Nieuwstelex: Fiat geeft 500X milde hybride techniek

0

+++ Internetgigant AMAZON stapt in zelfrijdende auto’s. Het Amerikaanse miljardenbedrijf koopt namelijk Zoox. Dit bedrijf uit Californië ontwikkelt momenteel techniek voor zelfrijdende auto’s die specifiek zijn bedoeld voor taxidiensten, maar er zijn meer toepassingsmogelijkheden. Met de overname zet Amazon mogelijk in op verlaging van de bezorgkosten van internetaankopen. Welk bedrag de webwinkel voor Zoox betaalt is officieel niet bekendgemaakt, maar in de Newsflash werd een bedrag van ruim 1 miljard dollar genoemd. Zoox werd in 2014 opgericht en heeft circa 1.000 werknemers. Het bedrijf blijft zelfstandig opereren. De technologie die momenteel ontwikkeld wordt, kan ook gebruikt worden voor een wagen­park­beheer­systeem. Zoox werk momenteel aan een zogeheten bi-directionele auto zonder stuur. Dat wil zeggen dat de voor en achter kant net als bij de Janus Zündapp uit 1956 niet van elkaar te onderscheiden zijn. Aanvankelijk zouden de praktijktests dit jaar beginnen, maar de corona pandemie heeft de ontwikkeling van het voertuig vertraagd. Zoox test zijn technologie al in auto’s van het merk Toyota in Las Vegas en San Francisco, maar ook dat gaat moeizaam door de lockdown die het gevolg is van Covid-19. De voertuigen die Zoox op het oog heeft, kunnen niet alleen als taxi dienen, maar zijn ook inzetbaar voor de leveringen van Amazon producten. De internetgigant experimenteert ook met drones en robots, maar die zijn nog lang niet inzetbaar. Zoox is overigens niet de eerste investering van Amazon in de autosector: de webwinkel verwierf eerder ook een belang in Rivian dat voertuigen met elektrische aandrijving op de markt wil brengen. +++

+++ ASTON MARTIN sluit de introductie van een V12 Vantage niet uit. Technisch is het mogelijk. Dat heeft Aston Martin al laten zien met de V12 Speedster. Voor dat model wordt gebruik gemaakt van het chassis van de Vantage. In de V12 Speedster heeft het blok specificaties die afwijken van die van de DBS. In dit topmodel van Aston Martin is de 5,2 liter motor goed voor 725 pk. Bij de V12 Speedster is het vermogen teruggeschroefd tot 700 pk. De trekkracht werd gereduceerd van 900 Nm tot 753 Nm. Daarmee is een sprinttijd van 3,5 seconden mogelijk. De V12 Vantage zal hier flink onder kunnen duiken omdat hij in de basis 270 kilo lichter is. Van de vorige generatie leverde Aston Martin al een 12 cilinder versie. De vraag is echter of het nog lonend is om van de huidige Vantage een dergelijke uitvoering op de markt te brengen. In 2022 moet een compleet nieuwe 6 cilinder motor met hybride ondersteuning klaar zijn. Die moet het V12 blok overbodig gaan maken. De 6 cilinder motor debuteert in de tot 500 stuks gelimiteerde Valhalla. Daarna zijn de reguliere modellen aan de beurt, zoals de Vantage. De 3,0 liter grote V6 zal ook de huidige, van Mercedes-AMG afkomstige, 8 cilinder motor vervangen. De Duitsers zullen dit 4,0 liter zelf inruilen voor een half zo grote 4 cilinder met stekker hybride techniek. +++

+++ Een combinatie van TomTom kaarttechnologie en de rij hulpsystemen van Delphi Technologies zorgt voor een BRANDSTOFBESPARING van meer dan 10 %. Dat blijkt uit een praktijktest met personenauto’s die beide hightech bedrijven onlangs hebben uitgevoerd. “De TomTom kaart biedt nauwkeurige data over snelheidslimieten, rijstrookinformatie, hellingsgraden, bochten en verkeersborden. De Intelligent Driving software van Delphi Technologies optimaliseert het aandrijfsysteem van de auto op basis van deze gegevens zonder de rijtijd te verlengen of afbreuk te doen aan de rijervaring”, zo wordt gemeld in een persbericht. “Onze kaart heeft in de praktijk bewezen succesvol te zijn bij het verbeteren van de rij veiligheid en het comfort van meer dan 1,5 miljoen voertuigen over de hele wereld”, aldus Willem Strijbosch, hoofd Autonoom Rijden bij TomTom. “Onze samenwerking met Delphi Technologies laat zien dat de nieuwste generatie van onze technologie ook de kosten flink kan verlagen door het brandstofverbruik te verminderen”, zo vult hij aan. Paul Farrell, senior vice-president Strategy and Corporate Development bij Delphi Technologies, zegt op zijn beurt: “De aanzienlijke efficiencyverbetering die onze samenwerking met TomTom oplevert, zorgt er voor dat voertuigen schoner, comfortabeler en verder kunnen rijden, zonder dat er compromissen nodig zijn. Wij hebben een interessante oplossing die wordt onderbouwd door praktijkdata waarmee wij onze klanten tastbare voordelen kunnen bieden”. +++

+++ Mercedes-Benz ziet vanwege de hoge kosten geen heil meer in waterstofauto’s, maar JAGUAR LAND ROVER (JLR) denkt daar anders over. Althans de Britse autofabrikant heeft toegehapt toen haar regering een ontwikkelingsbedrag van 80 miljoen euro beschikbaar stelde. Die kans wilde JLR niet laten schieten. Het is vooralsnog een onderzoeksproject: er zijn vooralsnog geen concrete plannen voor een waterstofauto die over een paar jaar in productie moet gaan. In het kader van het zogeheten project Zeus zal JLR gaan samenwerken met diverse andere Britse bedrijven, waaronder Delta Motorsport en Marelli Automotive Systems. De krachtenbundeling moet resulteren in een conceptstudie voor een premium waterstofauto “met JLR kenmerken”. Hiermee worden een lange actieradius en de mogelijkheid om snel te kunnen tanken bedoeld, evenals een aanzienlijk trekgewicht, terreinkwaliteiten en een goede werking bij lage temperaturen. Project Zeus staat nu nog in haar kinderschoenen. Het is dan ook onduidelijk wanneer we de conceptstudie voor een waterstofmodel voor JLR te zien krijgen. Auto’s met een brandstofcel zijn de grote belofte, maar weten die nog niet helemaal waar te maken. Het idee is dat je het tanken en de range hebt van een model met een verbrandingsmotor, gecombineerd met de milieuvoordelen van een elektrisch voertuig. Het probleem is alleen dat de benodigde techniek gigantisch duur is er dat er ook de nodige praktische bezwaren zijn, zoals het ontbreken van een goede infrastructuur en twijfels of waterstof wel op een milieuvriendelijke manier kan worden geproduceerd. Diverse autofabrikanten hebben plannen voor de ontwikkeling van een waterstofauto daarom beëindigd. Een daarvan is Mercedes-Benz. De ontwikkelingskosten voor een waterstofauto zijn volgens de Duitsers 2 keer zo hoog als die voor een elektrisch model. En die vergt al meer budget dan het ontwerpen van een benzine of diesel voertuig. Om alles rond te kunnen rekenen, is een zeer hoge vraagprijs noodzakelijk. Zo’n waterstofauto zal bijna niemand willen kopen. Op dit moment geloven eigenlijk alleen BMW, Honda, Hyundai en Toyota in het toekomstpotentieel van een personenwagen met brandstofcel. +++ 

+++ JEEP introduceert een ‘pay per use’ private lease contract. Daarbij zijn de tarieven gebaseerd op een vast laag maandbedrag en een variabele vergoeding op basis van het aantal gereden kilometers. Een aanbetaling is niet nodig. Dit zogeheten Jeep Miles private lease contract is beschikbaar voor alle uitvoeringen van de Renegade en Compass. Er is keus uit 2 pakketten: Standaard en Plus. Bij het eerste type zijn onderhoud, reparatie, motorrijtuigen belasting, WA casco verzekering, pechhulp en vervangend vervoer (voor maximaal 24 uur) inbegrepen. Het Plus pakket vult dit aan met een lager eigen risico, langer vervangend vervoer (72 uur), een inzittendenschadeverzekering, een rechtsbijstandverzekering en 4 seizoenen banden. Jeep Miles is via de dealer af te sluiten. De vaste kosten beginnen bij €272 voor de Renegade en €346 voor de Compass. De kilometerkosten worden belast volgens het pakketafhankelijke tarief. Jaarlijks zijn 500 kilometer vrij van heffing, wat neerkomt op een totaal van 2.500 ‘gratis’ kilometers gedurende de totale looptijd. Voor het Standaard Jeep Miles pakket wordt een tarief gehanteerd van €0,15 p/km. Bij de Plus versie geldt een tarief van €0,24 p/km. Deze variabele vergoeding komt bovenop het vaste maandbedrag en zal op maandelijkse basis worden afgerekend. De gemiddelde Nederlander rijdt 13.000 km per jaar. Stel dat hij of zij een Renegade of een Compass gaat private leasen, dan betaalt hij of zij elke maand €156,25 (Standaard) of €250 (Plus) extra. Een Jeep wordt zo heel snel, heel veel duurder. De maandelijkse kosten zijn dan bijna dubbel zo hoog. Maar met Jeep Miles loont het om weinig kilometers te rijden. Voor die Nederlanders kan het private lease aanbod een prima deal zijn. +++

+++ Ruim 340 automodellen met een KEYLESS ENTRY voorziening zijn onvoldoende beschermd tegen diefstal. Alleen de nieuwe Volkswagen Golf en de jongste modellen van Jaguar Land Rover vallen niet te kraken met radiografische sleutelsignalen, zo blijkt uit onderzoek van de ADAC onder meer dan 350 automodellen. Dat de Duitse compacte middenklasser goed beschermd is tegen een eenvoudige radiofrequentie, is te danken aan het feit dat dit model over zogeheten Ultra Wide Band technologie (UWB) beschikt. Ook Jaguar Land Rover maakt daar gebruik van. UWB technologie zorgt er voor dat het voertuig de werkelijke afstand tot de autosleutel herkent. De auto gaat dus pas open als de sleutel echt dichtbij is. Als de radioverbinding door kwaadwillende personen wordt ‘verlengd’, blijft het voertuig op slot. Met sleutelloze systemen zonder UWB technologie kan het signaal echter gemakkelijk worden verlengd tot wel 1 kilometer ver. Op die manier kan het voertuig worden ontgrendeld en gestart, ongeacht of de originele sleutel bijvoorbeeld in huis is of zich in de jaszak van de eigenaar bevindt. Het maken van zo’n apparaat is volgens de ADAC een kleine moeite. De zusterorganisatie van de ANWB adviseert haar leden om waakzamer te zijn bij het opbergen van de sleutel. De club ziet het als een verplichting voor autofabrikanten om alle auto-elektronica systematisch te beveiligen, iets wat al langer gebruikelijk is op vele andere IT gebieden. Voor eigenaren van onvoldoende beschermde voertuigen moeten er volgens de ADAC ook snel sets beschikbaar komen die achteraf ingebouwd kunnen worden. +++

+++ Mercedes-Benz mag dan de ontwikkeling en productie van personenauto’s met waterstof technologie hebben stopgezet, Hyundai en zustermerk KIA gaat onverminderd door. Van het eerste label kennen wij reeds de Nexo. De eerste auto met waterstofaandrijving van Kia staat voor eind 2021 gepland. Volgens Emilio Herrera, de chief operating officer van het Koreaanse merk in Europa, is het belangrijk om een dergelijk model in het gamma te hebben. Als statement, want voor de verkoopvolumes hoeft Kia het niet te doen. Ook wil Herrera ervaring kunnen opdoen met de techniek. Dat geeft Kia voorsprong als de brandstofcel in de toekomst echt doorbreekt. Mogelijk zal er voor de opvolger van de Stinger gebruik worden gemaakt van waterstofaandrijving. Met een grote V6 motor is de sportieve liftback niet toekomstbestendig, vandaar dat het roer om moet. Stekkerhybride aandrijving is een optie, evenals volledig elektrische techniek. Maar Kia onderzoekt ook de mogelijkheden van waterstof. Modellen die in de toekomst zeker leverbaar worden in volledig elektrische uitvoering, zijn de Ceed en Sportage. Kia heeft zich ten doel gesteld om in de periode tot en met 2025 liefst 11 emissievrij auto’s te introduceren. De e-Ceed en de e-Sportage maken daar deel van uit. Het eerste Kia model komt in 2021. De e-Sportage volgt later. +++

+++ Er worden steeds meer aanbieders van laadpalen en laadpassen op de Europese markt actief, maar NEW MOTION is al 11 jaar actief. Die voorsprong uit zich nu in de 150.000ste laadpaal die op het Europese netwerk is aangesloten. NewMotion heeft niet alleen eigen laadpalen in gebruik, maar werkt ook samen met meer dan 200 partners. Hierdoor beschikt het bedrijf over een enorm netwerk van openbare laadpunten (verdeeld over 35 landen) New Motion beschouwt dat als een voordeel aangezien bijna de helft van alle rijders in een elektrische auto niet meer dan 1 laadpas wil hebben. Dat betekent immers ook dat men slechts 1 app nodig heeft en dat alle kosten op één maandelijkse factuur komen te staan. Op dit moment heeft de Europese rijder van een elektrische auto gemiddeld 2,5 laadpassen op zak. +++

Reageren is niet mogelijk.