijn bij Volvo, dat het toch meer van de bedaagde / verantwoorde rijder moet hebben en types als Alexander Pechtold en Pieter Lakeman tot zijn cliëntèle kan rekenen.

Met 180 km/u scheuren over de snelweg is in Europa alleen in Duitsland toegestaan. En zelfs daar is het aantal trajecten zonder limiet in de afgelopen jaren flink ingeperkt. Velen van ons zullen zelden of nooit harder dan 180 km/u hebben gereden. Veilig Verkeer Nederland (VVN) onderschrijft de stelling van Volvo dat te hard rijden nog steeds een belangrijke veroorzaker van veel verkeersongevallen is. Naar schatting wordt een derde van de dodelijke ongelukken direct of indirect veroorzaakt door een te hoge snelheid, al gaat het daarbij vaak om aanrijdingen binnen de bebouwde kom.

“Wij geloven dat een autofabrikant de verantwoordelijkheid heeft om de verkeersveiligheid te helpen verbeteren”, zegt Ekholm. “Onze snelheidsbeperkende technologie, en de dialoog die ontstaat, past in dat denken. De begrensde topsnelheid en de Care Key helpen bestuurders te reflecteren en te beseffen dat hard rijden gevaarlijk is, terwijl het ook extra gemoedsrust biedt en een veiliger rijgedrag ondersteunt”. Maar er zijn meer voordelen. Volvo hoeft bij de ontwikkeling van haar nieuwe modellen voortaan niet meer rekening te houden met een veilige stabiliteit bij 250 km/u en kan remmen ook lichter uitvoeren indien noodstops bij die snelheid niet meer aan de orde zijn. Dat maakt een Volvo lichter, zuiniger en (tot 180 km/u) ook prettiger om mee te rijden.

De topsnelheid van recente modellen als de S60 en V60 was al elektronisch afgeregeld op 180 km/u, maar daar komt nu de rest van het gamma bij. Sommige auto’s van Volvo zijn goed voor ruim 400 pk en hadden voorheen een topsnelheid van 250 km/u. Het vermogen blijft, maar de topsnelheid niet. Het kan echter zijn dat chiptuners de ingreep van Volvo ongedaan gaan maken. De snelheidsbeperking af-fabriek geldt ook voor de volledig elektrische XC40 Recharge P8. Bij modellen met alleen een accupakket is het sowieso dodelijk voor de actieradius als er (langdurig) harder dan 180 km/u wordt gereden.

Het doel van Volvo is om de veiligheid te verbeteren en het aantal verkeersdoden te reduceren naar nul. Deze maatregel is onderdeel van een integraal plan om auto’s minder gevaarlijk te maken. In Nederland zullen we het verschil niet direct merken, althans niet verkeersdeelnemers die zich zonder risico op in beslagname van het rijbewijs van A naar B willen kunnen rijden. Maar in Duitsland wordt dergelijke betutteling niet door iedereen op prijs gesteld. Volvo stelt echter dat veiligheidsvoorzieningen ongeacht het merk, zowel actief als passief, boven de 180 km/u veel minder effectief zijn dan bij lagere snelheden. Daar valt wat voor te zeggen.

 

Reageren is niet mogelijk.