Polestar is klaar voor de aanval op Tesla

0

Deze week komen 599 exemplaren van de Polestar 2 aan in de haven van het Belgische Zeebrugge. Daarmee start het elektrische zustermerk van Volvo haar offensief tegen Tesla.

Later deze maand volgen nog eens 3 scheepsladingen met elk 599 exemplaren van de Polestar 2. Daarmee is het elektrische zustermerk van Volvo klaar voor haar Europese avontuur. De Polestar 2 heeft bij ons een prijskaartje van 59.800 euro en opent frontaal de aanval op de Tesla Model 3.

“Maar wij willen deze concurrent niet uit de markt drukken”, zo laat Thomas Ingenlath, de CEO van Polestar, in een video­gesprek weten. “Dat is onze doelstelling niet. Wij willen dat zo veel mogelijk mensen overstappen van een auto met een verbrandingsmotor naar een elektrisch model. Als emissievrij rijden nog zo onbekend was als 10 jaar geleden, zouden wij het nu veel moeilijker krijgen. Het klinkt gek, maar het succes van Tesla helpt ons om een snelle verkoopstart te maken”. Ingenlath laat weten blij te zijn dat Tesla de voornaamste concurrent van Polestar is. “Het zou toch heel droevig zijn als onze concurrent nog steeds de BMW 3-serie zou zijn. Dat zou betekenen dat de autoconsument elektrisch rijden afwijst. Het tegendeel is waar. Het klinkt misschien cru, maar die BMW is vandaag niet meer relevant. De vraag is vandaag niet meer of je een concurrent voor de 3-serie kunt bouwen, maar of je een volwaardig alternatief hebt voor de Tesla Model 3. Dat Tesla inmiddels een enorme naamsbekendheid heeft opgebouwd, vindt Ingenlath zowel een voordeel als een nadeel. “Niet iedereen wil in een Tesla rijden. Je wil toch niet de vijfde in je straat zijn met een Model 3 voor je deur? Het is dus goed dat er een alternatief is. Bovendien kennen de meeste mensen Volvo wel. Polestar kan daarvan profiteren, ook omdat het design van de 2 als ‘karakteristiek Zweeds kan worden bestempeld”.

“Ook in 2021 zie ik in dit segment, tussen de 40.000 en 60.000 euro, niet veel concurrentie ontstaan naast onze 2 en de Model 3. In een klasse lager heb je auto’s als de Volkswagens ID.3 en een trede hoger de Audi e-Tron en de Mercedes-Benz EQ C”. Uit deze woorden van Ingenlath valt al te leiden dat wij op afzienbare termijn een goedkopere versie van de Polestar 2 kunnen verwachten. Die is nu alleen verkrijgbaar als Intro Edition. Waarschijnlijk gaat het om een minder rijk uitgeruste versie met louter voorwielaandrijving en een kleiner accupakket. De kritiek van Ingenlath dat de Audi e-Tron en de Mercedes-Benz EQ C op traditionele auto’s lijken waar ze een elektromotor in hebben gestopt, doet evenwel de wenkbrauwen fronsen. “De noot om een aantrekkelijke elektrische auto te maken die er niet uitziet als een omgebouwd model met een verbrandingsmodel, hebben zij nog niet gekraakt”, aldus de CEO. Een merkwaardige uitspraak, want voor de 2 wordt gebruik gemaakt van een afgekeurd ontwerpvoorstel van Volvo. Die had het model willen gebruiken als opvolger voor de V40, maar zag daar op het laatste moment van af omdat ‘lage’ personenwagens onvoldoende afzetpotentieel zouden hebben. Maar die opvolger voor de V40 is toch echt ontwikkeld met de gedachte dat hij ook geleverd zou moeten kunnen worden met een verbrandingsmotor.

Tesla heeft per definitie geen modellen die een auto met verbrandingsmotor als basis hadden, maar ook daarop heeft Ingenlath kritiek: “Onze auto’s zijn heel anders dan de lege ruimten die Tesla aanbiedt. Zij zijn erin geslaagd mensen te doen geloven dat één scherm in het midden, waar alle informantie op staat die je eigenlijk voor je neus wilt hebben, avant-garde is. Terwijl ze er vooral kosten mee besparen. Zo zijn ook hun koplampen echt ondermaats. Wij bieden meer een premium ervaring”. Dat zou kunnen, want Tesla blijft slecht scoren in allerlei kwaliteitsonderzoeken. Maar waarom heeft Volvo, dat zelf elektrische auto’s bouwt in de vorm van de XC40 Recharge P8, een elektrisch zustermerk nodig? Ingenlath geeft op deze vraag het volgende antwoord: “Als je een apart merk opbouwt, dat op eigen benen staat, word je minder gehinderd om dingen radicaal anders aan te pakken. Zo verkopen wij niet via een dealernetwerk, maar op internet, rechtstreeks aan de klant. Ook andere designkeuzes of het bereiken van nieuwe doelgroepen, zijn moeilijker vanuit Volvo. Nu er sprake is van een grote transitie naar elektrisch rijden, is dit het juiste moment om een nieuw merk in de markt te zetten”.

Deze exemplaren van de 2, die nu aangekomen zijn in de haven van Zeebrugge, zijn bestemd voor klanten in Zweden en Noorwegen. Daarmee is het Europese marktdebuut van Polestar een feit. De daadwerkelijke leveringen van de elektrische 2 laat evenwel nog enkele maanden op zich wachten. Klanten van de compacte Polestar kunnen hun auto pas in augustus ophalen. Nederlandse kopers moeten nog langer geduld hebben. Polestar stelt dat de eerste exemplaren voor Nederland, België, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk op de andere scheepsladingen zitten. De 2 ondergaat in België eerst nog een kwaliteitscontrole. Dat is de laatste fase voordat de Polestar naar zijn eindbestemming gaat. Zoals gezegd opent de volledig elektrische Polestar 2 de aanval op de Tesla Model 3. Qua vermogen en actieradius hijgt de in China gebouwde Zweed dan ook flink in de nek van de Amerikaan. De elektromotoren in de Polestar 2 zijn namelijk goed voor een vermogen van 408 pk en 660 Nm aan koppel. De stroom is afkomstig uit een 78 kWh accupakket. Daarmee moet de Polestar 2 volgens WLTP metingen 470 kilometer ver kunnen komen. De Model 3 heeft een afgerond 10 mille lagere instapprijs, maar de betreffende Standard Range Plus uitvoering komt wel iets minder ver: na 409 kilometer is de accu helemaal leeg. Wordt er bij Tesla een bedrag besteed dat vergelijkbaar is met de instapprijs van de Polestar 2, dan krijg je voor 58.980 euro de Model 3 Long Range uitvoering. Die heeft een actieradius van 560 kilometer. Op papier blijft de Tesla de Polestar dus nog voor, maar aan de afwerking van de 2 op Zweeds niveau kan de Model 3 niet tippen.

Inmiddels kan de Polestar 2 ook met een Performance Pack worden besteld. Dat kost 6.000 euro extra. Daarvoor krijgt men zaken als Öhlins Dual Flow Valve instelbare dempers, een Brembo remsysteem, 20 inch lichtmetalen velgen, Swedish Gold ventieldoppen en idem veiligheidsgordels.

De Öhlins Dual Flow Valve instelbare dempers zijn van Zweedse makelij en moeten de wegligging van de 2 verbeteren. Standaard is de Polestar voorzien van een zogeheten frequentieafhankelijke demping, maar het systeem van Öhlins biedt meer controle én diverse instelmogelijkheden. Bij lage snelheden beweegt de zuiger van de demper langzaam. Ga men sneller, dan beweegt de zuiger ook sneller. De olie in de demper stroomt vlotter door, waardoor de zuiger extra bloedtoevoer krijgt als er om een topprestatie gevraagd wordt. Volgens Polestar beperkt het Öhlins Dual Flow Valve demper systeem de bewegingen van de carrosserie tot een minimum. De auto voelt dus ook op hoge snelheden en op slechter wegdek uiterst stabiel aan. Ook zou er sprake zijn van een optimaal compromis tussen balans en controle. De dempers hebben 2 verschillende kanalen voor de olie, waardoor grote en kleine schokken beter opgevangen worden. Overigens kun je het systeem handmatig in 22 standen zetten. Dat is flink meer dan een handjevol automatische rij modi die de meeste auto’s bieden. Echt een systeem voor de fijnproever, dus.

De remmen van Brembo komen niet uit een algemeen magazijn, maar zijn door de Italianen specifiek ontworpen voor de Polestar 2. De klauwen zijn gemaakt van aluminium en voorzien van 4 zuigers. Zij zijn gespoten in de lakkleur Swedish gold. De remmen zijn ontwikkeld vanuit het oogpunt van een lage weerstand. De remblokken zullen dus nooit tegen de remschijven schuren. Ook is er gedacht aan maximale recuperatie van remenergie.

De standaard 19 inch wielen van de Polestar 2 zijn op zich best groot, maar de 20 inch exemplaren die je bij het Performance Pack krijgt, smoelen net even beter. Hoewel groter, zijn ze 1,5 kilo lichter. Er liggen Continental SportContactTM 245/40R20 banden omheen en die zijn speciaal voor de Polestar 2 ontworpen. Voor de finishing touch zijn de ventieldoppen uitgevoerd in Swedish gold. Dat is ook de accentkleur in het interieur. De veiligheidsgordels zijn namelijk ook uitgevoerd in Swedish Gold.

Door de Polestar 2 uit te rusten met het Performance Pack, heb je dus goud in handen. Maar houd er rekening mee dat een bandenwissel even pijn zal doen in de portemonnee.

Reageren is niet mogelijk.