Eindelijk sexy: Bentley Bentayga facelift

0

Er rijden nu 20.000 exemplaren van de Bentley Bentayga op onze planeet. Samen zijn zij goed voor 47.754.204 kg aan massa en per kilometer dat zij rijden wordt er 5.200.000 gram aan CO2 uitgestoten. Sommige mensen zouden zeggen: “zie je nou wel dat SUV modellen de oorzaak zijn van de opwarming van de aarde”.

Daar kan je over discussiëren. Feit is dat als dit type auto nooit was uitgevonden, wij in allemaal in lage en lichtere auto’s zouden zijn blijven rijden. En ja, die stoten door de bank genomen minder CO2 uit dan een SUV. Maar Bentley kan het ook niet helpen dat menig autoconsument vandaag de dag liever in een hoog model rijdt. Zij zou zichzelf bedrijfseconomisch tekort doen indien zij niet het licht op groen had gezet voor de ontwikkeling van de Bentayga. Daarvoor hoefde Bentley het wiel overigens niet helemaal opnieuw uit te vinden, want onderhuids zijn de overeenkomsten met de Audi Q7 groot.

Dat de Bentayga als SUV in een behoefte voorziet, blijkt uit de verkopen. In de afgelopen 4 jaar zijn er liefst 20.000 exemplaren van verkocht. Dit betekent dat Bentley elke dag 13,7 orders voor de Bentayga kon schrijven. Voor de concurrentie is het verkoopsucces van deze SUV vermoedelijk de reden dat nu de Aston Martin DBX als redder in nood voor deze landgenoot in de startblokken klaar staat. En dat zelfs Ferrari ‘om’ is. De Britse autofabrikant die zijn neus ophaalde voor de SUV, en dan heb ik het over McLaren, is genoodzaakt om noodsteun van de regering aan te vragen en wordt dus afgestraft voor haar eigenwijsheid.

De Bentayga is een indrukwekkende auto, vooral vanwege de dubbel geblazen W12 motor waarmee hij leverbaar is. In Speed tenue is de SUV goed voor 635 pk en 900 Nm. Dit vermogen en koppel is voldoende om de Bentayga in 3,9 seconden naar 100 km/u te katapulteren en om een topsnelheid van 306 km/u te bereiken. Niet slecht voor een 2.387 kilo zware auto. Er zijn niet of nauwelijks concurrerende SUV modellen die aan dit prestatie niveau kunnen tippen. Keerzijde van de medaille is 335 gram aan CO2 uitstoot per km. Dat maakt de Speed uitvoering voor milieuactivisten een nog grotere boosdoener dan de andere versies. Bentley dacht dit probleem ‘op te lossen’ door een stekker hybride variant aan het gamma toe te voegen, maar met een V6 motor als basisunit is dat nogal een deceptie. Je kan ook te ver gaan met ‘down sizen’.

Hopelijk corrigeert Bentley deze misser bij de facelift van de beestachtige Bentayga die voor eind dit jaar op de rol staat. Een stekker hybride variant met de aandrijflijn van de Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid (oftewel een V8 motor als basisunit) verloochent het edele Britse merk haar stand veel minder. En met een systeemvermogen van 680 pk zijn nóg betere prestaties mogelijk.

Het is nog niet bekend hoe de facelift van de Bentayga gaat uitpakken, maar onaantrekkelijker kan de kitscherige SUV eigenlijk niet worden. Die constatering is natuurlijk een kwestie van smaak, maar de Bentley oogt eerder ‘plomp’ dan ‘premium’. Dat het ook anders kan, bewijst deze computertekening van de cosmetisch gecorrigeerde versie. Soms is het helemaal niet moeilijk om van een lelijke dikke eend een aantrekkelijke, atletische zwaan te maken. De ‘plastische chirurg’ hoefde niet ver van huis inspiratie op te doen, want artiest Kleber Silva deed inspiratie op bij de Bacalar conceptstudie van Bentley zelf (zie derde foto). In dit kader zijn de 4 ronde traditionele koplampen vervangen door 2 exemplaren die voorzien zijn van een dunne LED licht strip. Waar niet aan getornd werd, is de brede, rechtopstaande ‘mesh’ grille. Daardoor oogt de Bentlayga na deze facelift nog steeds 100 procent als een Bentley. Door de lagere bumperpartij (in Bacalar stijl) oogt de SUV van voren desondanks minder massief. Zal Bentley zelf de stoute schoenen durven aan te trekken door de Bentayga dit verfrissend andere uiterlijk te geven?

Reageren is niet mogelijk.