Nieuwstelex: Mercedes komt met nieuwe namen voor elektrische modellen

0

+++ Voor 57 % van de Nederlanders is AUTOBEZIT belangrijker geworden. Dit blijkt uit onderzoek van AutoScout24 naar het koopgedrag van consumenten in Europa. In Duitsland, Italië, Oostenrijk en België ligt dit percentage nog hoger. Gemiddeld is voor 65 % van de Europeanen een eigen auto belangrijker geworden. Door 74 % wordt het openbaar vervoer vermeden. Vooral Italianen (84 %) en Belgen (82 %) maken daar momenteel zo min mogelijk gebruik van. Voor 56 % van de Nederlanders heeft de corona crisis geen invloed op hun koopintentie, aldus AutoScout 24. “Ondanks dat 41 % zegt grote uitgaven voorlopig uit te stellen, geeft iets meer dan de helft (53 %) aan dat de crisis geen invloed heeft op hun geplande budget voor een nieuwe auto”. Als er wordt gekeken naar de bereidheid om via internet een auto te kopen, dan zegt ruim eenderde (38 %) van de Europeanen dit momenteel een goede optie te vinden. Voor de corona crisis was dit 20 %. Daarnaast worden 360 graden foto’s als een geschikt alternatief gezien voor de traditionele auto-inspectie (72 %) en vindt een derde (32 %) het maken van een digitale testrit een goed idee. Vooral Italianen zijn grote voorstanders van deze nieuwe mogelijkheden. Een woordvoerder van AutoScout24 laat weten dat de website in mei 100.000 aanvragen voor occasions naar dealers heeft gestuurd. Dat waren er 20 % meer dan in dezelfde maand vorig jaar. +++

+++ In de AUTO-INDUSTRIE zijn ontslagen momenteel aan de orde van de dag. Bij Renault moeten 15.000 man er uit, 12.000 bij alliantiepartner Nissan en bij de Duitse toeleverancier ZF Friedrichshaven verdwijnen 15.000 banen. BMW schrapt 5.000 arbeidsplaatsen. Op kleinere schaal wordt er ingegrepen bij Bentley (hier verdwijnen 1.000 banen, oftewel een kwart van de werkgelegenheid), McLaren (1.200 ontslagen) en Aston Martin (300 man). Elders in de keten, bij dealers en importeurs, is het beeld identiek: de Belgische Volkswagen distributeur d’Ieteren schrapt 211 banen, de grote Britse dealerorganisatie Lookers zelfs 1.200 arbeidsplaatsen. Dichterbij huis gaan er 750 man uit bij Apollo Vredestein in Enschede en staan ook veel banen op de tocht bij vrachtwagenfabrikant Scania in Zwolle. Volkswagen heeft ook een nieuwe saneringsslag aangekondigd. Anders dan voor de hand ligt, worden de meeste ontslagen niet (direct) veroorzaakt door de corona crisis. Zo schrapte bandenfabrikant Continental vorig jaar al liefst 10.000 arbeidsplaatsen na tegenvallende resultaten. In 2019 verdwenen ook 9.500 banen bij Audi, 10.000 bij landgenoot Daimler, meer dan 5.000 bij Jaguar Land Rover en een even groot aantal bij Ford in Europa. Opel maakte al in januari bekend dat er 4.100 man uit moet in Duitsland. In eigen land schrapte Stern vorig jaar 118 banen. Als de corona crisis niet de oorzaak is, wat dan wel? In de eerste plaats de opkomst van de elektrische auto. Die zorgt voor een dubbele klap voor de auto-industrie: aan de ene kant moeten de fabrikanten miljarden bezuinigen om budget vrij te kunnen maken voor investeringen in de ontwikkeling van technologie voor dergelijke voertuigen. Daarnaast is voor de productie van met name de elektrische motoren veel minder personeel nodig. Het Duitse Verband der Automobilindustrie waarschuwde vorig jaar al dat de omschakeling naar elektrisch rijden alleen al bij onze oosterburen zeker 70.000 banen gaat kosten; een aantal dat inmiddels al ruimschoots is overschreden. In de tweede plaats begon de automarkt van China, de grootste ter wereld, al voor de corona crisis flink te kwakkelen. Daar dalen de verkopen al sinds halverwege 2018 gestaag. In de Verenigde Staten, na China de grootste automarkt van de wereld, was vorig jaar sprake van een verkoopdaling van 1,3 %. De auto-industrie was dus al verzwakt en krijgt nu dus ook nog een dreun van de corona crisis. Alle grote producenten moesten hun fabrieken tijdelijk sluiten. Nu die weer draaien, is de output drastisch verlaagd door de gedwongen afstand maatregelen, levering problemen met onderdelen en de sterk gedaalde vraag. Een eind aan de ontslaggolf is dan ook voorlopig nog niet in zicht. De vraag is niet of er autofabrikanten gaan omvallen, maar wie. Met stop op 1 staat SsangYong. +++

+++ DUITSLAND schroeft de boetetarieven voor te snel rijden fors op. De prijs gaat het hardst de hoogte in voor overtredingen binnen de bebouwde kom. Als je daar tussen 16 en 20 km/u te hard rijdt, moet je €70 boete betalen. Buiten de bebouwde kom is dat €60. Tussen 21 en 25 km/u te hard rijden betekent €80 boete en een rijverbod (in Duitsland) van een maand. Onze oosterburen zijn streng bij overtredingen die werkelijk gevaarlijk met zich meebrengen, zoals bumper kleven. Bij 80 km/u mag men daar al €320 voor ophoesten. Bij een tempo van meer dan 100 km/u mag men 3 maanden het rijbewijs inleveren en kost het minstens €400 +++

+++ HONDA is het slachtoffer geworden van gijzel software. Cyber criminelen nemen dan de controle over bij informaticasystemen en eisen losgeld om die weer vrij te geven. Honda is niet scheutig met informatie, maar door de cyber aanval ligt de autoproductie in Europa en Noord-Amerika grotendeels of geheel stil. In 2017 was Honda ook al eens het slachtoffer van een wereldwijde ransomware aanval. Toen werd de autoproductie in Japan getroffen. +++

+++ JAGUAR LAND ROVER (JLR) heeft voor €625 miljoen aan doorlopende kredietfaciliteiten afgesloten met een 5-tal banken in China. Daarmee hoopt de Britse autofabrikant de financiële problemen als gevolg van de corona crisis voorlopig het hoofd te kunnen bieden. Jaguar Land Rover had in eigen land bij de regering een staatsgarantie aangevraagd voor een lening van €1,2 miljard, maar die werd afgewezen. JLR had namelijk al voor de corona crisis de financiële status van ‘junk’ en werd als “niet voldoende kredietwaardig” beoordeeld. De Britse dochter van het Indiase Tata Motors heeft daarom haar toevlucht moeten nemen tot banken in China. JLR heeft haar fabrieken in Groot-Brittannië wekenlang moeten sluiten vanwege de corona maatregelen aldaar. De faciliteit in Solihull is inmiddels weer op beperkte schaal operationeel, maar die in Castle Bromwich blijft tot half augustus dicht. Naar de aldaar geproduceerde XE, XF en F-Type is namelijk amper vraag. JLR heeft in het eerste kwartaal wereldwijd 31 % minder auto’s verkocht dan een jaar eerder, namelijk slechts 109.869 exemplaren. +++

+++ Door de crisis in de auto-industrie zouden spelers op de Europese markt graag tijdelijk minder strenge emissienormen willen. Maar de Europese Unie wil daar niks van weten, Zij belooft wel 1 miljoen extra LAADPALEN . Autofabrikanten zijn niet onder de indruk. Het is namelijk niet de eerste keer dat ‘Brussel’ belooft om werk te maken van de uitbouw van het laadpalen netwerk. In de praktijk komt dat echter nauwelijks iets van terecht. Daarmee snijdt de Europese Unie in zijn eigen vingers, want die wil dat autofabrikanten vanaf dit jaar een aanzienlijk deel van hun verkopen realiseren onder de vorm van gedeeltelijk (stekker hybride) of volledig geëlektrificeerde personenwagens. Alleen op die manier kunnen de producenten de CO2-uitstoot van hun modellen gemiddeld tot onder de 95 gram/km doen dalen. Lukt dat niet, dan dreigen er miljardenboetes. Die komen bovenop de huidige bedrijfseconomische uitdagingen. General Motors zag de bui al tijdig hangen en verkocht een paar jaar geleden haar Europese divisie (Opel / Vauxhall) aan PSA. Inmiddels hebben ook Mitsubishi en Nissan besloten om hun Europese verkoopactiviteiten terug te schroeven. Het laatste automerk hoeft zich dankzij de Leaf theoretisch niet heel erg zorgen te maken om de strengere uitstooteisen, maar merkt wel dat de consument een afwachtende houding aanneemt. Dat komt omdat die er nog niet van overtuigd is dat opladen een stressloze exercitie is. De Europese Unie wil komend jaar 1 miljoen extra laadpalen plaatsen, maar dat is lang niet voldoende is. Nu zijn er nog geen 200.000 stuks. Wil elektrificatie een kans maken, dan heeft Europa tegen 2030 minstens 2,8 miljoen publieke laadpalen nodig, oftewel 15 keer meer dan er nu staan. Hoe ‘Brussel’ denkt dit probleem op te lossen, is niet bekend. +++

+++ De nieuwe LEXUS IS zou aanvankelijk op 9 juni worden onthuld, maar dat vond het premium dochtermerk gezien de rellen in onder meer de Verenigde Staten niet zo gepast. Inmiddels is bekend wanneer de compacte sportsedan wel debuteert: 16 juni. Voor Europeanen is de nieuwswaarde helaas beperkt, want de nieuwe IS komt namelijk niet naar onze marktregio. Lexus ziet hier namelijk meer heil in cross-overs en SUV modellen. In Europa wordt namelijk 80 % van de verkopen gegenereerd met dit type auto’s. Bovendien wordt het sedan segment waarin de IS prijstechnisch zou gaan opereren al prima bediend met de ES. Dat is maar half waar, want de IS (zie onderstaande plaagfoto) houdt als sportsedan vast aan achterwielaandrijving terwijl de meer op comfort en ruimte gerichte ES voorwiel aangedreven is. +++

+++ MASERATI stopt binnenkort met de verkoop van dieselmodellen. Zo zal de vernieuwde Ghibli, die in september wordt voorgesteld, niet meer in oliegestookte vorm te koop zijn. In plaats hier van kunnen wij een hybride versie verwachten. Die zal in Nederland tegen een scherpe prijs aangeboden kunnen worden dankzij een lage CO2-uitstoot. +++

+++ MERCEDES-BENZ zal over niet al te lange tijd de EQ S presenteren: een 5-deurs liftback als alternatief voor de Tesla Model S. Later volgt de EQ E. Dat wordt een elektrisch alternatief voor de E klasse. Leuk, maar hierdoor wordt wel de typeaanduiding van de bestaande EQ C onduidelijk. Je bent geneigd te denken dat dit een laag elektrisch model is van C klasse formaat. Om aan deze verwarring een einde te maken, komt Mercedes-Benz met een nieuwe modelnaam politiek voor haar emissievrije cross-overs. De opvolger van de EQ C gaat zodoende GQ C heten. Grotere elektrische cross-overs staan ook op de tekentafel. Die gaan GQ E en GQ S heten. +++

+++ Automedia hebben al menig maal bericht over de bouwkwaliteit, of beter het gebrek daar aan, van de nieuwe MODEL Y van Tesla. Er zijn met name problemen met de lak. Als klanten, hun Model Y om deze reden willen retourneren, dreigt Tesla sancties op te leggen: een clausule in het verkoopcontract maakt het hen een jaar lang onmogelijk om een gelijkwaardige auto bij het merk te bestellen. De lak problemen komen vooral voor bij witte exemplaren van de Model Y omdat er bij die tint minder laklagen worden aangebracht. De nieuwe Tesla heeft ook incidenteel andere problemen. Klanten klagen onder meer over verkeerd bevestigde portier rubbers en het ontbreken van stoffering op een bepaalde plaats in de bestuurdersstoel. +++

+++ NISSAN heeft de autoproductie in haar fabriek in het Engelse Sunderland (waar de Juke, de Qashqai en de Leaf van de band rollen) weer opgestart, maar daarmee zijn nog niet alle problemen uit de lucht. Door de tegenvallende vraag naar de genoemde modellen is slecht 1 van de 2 productielijnen operationeel. Nissan zegt zich, gezien de huidige omstandigheden genoodzaakt te zien om de tijdelijke contracten van 248 werknemers niet te verlengen. Na deze saneringsronde telt het werknemersbestand van het Japanse automerk in Sunderland nog 5.750 personen. De banenreductie is onderdeel van een “strategische herpositionering” in Europa. Dat is diplomatieke taal voor het feit dat Nissan zich in de toekomst gaat concentreren op andere markten (China, Noord Amerika en Japan). Europa wordt meer het speelveld voor alliantiepartner Renault. In dit kader heeft Nissan besloten om de autoproductie in Spanje te beëindigen. De fabriek aldaar draaide ook voor de crisis al op een kwart van de capaciteit. Toch wordt Europa niet helemaal de rug toegekeerd. In Sunderland zal straks ook de nog te lanceren nieuwe Qashqai worden gebouwd. Met die volumemodellen wil Nissan haar boterhammen gaan verdienen. Het beleg moet dan van de Ariya komen, een elektrische SUV die boven de Qashqai in het gamma komt. +++

+++ OPEL wil in de luxe pensioenregeling voor haar Duitse werknemers snijden om de kosten verder te drukken. “De corona crisis treft Opel buitengewoon hard”, stelt directeur personeelszaken Ralph Wangemann in een brief aan alle 15.000 medewerkers in Duitsland. Die pikken de geplande bezuinigingen echter onder geen voorwaarde, en terecht: elke autofabrikant wordt getroffen door de corona crisis, maar lang niet iedereen gaat morrelen aan de pensioenregeling. Het klopt op zich dat Opel bovengemiddeld hard getroffen wordt, maar dat komt door eigen fouten met de modelpolitiek. Blunders op dit terrein afschuiven op het personeel wordt dan ook terecht ervaren als een aanslag op de arbeidsvoorwaarden. Opel wil de opbouw van pensioen vanaf nu wel drastisch aan banden gaan leggen. Volgens Wangemann is er een grondige modernisering nodig. Maar de vakbonden stellen dat daar geen sprake van kan zijn. De ondernemingsraad verwijt het topmanagement van Opel dat die, in tegenstelling tot de directie van enkele andere autofabrikanten, zelf geen enkele opoffering heeft gedaan om de crisis het hoofd te bieden. Tegelijkertijd zijn er dus blunders begaan bij de modelpolitiek, waardoor het merk in eigen land in de verkoopstatistieken gepasseerd is door Skoda. +++

+++ TESLA heeft een beurskoers van $1.000 per aandeel bereikt. Daarmee is de jonge autofabrikant nu ruim $180 miljard waard. Alleen Toyota wordt op de beurs nog hoger gewaardeerd. Waarom is Tesla zoveel waard? Dat heeft vooral te maken met het potentieel van de autofabrikant. Tesla wil dit jaar 500.000 auto’s bouwen en vervolgens doorgroeien naar 1 miljoen exemplaren. Op termijn zou het bedrijf van Elon Musk daardoor Audi, BMW en Mercedes-Benz in de verkoopstatistieken kunnen passeren. Dat is niet denkbeeldig want Tesla is een van de weinige fabrikanten die meer auto’s blijft verkopen. En beleggers vinden het heel leuk om een stijgende lijn te zien. Tesla heeft bovendien extra groeipotentieel als zij in de toekomst haar accu’s aan andere autofabrikanten gaat leveren. De batterijensets zijn ook geschikt voor toepassingen buiten de branche, zoals voor het opslaan van duurzame energie. Dat zou ook een goede inkomstenbron kunnen zijn voor Tesla. Evenals de verkoop van haar technologie voor zelfrijdende voertuigen. Daarmee is geen enkele autofabrikant zover als Tesl. Dat die zelfrijdende technologie nog niet probleemloos is, heeft slechts te maken met kinderziektes. Het is een kwestie van tijd totdat Tesla die opgelost heeft. Dan kan de beurswaarde verder stijgen. Bijvoorbeeld naar $2.000 per aandeel. +++

+++ VOLKSWAGEN laat haar klanten lang wachten op de ID.3, maar de kopers die vorig jaar al een exemplaar besteld hebben, worden nu getrakteerd op een extra attentie. Kopers van de 1st Edition uitvoering mogen namelijk lid worden van de exclusieve ‘1st mover club’. Dat lidmaatschap stelt evenwel weinig voor. Het is vooral Volkswagen zelf die profiteert van de registratie van de leden, want het stelt de autofabrikant in staat om de ervaringen van die klanten te gebruiken voor toekomstige ontwikkelingsdoeleinden. In Wolfsburg gaat men met andere woorden met de feedback en gebruiksdata van de klanten aan de haal en verpakt dat als een extraatje voor de klant. De omgekeerde wereld. Een uitgebreidere garantie op de carrosserie, verborgen gebreken en de accu, zou die gezien de lange tijd die de exemplaren van de ID.3 1st Edition stil hebben gestaan op een parkeerterrein vanwege te grote software mankementen zinvoller zijn geweest voor de leden van de ‘exclusieve’ club, maar dat wordt door Volkswagen niet overwogen. +++

+++ VOLVO heeft in mei wereldwijd 44.830 personenauto’s verkocht. Dat is 25 % minder dan in dezelfde maand vorig jaar. Ten opzichte van april is er evenwel sprake van een verbetering van bijna 44 %. Bovendien zag Volvo haar verkopen in China in mei met bijna 22 % toenemen, na aldaar in april ook al te hebben geplust. Na 5 maanden staat de afzetteller bij Volvo op 208.479 auto’s; een kwart minder dan in dezelfde periode in 2019. In Europa was er in mei voor Volvo evenwel nog sprake van een rampmaand. Het Zweedse merk verkocht in onze marktregio met 14.965 stuks de helft minder auto’s dan in dezelfde maand van 2019. Volvo tekent daarbij wel aan dat het aantal bezoekers aan de showrooms weer begint aan te trekken. Over de eerste 5 maanden gemeten komen de verkopen in Europa 34 % lager uit. In de Verenigde Staten verliep het herstel zelfs sneller dan verwacht doordat meer staten de corona maatregelen versoepelden. De daling van de Amerikaanse verkopen bleef daardoor in mei beperkt tot 2,5 % naar 9.519 exemplaren. China blijft voor Volvo de belangrijkste afzetmarkt met 15.132 bestellingen in mei. Het Aziatische land was daarmee goed voor een derde van de wereldwijde afzet van het dochterbedrijf van Geely. Over de eerste 5 maanden gemeten komt de daling van de autoverkopen in China voor Volvo nu uit op 7,1 %. In Nederland staat het Zweedse automerk op een verlies van ruim 25 %. Dat komt vooral doordat de V modellen (V40, V60 en V90) op hun retour zijn. +++

Reageren is niet mogelijk.