In detail: de facelift van de Lexus LS

0

Lexus heeft bij de LS een facelift op detailniveau uitgevoerd. Het Japanse vlaggenschip is inmiddels 3 jaar oud en als auto nader je dat de facelift gerechtigde leeftijd. Er zijn geen grote uiterlijke veranderingen, maar Lexus heeft bij de LS op heel wat vlakken meer puntjes op de i gezet.

Er wordt hier gesproken van een facelift, maar eigenlijk is er dus weinig veranderd aan het uiterlijk van de huidige, vierde LS. De koplampen hebben hun scherpe uitsteeksels verloren en beschikken nu over een andere licht signatuur met dag verlichting in boemerangvorm.

Daarnaast nemen zij de technologie over van de recent vernieuwde RX, inclusief de slimme groot lichtassistent met razendsnel ronddraaiende spiegeltjes. Lexus noemt deze technologie BladeScan.

De voorbumper heeft iets grotere, hoekigere koelsleuven aan weerszijden van de grille met zijn concave lijnen gekregen en tenslotte hebben de achterlichten nu een zwarte afwerking in plaats van met chroom.

Verder krijgt de vernieuwde LS een nieuwe lak kleur, Gin-ei Luster genaamd, die volgens Lexus het mooiste zilver ooit moet zijn en die moet aanvoelen als een matte lak. In de flanken zitten bij de hybride versie nu koelopeningen. De F-Sport uitvoering kan voortaan geleverd worden met een set nieuwe 20 inch lichtmetalen wielen. De radarsensor in de grille beschikt nu over zijn eigen sproeiers. Dat komt de werking er van ten goede.

Er is meer werk gaan zitten om de LS nog stiller en trillingsvrijer te maken. Zo zijn de adaptieve ophanging, de stabilisatorstangen, de stijfheid van de banden en de holle vorm van de motorsteunen aangepast om minder trillingen door te geven aan de cabine. Daarnaast is er veel aandacht gegaan naar het gedrag van de hybride aandrijflijn.

Doel was om de Lexus vaker op elektriciteit te laten rijden. Gevolg is dat de V6 motor minder vaak hoeft te werken, met als resultaat meer stilte aan boord en een lager verbruik. Bijvangst is een snellere acceleratie. De LS 500 heeft onder meer iets meer trekkracht onderin en een sneller schakende automaat gekregen.

Binnenin hebben de zetels diepere stiksels en iets zachtere kussens gekregen met als doel om nog meer trillingen te absorberen en om een comfortabeler zit gevoel te creëren. De klant kan voortaan kiezen voor Nishijin & Haku sierpanelen met metaalvlokken die de schemering van de maan op de zee moeten voorstellen.

Daarnaast past Lexus her en der nieuwe, donkere accenten toe, onder meer op het stuurwiel en op de middenconsole.

Interessanter is misschien het nieuwe infomedia scherm van 12,3 inch dat nu ook via aanraakbediening werkt én zowel Android Auto als Apple CarPlay ondersteunt. Lexus levert de LS voortaan met een digitale binnenspiegel. Op de plek van het traditionele exemplaar zit een display dat aan een achterwaarts kijkende camera is gekoppeld.

In plaats van minder knoppen krijgt de vernieuwde LS juist een aantal extra knoppen op het dashboard. Zo zijn er onder meer fysieke sneltoetsen op de middenconsole geplaatst om snel instellingen voor onder meer de verwarming van de stoelen en het stuur op het scherm op te kunnen roepen. Dat scheelt weer zoeken en komt de bedieningsvriendelijkheid ten goede.

Achterin zit men nog steeds als een keizer, op absurd comfortabele kapitein stoelen. Lexus zou Lexus niet zijn als er veen aandacht werd besteed aan geluid. Zo heeft men voortaan de beschikking over ‘Engine Sound Enhancement’ die prettige klanken doorgeeft aan het interieur en over ‘Active Noise Control’ die juist de vervelende geluiden buiten houdt.


Bij de vernieuwde LS is ook het arsenaal aan semi autonome rij hulpmiddelen uitgebreid. Die worden nu onder de noemer Lexus Teammate aangeboden. Volgens de Japanners is er sprake van een assistent die samenwerkt met de bestuurder tijdens het rijden. De LS kan voortaan op snelwegen of elders buiten de bebouwde kom op zijn rijbaan blijven (ook als de weg splitst) en zelfs inhalen. Per saldo zou het assistentie systeem moeten werken van het moment dat men de snelweg oprijdt tot aan het verlaten van de afrit. Als men is aangekomen op de bestemming, dan zorgt het Advanced Park er voor dat de bestuurder zelf niets meer hoeft te doen om te parkeren. Met dit assistentiesysteem kan de Lexus automatisch sturen, gas geven, remmen én schakelen. Dit doet de LS met behulp van diverse camera’s en ultrasonische sensoren rondom.

De subtiel vernieuwde Lexus LS komt in het vierde kwartaal in Japan op de markt. Andere landen (waaronder de onze) volgen begin 2021. Dan zal de strijd aan moeten gaan met de compleet nieuwe Mercedes-Benz S klasse en de volgende generatie Jaguar XJ die over een geheel elektrische aandrijflijn beschikt. Ook vanuit dit perspectief komt de update dus precies op het goede moment. Informatie over de Nederlandse prijzen volgen spoedig.

Reageren is niet mogelijk.