Maserati maakt specificaties V6 motor MC20 bekend

0

Maserati heeft meer details vrijgegeven over de motor van de MC20, de supersportwagen die in september wordt voorgesteld. Die krijgt een in eigen huis ontwikkelde 3,0 liter grote V6 met 2 turbo’s midscheeps achter.

Het doek zou al een tijdje geleden van de supersportwagen afgehaald worden, maar de corona crisis stak daar een stokje voor. De 2-zitter met middenmotor, die Maserati de (definitieve?) naam MC20 meegeeft, wordt nu begin september onthuld. In afwachting van de lancering geven de Italianen al enkele details vrij over Nettuno, de volledig in eigen huis ontwikkelde motor die dat nieuwe model moet aandrijven. Het betreft een 3,0 liter grote V6 met 2 turbo’s die goed is voor 630 pk en 730 Nm.

De 6 cilinder met een bankhoek van 90 graden krijgt een dry-sump smering, wat hem een lager zwaartepunt oplevert. Dat is gangbaar bij hedendaagse supersportwagens. Daarnaast krijgt Nettuno een voor verbrandingskamer en zijdelings geplaatste bougies. Die moeten een constante verbranding garanderen waardoor de voor verbrandingskamer niet in actie hoeft te komen. Het piekvermogen en maximumkoppel is beschikbaar bij respectievelijk 7.500 en 3.000 toeren per minuut.

Hoewel Maserati Corse geen actuele link heeft met de Formule 1, gebruikt men toch technieken die afkomstig zijn uit de Koninginnen klasse van de autosport. Zo maakt de motor van de MC20 gebruik van een voor verbrandingskamer die zich tussen de centrale elektrode en de traditionele verbrandingskamer bevindt en die verbonden is door een reeks speciaal ontworpen openingen. Een zijwaartse bougie garandeert een constante verbranding wanneer de V6 op een niveau werkt waarbij de voorkamer niet ingeschakeld hoeft te worden.

Maserati heeft de V6 motor ontworpen in Modena, in het Maserati Innovation Lab aan de Via Emilia Ovest en de workshops aan de Via Delle Nazioni (de historische basis van Maserati Corse). Het motorblok is ontwikkeld in de Engine Hub, gelegen aan de beroemde Viale Ciro Menotti. Daar wordt de motor ook gebouwd. ‘Dry Sump’ betekent dat hij geen oliecarter heeft, maar een externe olietank voor de smering. Veel raceauto’s beschikken daar over want het zorgt ervoor dat de motor lager in het chassis kan worden geplaatst, wat voor een lager (en dus gunstiger) zwaartepunt zorgt. Het zogeheten voorkamer verbrandingssysteem met dubbele bougies is afgeleid van Formule 1-techniek en komt nu voor het eerst beschikbaar voor een straatauto.

Op 9 en 10 september zal Maserati in Modena tijdens een groots opgezet ‘MMXX: The time to be audacious’ evenement een nieuw tijdperk inluiden. Dan zullen diverse nieuwe modellen worden gepresenteerd die de komende jaren in productie gaan. Eén daarvan is mogelijk de conceptversie voor een SUV model die onder de Levante in het gamma moet komen. Ook worden innovatieve aandrijfsystemen aangekondigd, waaronder hybride techniek voor de Ghibli met een 2,0 liter turbobenzinemotor als basisunit.


Het Nettuno motorblok heeft een specifiek vermogen van 210 pk/liter. De compressie verhouding is 11:1, de slag is 82 mm en de boring 88 mm. Er wordt gebruik gemaakt van een dubbel injectiesysteem: direct en indirect. Dit systeem is gekoppeld aan de brandstoftoevoer druk met 350 bar en vermindert het geluid in het lage toeren bereik. Maserati beloof ook dat door de dubbele injectie de uitstoot wordt verminderd en het verbruik wordt verlaagd. De ontstekingsvolgorde is 1-6-3-4-2-5. Bij 5.500 toeren neemt het maximum koppel af en bij 8.000 krukasomwentelingen grijpt de begrenzer in. De turbo’s zijn van het Twin Side type met een elektronisch aangestuurde overdrukklep. Als ontstekingssysteem past Maserati dubbele bougies toe met een passieve voorkamer toe. De V6 is voorzien van 2 bovenliggend nokkenassen, heeft variabele kleptiming en weegt minder dan 220 kilo. Hij voldoet aan de Euro6-d uitstoot norm. De krachtbron is 1 meter breed, 65 cm hoog en kent een lengte van 60 cm.

Voor de ongeveer 1.500 kilo zware MC20 komt vooralsnog alleen deze V6 motor beschikbaar. Over stekker hybride techniek wordt niet gesproken. Een dergelijke aandrijflijn hebben de Italianen momenteel wel in ontwikkeling, maar de primeur daarvan is voor de Ghibli. De Quattroporte en Levante volgen spoedig daarna. Voor de stekker hybride aandrijflijn kiest Maserati voor een 2,0 liter viercilinder in combinatie met een elektromotor en batterij. Eerder werd ook gesproken over een volledig elektrische variant van de MC20, maar daar heb ik al een tijd niets meer van gehoord.

Maserati gaat de MC20 in zijn fabriek te Modena bouwen. De productielijn wordt momenteel ingericht. De eerste exemplaren moeten eind dit jaar de fabriekspoort verlaten. De MC20 trapt af met een vast dak. 12 maanden na de verkoopstart van dit model volgt de open variant. De MC20 gaat ongeveer 240.000 euro kosten. Daarmee wordt hij een concurrent van de Lamborghini Huracan (247.221 euro) en van de McLaren 570S (233.800 euro). Die rivalen beschikken echter over meer cilinders en bieden dus mogelijk meer akoestisch plezier. ‘MC20’ staat voor ‘Maserati Corse 2020’, wat goed aansluit bij het nieuwe tijdperk voor Maserati.

 

Reageren is niet mogelijk.