BMW produceert allerlaatste i8

0

Het laatste exemplaar van de i8 is van de band gerold in de BMW fabriek in Leipzig. De stekker hybride sportwagen zou eigenlijk al in april met pensioen gaan, maar het afscheid werd enkele weken uitgesteld vanwege de sluiting van de productiefaciliteit door het corona virus.

Sinds de lancering in 2014 zijn er in totaal 20.448 exemplaren van de i8 gebouwd. Dat komt neer op afgerond 3.400 auto’s per jaar. De laatste 18 stuks komen in handen van leden van de BMW i8 club. Eén exemplaar daarvan was deze Roadster in de kleur Portimao Blue. Die gaat naar een koper in Duitsland.

De i8 was in 2014 de eerste stekker hybride auto van de BMW Groep. Hij was zijn tijd (te) ver vooruit dankzij een hypermodern, opvallend (maar ook controversieel) uiterlijk, een inzittendencompartiment van koolstofvezel, een elektromotor op de vooras en een 3 cilinder 1,5 liter turbobenzinemotor achterin. Beide krachtbronnen zijn samen goed voor 362 pk (later 374 pk) en 570 Nm. Fans van supersportwagens waren hiervan echter niet onder de indruk, noch van het geluid van de 3-pitter. De i8 kon circa 50 kilometer volledig elektrisch rijden dankzij een 11,6 kWh accupakket.

Goedkoop was het technische hoogstandje van BMW niet. In Nederland had de i8 Coupé een basisprijs van 151.273 euro en de Roadster mocht weg voor 168.684 euro. In ons land zijn sinds de introductie in 2014 in totaal 375 exemplaren van de stekker hybride sportwagen verkocht. Toch zal de i8 de geschiedenis in gaan als een iconisch BMW model. Het was immers een interessant concept. En inmiddels begint de autowereld te wennen aan sportieve auto’s met een stekker hybride aandrijflijn. De Polestar 1 is daar een voorbeeld van en in de toekomst zullen de modellen van Mercedes-AMG hun V8 motor gaan inruilen voor een 4 cilinder.

Met zijn vleugeldeuren zal de i8 het altijd goed blijven doen op de boulevards. Ook de vrijwel tegelijkertijd geïntroduceerde i3 is een memorabele BMW, ondanks dat het verkoopsucces van dit model eveneens tegenviel. De autofabrikant uit München vervulde een pioniersrol op het gebied van (deels) elektrisch aangedreven modellen en was een inspirator voor menig branchegenoot. Zo is de Volkswagen ID.3 qua opzet niet eens zo heel erg verschillend van de i3. Alleen is die heel duidelijk als volumemodel met een zo laag mogelijke kostprijs ontwikkeld. Zowel de i3 als de i8 zijn een vorm van kunst met een navenant prijskaartje en daardoor een veel kleinere kopersgroep.

Reageren is niet mogelijk.