Citroën stuurt deze SUV naar India

0

De eerste foto’s van de toekomstige goedkope SUV van Citroën zijn op de sociale media verschenen. Dit model moet is primair bestemd voor de Indiase markt.

De koude regenbui die Franse fabrikanten de afgelopen jaren op de Chinese markt heeft geteisterd, heeft hen aangemoedigd om hun pionnen te verplaatsen. Nog net op het noordelijk halfrond wordt India nu gezien als het nieuwe auto-El Dorado. Dat komt niet in de laatste plaats door het succes dat Renault aldaar met de Kwid heeft (gehad). Binnenkort zullen Skoda en Volkswagen met een budgetontwerp een poging wagen.

Citroën wil ook schitteren in het land van de Maharadja’s. Deze autofabrikant is momenteel druk met het voltooien van de ontwikkeling van een specifiek voor deze markt ontwikkeld model. De eerste prototypes van wat op een B segment SUV lijkt, zijn zojuist vereeuwigd door een lokale Instagrammer. De officiële onthulling vindt in 2021 plaats.

Het offensief van Citroën op deze Aziatische markt zal tot stand komen met een nieuwe reeks van goedkope voertuigen genaamd “C Cubed”. Een hatchback, een SUV en een sedan zullen op middellange termijn dit gamma gaan vormen. Om dit doel te bereiken, is Citroën niet van plan een specifiek platform te ontwikkelen. Het C Cubed gamma zal worden gebaseerd op een budgetvariant van de CMP bodemplaat die onder andere ook onder de Peugeot modellen 208 en 2008 te vinden is. Dit sluit de komst van een volledig elektrische variant van de Indiase Citroën over een paar jaar niet uit.

De Citroën modellen zullen zich hoger in de markt positioneren dan Renault doet met de Kwid en de daarvan afgeleide 7-persoons Triber. Volgens CEO Vincent Cobée zal deze SUV “geloofwaardig moeten zijn voor iemand die 10.000 euro uitgeeft”. Ter vergelijking: Renault biedt zijn Kwid aan voor een instaptarief van 5.000 euro. Maar dat model is qua formaat vergelijkbaar met de Suzuki Ignis. De voor de Indiase markt bestemde hatchback van Citroën heeft de afmetingen van de Dacia Sandero. Vanwege belastingregels zal de carrosserielengte net onder de 4 meter grens blijven. Het model kan, net als de hier betrapte SUV, later een internationale carrière starten. Met name in Latijns Amerika en landen ten zuiden van de Middellandse zee worden gezien als aantrekkelijke afzetmarkten. Het valt evenwel nog te bezien of Citroën het aandurft om dit model in Europa te lanceren, als alternatief voor het Dacia gamma.

Reageren is niet mogelijk.