Waarom BMW de Vision M Next niet in productie neemt

0

De BMW Vision M Next blijft een concept. Het ontwerp zal niet resulteren in een productieauto. BMW heeft namelijk een streep gezet door de plannen om deze sportwagen op de markt te brengen.

Toen vorig jaar de Vision M Next door BMW werd onthuld, was er veel applaus: het ontwerp werd bestempeld als een futuristisch, maar tegelijkertijd logisch vervolg op de i8 en als een doordachte toekomstvisie op de sportwagen. Ook de verwijzingen in het design naar de M1 werden gewaardeerd. Eind vorig jaar zei Adrian van Hooydonk, de designchef van BMW, dat het ontwerp wel eens zou kunnen opdrogen als een losstaand M model, net zoals Mercedes-AMG ook een eigen sportwagen heeft.

Maar bronnen binnen BMW melden dat de plannen om de Vision M Next in productie te nemen van tafel zijn. De businesscase voor supersportwagens (hoge ontwikkelingskosten, lage verkopen) is sowieso lastig. BMW zit bovendien in haar maag met de slecht verkopende 8-serie Coupé (en Cabriolet). De verleiding ontbreekt daarom om nóg een 2-deurs sportwagen aan het palet toe te voegen. De corona pandemie was de druppel die de emmer deed overlopen. De Vision M Next is weliswaar reuze interessant, maar dure en niet heel rendabele projecten passen nu even niet in het plaatje. Zeker niet nu werknemers met een tijdelijk contract moeten vrezen voor hun baan.

Vanuit BMW perspectief geldt echter: gedeelde smart is halve smart. De komende tijd zullen er onherroepelijk meer sexy projecten sneuvelen bij autofabrikanten om de eenvoudige reden dat bij de huidige tijdsgeest geen frivoliteiten passen. Zo is het afwachten hoeveel sportauto’s Audi in haar gamma zal houden. Mercedes gaat ook de bezem door de hooguit matig verkopende modellen halen. Bij Aston Martin is het elektrische repertoire van submerk Lagonda in de ijskast gezet.

Niet iedereen was enthousiast over de i8 (dat lag niet zozeer aan het design, maar aan de hybride aandrijflijn die als ‘vlees noch vis’ werd bestempeld), maar fans heeft deze BMW zeker. Zij kunnen nu opgelucht ademhalen: ‘hun’ i8 zal nooit overschaduwd worden door een sportauto met 600 pk en een sprinttijd van slechts 3 seconden. Dit vergroot de kans dat de i8 met zijn stekker hybride aandrijflijn zal uitgroeien tot een klassieker. Eentje die in de toekomst met uitgeschakelde verbrandingsmotor overal welkom is. Anders dan de Vision M Next is de i8 dus geen deels elektrisch luchtkasteel, maar een auto van vlees en bloed. Houd deze BMW dus in de gaten, beleggers!

Reageren is niet mogelijk.