Land Rover viert 50 jarig jubileum van Range Rover met exclusieve Limited Edition

0

Er zijn weinig ontwerpen die meer concurrenten terug naar de tekentafel hebben gestuurd dan dat van de Range Rover. Aanvankelijk keken branchegenoten weliswaar nog de kat uit de boom bij het concept van wat toen nog een ‘luxe terreinwagen’ heette, maar in de jaren tachtig van de vorige eeuw begon de SUV sneeuwbal langzaam maar zeker te rollen. Er zijn amper spelers in het premium segment die niet met een antwoord op de Range Rover kwamen, die nu 50 kaarsjes mag uitblazen. In een halve eeuw tijd kon Land Rover volstaan met het ontwikkelen van slechts 4 generaties van dit modeltype. Dan toont aan hoe tijdloos de Range Rover is.

Het langst was de eerste generatie in productie: die heeft het van 1970 tot 1996 uitgezongen; in deze periode moest de Duitse concurrentie eigenlijk nog wakker worden: Mercedes-Benz kwam als eerste met een antwoord in de vorm van de ML klasse. Daarna volgde BMW met de X5 en nog weer later Audi en Porsche met hun Q7 en Cayenne. De laatste SUV debuteerde toen de tweede generatie Range Rover (die tot 2002 werd gebouwd) met pensioen ging. De Audi Q7 werd gelanceerd tijdens de regeerperiode van de derde generatie Range Rover (van 2002 tot 2012). De huidige editie is intussen alweer 8 jaar op de markt en zal in 2021 worden afgelost. Een actiemodel in de vorm van de Range Rover Fifty komt dan als geroepen.

De basis voor een Range Rover Fifty is de Autobiography uitvoering die al bepaald niet kinderachtig is uitgerust. De meeste exemplaren zullen worden geleverd in de bekende Jaguar Land Rover kleuren Santorini Black, Aruba Silver, Carpathian Grey en Rossello Red. Voor diegenen die écht iets bijzonders willen, zal Range Rover een zéér beperkt deel van de 1.970 Fifty exemplaren gaan leveren in Tuscan Blue, Bahama Gold, Davos White. Dat zijn de kleuren van de allereerste generatie. Hoe gelimiteerd deze serie precies zal zijn, is nog niet bekend.

De carrosserie aankleding lijkt overigens niet op de eerste generatie Range Rover. De jubileum uitvoering Fifty is namelijk voorzien van 22 inch grote tweekleurige velgen (het origineel had stalen wielen van 18 inch). Bij de bijzondere kleuren Tuscan Blue (foto), Bahama Gold (idem), Davos White (tweede foto) zien we dat alle chromen delen in zwart gespoten zijn. Bij de in normale kleuren uitgevoerde exemplaren van de Range Rover Fifty zijn de grille, de lijsten en de ‘hockeystick’ in rook grijs afgewerkt.

De Range Rover Fifty wordt leverbaar met de normale wielbasis (2,92 meter) en als ‘Long Wheel Base‘ (as afstand 3,12 meter). Qua motoren is er ruime keuze uit benzinemotoren (een 3,0 liter 6 cilinder in lijn en een 5,0 liter grote V8), een dieselmotor (een 3,0 liter grote V6) en een P400e stekker hybride (met een 4 cilinder 2,0 liter als basisunit). De prijzen worden later bekend gemaakt, evenals de datum van de levering start.

In zijn 50‑jarig bestaan heeft de Range Rover vele wereldprimeurs beleefd en talrijke indrukwekkende prestaties neergezet. Het was bij introductie de eerste luxe terreinwagen met permanente vierwielaandrijving en in 1989 de eerste SUV ter wereld met ABS. In 1992 had de Range Rover de primeur met elektronische tractiecontrole (ETC) en luchtvering (waarmee de verfijnde rij beleving waar de Range Rover wereldberoemd om is geworden, zowel op als naast de weg, mee wordt gegarandeerd). In 2012 was het modeltype de eerste SUV met een volledig aluminium constructie, waardoor het vlaggenschip van Land Rover lichter, sterker en efficiënter werd.

Met zijn optische op de carrosserie liggende motorkap, zijn opvallende ‘zwevende’ dak, zijn in tweeën gedeelde achterklep en kenmerkende ventilatieroosters in de voor spatborden toont de huidige Range Rover nog steeds stilistische overeenkomsten met het origineel uit 1970. Net zoals andere klassiekers als de Mini, de Porsche 911 en de Volkswagen Golf dat ook doen. De typeaanduiding van de feesteditie is voorzien van een ‘Fifty’ opschrift, persoonlijk gemaakt door Gerry McGovern, de designchef van Land Rover. Het opschrift is zowel aan de buitenzijde als aan de binnenkant te zien, bijvoorbeeld op het unieke “1 of 1970” plaquette op de middenconsole, de hoofdsteunen, het dashboard en de verlichte treeplanken. Van de Range Rover zijn inmiddels miljoenen exemplaren verkocht.

Reageren is niet mogelijk.