Callum reïncarneert (en verbetert) de Aston Martin Vanquish

0

De Britse designer Ian Callum is ruim een jaar geleden gestopt als merkchef van Jaguar Land Rover. Hij wilde het rustiger aan gaan doen. Dat is een geschikt moment om achterom te kijken. Hij zag toen de door hem ontworpen Aston Martin Vanquish staan. Die is weliswaar bijna 2 decennia oud, maar volgens Callum nog steeds woest aantrekkelijk. De voormalige designchef van Jaguar Land Rover besloot prompt om 25 stuks van zijn oude creatie te bouwen. Maar dit keer zonder de restricties die de boekhouders van Aston Martin onder druk van bedrijfseigenaar Ford hem indertijd oplegden.

In bovenstaande alinea is het werkwoord ‘bouwen’ een tikkeltje overdreven. Want Callum zoekt 25 personen die hun / een originele Vanquish S willen laten ombouwen tot het model zoals de ontwerper dan in 2001 voor ogen had. Het eerbetoon aan eigen werk is subtiel anders dan de originele Aston Martin. Om te beginnen oogt hij iets sportiever. Dat is te danken aan de voorbumper die grotere koelsleuven (in plaats van de ronde mistlampen) en de donkere behuizing van de koplampen. Het oorspronkelijke radiatorrooster werd vervangen door een grotere grille. Achter valt geen streepje chroom meer te bespeuren tussen de achterlichten, die een iets scherpere vorm hebben gekregen. Een heftigere diffuser accentueert de sportievere uitstraling van de Vanquish. Ook de achterbumper is nieuw en verder zijn alle lichtunits voorzien van LED technologie.


De Schotse designer Callum zegt ‘zijn’ Vanquish op liefst 350 punten te hebben aangepast. Dat zijn grotendeels zeer subtiele wijzigingen. Zoals wielen die wat verder uit elkaar staan. De rode uitlaten lijken enigszins ‘fout’ te zijn, maar maak je geen zorgen: het kleurenpalet van de Callum versie van de Vanquish is volledig naar wens samen te stellen. Men heeft in principe de keuze tussen 8 lak tinten en 3 velg designs, maar de ‘fabrikant’ staat open voor verregaande personalisatievragen van gefortuneerde kopers.


Het idee achter deze ‘Callum Vanquish 25’ (het getal in de modelnaam verwijst naar de oplage) ontstond toen de ontwerper zelf recentelijk een exemplaar van deze Aston Martin kocht. Toen zag hij dat de sportwagen van een wel heel erg beperkt budget was ontwikkeld. Vooral het interieur is volgens Callum een misser. Het uiteindelijke design werd door Aston Martin namelijk ondergeschikt gemaakt aan de productiekosten.

Daarom heeft Callum het interieur van de Vanquish 25 stevig onder handen genomen. De hele middenconsole werd opnieuw ontworpen, waarbij minimalistische knopjes de plaats in namen van onderdelen van Ford. Ook zijn er diverse moderne elementen zoals Apple CarPlay. Het scherm van de geïntegreerde multimediamodule is eveneens nieuw. Verder zien we een startknop en een klassiek klokje bovenop het dashboard.

“Na vele jaren besloot ik om een Vanquish te kopen. Het was de eerste keer dat ik eigenaar werd van een auto die ik zelf had ontworpen. Hoe meer ik er naar keek, hoe meer kleine details ik zag waar ik mij aan stoorde. Ik herinnerde mij nog dat wij compromissen hadden moeten sluiten vanwege het beperkte budget. Daarom heb ik nu besloten om mijn ontwerp te verbeteren”, zo legt Callum uit. Leder en koolstofvezel maken voortaan de dienst uit, waarbij de afwerking strakker werd en de materiaalkeuze hoogwaardiger. Zelfs de velg van het stuurwiel werd wat verfijnd.


Omdat het geen flauw smakend gerecht mocht worden, besloot Callum een beroep te doen op de expertise van het Zwitserse R-Reforged. Die keken nog eens kritisch naar het onderstel van de Vanquish. Op advies van R-Reforged kreeg de Aston Martin nieuwe dempers van Bilstein en dikkere stabilisatorstangen. Nieuwe veren brengen de Vanquish 1 centimeter dichter bij het asfalt, terwijl de bestuurdersstoel ook wat lager is komen te staan. Dankzij bredere 20 inch velgen is de spoorbreedte met 60 millimeter vergroot. Toch onderstreept Callum dat het hier in de eerste plaats om een ‘Grand Tourer’ gaat, en niet om een racewagen. Wel zou het weggedrag door de ingrepen meer lichtvoetig zijn geworden.


Onder de motorkap zit de bekende 5,9 liter grote V12. Callum heeft het vermogen van deze knaap op laten voeren van 520 pk naar 585 pk. Voor de power boost kreeg de krachtbron een uit koolstofvezel vervaardigde luchtinlaat, een herwerkte uitlaatlijn en een herschreven motormanagement. Prestaties geeft Callum niet. Maar zijn verbeterde Vanquish zal sneller zijn dan de 4,5 seconden die de Aston Martin versie nodig had om naar 100 km/u te sprinten. Ook de topsnelheid zal hoger liggen dan de 321 km/u die het origineel haalde.

De moderne interpretatie van de Vanquish is dus niet alleen bloedmooi, maar ook nog eens bloed snel. Als je dan weet dat een handbak tot de mogelijkheden behoort (evenals een conventionele auto; beide transmissies zijn een alternatief voor de originele gerobotiseerde versnellingsbak), zal menigeen geneigd zijn om zo snel mogelijk een exemplaar te bemachtigen. Of toch niet? Vorig jaar augustus berichtte Autointernationaal.nl al dat de Callum Vanquish 25 liefst 935.000 euro gaat kosten.

Klanten die zelf een exemplaar van de originele Aston Martin Vanquish, die tot en met 2007 in productie was, meebrengen, krijgen overigens 110.000 euro korting. Maar voor ‘oude wijn in een vernieuwde zak’ blijft ook 825.000 euro best veel geld. Zeker in deze corona tijden, maar dat kon Callum natuurlijk nog niet weten toen hij vorig jaar aan dit avontuur begon. Maar had deze schoenmaker niet beter bij zijn leest kunnen blijven dan nu de zakenman uithangen?

Reageren is niet mogelijk.