De keuzemogelijkheden zijn eindeloos: test vernieuwde Mercedes-Benz E-klasse

0

Waarom de korte test?

De Mercedes E klasse is halverwege zijn verkoopcarrière en heeft daarom begin dit jaar een opfrisbeurt ondergaan om bij de les te blijven. Hij kreeg, naast uiteraard enkele uiterlijke retouches, nieuwe assistentiesystemen en milde hybride aandrijftechniek. Mercedes heeft de complete E klasse familie aangescherpt. Dit betekent dat zowel de Limousine, als de Estate, de All-Terrain uitvoering, de Coupé, de Cabrio en de AMG varianten een update hebben ondergaan.

 

Wat voor auto is het?

In een wereld die lijkt te worden gedomineerd door cross-overs en SUV modellen blijft de Mercedes E klasse een vaste waarde. Voor taxibedrijven en voor het Daimler concern. Sinds zijn lancering in 1946 heeft de autofabrikant uit Stuttgart er al meer dan 14 miljoen exemplaren van verkocht. Dat maakt hem tot het populairste model van Mercedes. Van de tiende generatie (die sinds 2016 op de markt is) zijn tot op heden wereldwijd al dik 1,2 miljoen exemplaren verkocht.

Ondanks voornemens om het gamma te vereenvoudigen blijft het levering gamma relatief ingewikkeld. Afhankelijk van het uitrustingsniveau (AMG Line, Avantgarde of Exclusive) is er keuze uit 3 bumperdesigns, een grille in 3 verschillende soorten en zelfs 2 motorkap typen. De ster zit standaard in grille, maar afhankelijk van de uitvoering kan je hem naar wens ook nog altijd op de motorkap krijgen. Voor het gemak concentreer ik mij op de meest opvallende wijzigingen: die van de AMG Line versie. Die kenmerkt zich voortaan over een nieuw en veel agressiever front met een rechthoekige grille en LED koplampen met een scherpe licht signatuur. Om zijn dynamische uitstraling te versterken, heeft de motorkap 2 zogeheten powerdomes gekregen.

Achter lopen de lichtunits (met aangepast binnenwerk) voortaan door in de kofferklep met als doel de E klasse optisch breder te maken. Die wijziging geldt overigens voor alle uitvoeringen van de modelreeks en zorgt voor onderscheid met de C klasse en S klasse. Ook uniform is een opgefrist front dankzij smallere koplampen. Eveneens nieuw zijn de gewijzigde bumpers. Bovendien heeft Mercedes nieuwe lak kleuren toegevoegd: hightech zilver, grafiet grijs metallic, Mojave zilver en Patagonië rood. Daarnaast zijn er ook nieuwe velgen ontworpen, waaronder speciale aerodynamische wielen die bijdragen aan een lager brandstofverbruik. Toevallig zitten die onder mijn testauto. De E klasse is 4.935 mm lang, 1.852 mm breed en 1.481 mm hoog. De wielbasis bedraagt 2.939 mm.

In het interieur heb je een grondige modelkennis nodig om de verschillen te zien. De meest opvallende wijziging is het nieuwe stuurwiel. Nou ja, eigenlijk zijn het er 4: er is keuze uit 3 of 5 dubbele horizontale spaken en wel of geen afgeplatte onderkant (de AMG Line uitvoering heeft dat wel). Het nieuwe stuurwiel bevat voortaan een reeks geïntegreerde knoppen die aanraak gevoelig zijn. De nieuwste generatie van het MBUX infomediasysteem omvat 2 schermen van 10,25 inch en een nieuwe aanraak bedieningswijze (de afkorting staat voor: Mercedes-Benz User eXperience). Optioneel levert de autofabrikant 2 displays van 12,3 inch. Helaas is het leuke analoge klokje in de middenconsole verdwenen. Jammer, want die gaf het dashboard toch wat extra cachet. Ook krijgt de vernieuwde E klasse heel veel nieuwe rij hulpsystemen, zoals een actieve afstandsassistent (Distronic), een fileassistent, een stuurassistent, een rem assistent, een dode hoek assistent met uitstapwaarschuwing en een parkeerpakket met 360 graden camera. Ook handig is dat deze Mercedes voor het eerst automatisch kan parkeren, niet alleen parallel aan de rijbaan en dwars in een vak, maar ook op gemarkeerde plaatsen op grote parkeerterreinen.

Onder de motorkap is de keuze reuze. Men kan kiezen uit 3 diesel motoren, 4 benzine versies en 2 stekker hybride varianten. Daarnaast is er milde elektrische assistentie op basis van een 48 Volt systeem. Voorheen was deze vorm van hybride techniek enkel te vinden op de AMG zescilinder uitvoering, maar nu wordt die ook toegepast op alle viercilinder motoren Althans, de benzine varianten, want de diesel uitvoeringen blijven er spijtig genoeg van verstoken. In tegenstelling tot de concurrentie monteert Mercedes de generator/starter (ISG) in de automatische transmissie waardoor hij zijn kleine boost van 14 pk efficiënter kan leveren.

 

Is het wat?

Er kon worden gereden met de E 450 4Matic (die een 367 pk sterke 2.999 cc benzine 6 cilinder onder de kap heeft) en met de stekker hybride E 300e. Deze versie is bijna een tweelingbroer van de E 300de die een dieselblok als basisunit heeft en combineert een 211 pk / 350 Nm sterke benzine 4 cilinder van 1.991 cc met een elektromotor van 122 pk / 440 N, voor een gecombineerd vermogen van 320 pk en maximaal liefst 700 Nm aan koppel. De prestaties liegen er dan ook niet om. De E 300e sprint in 5,7 seconden naar 100 km/u en haalt een topsnelheid van 250 km/u. Bij vol gas voel je een stevige push in je rug, mede bereikt door dat riante koppel van 700 Nm. Schakelen gebeurt met een 9G-Tronic automaat die boterzacht alle verzetten inlegt.

Volgens de Mercedes folder bedraagt het gemiddelde brandstofverbruik slechts 1,6 liter per 100 km en blijft de CO2 uitstoot beperkt tot 36 gram/km. Deze mooie cijfers zijn te danken aan een relatief forse lithium/ion batterij van 13,5 kWh. Aan de plaatsing daarvan heeft Mercedes helaas niets veranderd. Hij vreet dus nog steeds 170 liter bagageruimte op, waardoor er slechts 370 liter overblijft. Met name voor taxichauffeurs kan dat een dingetje zijn. Maar goed, bij een facelift vinden er nou eenmaal geen ingrijpende onderhuidse wijzigingen plaats.

Onderweg bewijst de E 300e zich als een extreem comfortabele sedan. Dat is niet alleen te danken aan de onderstel afstelling, maar ook aan de zeer soepele en stille aandrijflijn, die zo vaak mogelijk voor de volledig elektrische EQ Power modus probeert te kiezen. Van mijn testtraject van circa 100 kilometer reed ik er volgens de boordcomputer meer dan de helft op stroom. Dat komt overeen met wat in de folder staan, want Mercedes-Benz geeft een emissievrije actieradius van 49 à 53 kilometer op. Energie wordt tijdens afremmen teruggewonnen en opgeslagen. Daarnaast is er de mogelijkheid om te ‘zeilen’ met uitgeschakelde motor zodat de benzinemotor nog efficiënter wordt. Toch zal tijdens de meeste ritten de elektrische actieradius de 40 kilometer niet of nauwelijks overschrijden. De 122 pk van de elektromotor is voldoende om je met de Nederlandse maximum snelheden voort te kunnen bewegen.

Het nieuwe stuurwiel oogt niet alleen fraai, maar ligt ook lekker in de hand. Alleen zijn de hoogglans zwarte elementen in de geteste E 300e uitvoering wel heel erg gevoelig voor vette vingers. Je moet dus vaak poetsen om alles een beetje netjes te houden. Het MBUX systeem werkt als vanouds voortreffelijk. Men kan duizenden pagina’s vol tikken om alle functies te benoemen, dus laat ik dat maar niet doen. Maar één ding is zeker: het MBUX systeem is een van de beste installaties op de markt, al kan het een tijdje duren voordat men alle functies doorgrond heeft. Het centrale scherm is van het aanraaktype, maar je kan voor het bedienen van functies ook gebruik maken van het touchpad op de midden tunnel. Die keuzemogelijkheid is wel zo prettig. Ongeacht de bedieningswijze is er sprake van een snelle werking en de schermen van het MBUX systeem zien er prachtig uit.

Voor de inzittenden is er bijzonder veel ruimte. Niet alleen voorin, maar ook achterin. Het dashboard oogt bijzonder fraai en is afgewerkt met schitterende materialen waarvan de kwaliteit aanvoelt als een S klasse. Geen enkele concurrent weet de Mercedes in dit opzicht te overschaduwen. De zithouding is perfect en het geluidssysteem werkt buitengewoon goed.

Optioneel is het Augmented Reality systeem. Dat geeft op basis van camerabeelden extra informatie. Zo geeft een pijl op het navigatiedisplay aan waar je heen moet. Ook wordt op het scherm een verkeerslicht weergegeven indien die zich buiten het blikveld bevindt. Sensoren op het stuurwiel voelen of de bestuurder zijn handen op de juiste plek houdt. Zo ja, dan blijft de autonome rij assistent actief. Voorheen diende je hiervoor kleine rukjes aan het stuur te geven. Bij het display achter het stuur kan er gekozen worden uit verschillende configuraties. Je kan dus zelf kiezen welke informatie jij op dit digitale instrumentarium wilt zien. Hetzelfde geldt voor het grote head-up display.

Omdat de E 300e achterwielaandrijving en een relatief lange wielbasis heeft, kan je hem eenvoudig laten uitbreken, maar tegelijkertijd ook goed onder controle houden. In deze stekker hybride vorm weegt de E klasse 1.990 kilo, oftewel 260 pk meer dan de reguliere E 300 met 258 pk. Je merkt het extra gewicht vooral extra op de achteras doordrukken als je het tempo in bochten opvoert. Het kan allemaal prima, maar je deze Mercedes-Benz is toch vooral bedoeld om rustig en soepel te rijden. Want als deze E 300e ergens in uitblinkt, dan is dat wel in rij comfort. Hij is zó stil dat je echt tot rust komt. De vering is echter nooit te week. Dit betekent dat hoge bochtsnelheden niet eng aanvoelen en de wegligging zeer goed blijft. Maar verwacht geen scherp stuurgedrag op krappe, bochtige wegen.

 

 

90%
90%
Awesome

Hoeveel sterren?

De vernieuwde Mercedes E klasse kenmerkt zich door een dynamischer en algehele toepassing van hybride techniek bij alle benzinevarianten (mild of met een stekker oplaadbaar). Als '300e' combineert de Duitser efficiëntie aan prima prestaties. Nadeel is dat de batterij kofferruimte vreet. Verder is het jammer dat Mercedes (nog) niet de moeite heeft genomen om de diesel uitvoeringen van de E klasse te voorzien van milde hybride techniek.

De E 300e kost 66.996 euro, of 67.145 euro met 4Matic vierwielaandrijving. De reguliere E 300 moet 68.118 euro opbrengen. Het goedkoopst is de E 200 Business Solution (57.808 euro). De soortgelijke versie voor particulieren moet 60.291 euro opbrengen, of 64.013 euro indien 4Matic vierwielaandrijving gewenst is. Het duurst is (de AMG varianten buiten beschouwing latend) is de E 450 4Matic. Die moet 85.816 euro opbrengen. Voor de Estate versies beginnen de prijzen bij 59.808 euro (E 200 Business Solution). Dieselen kan het goedkoopst in de E 200d (59.735 euro). Andere oliegestookte uitvoeringen zijn de E 220d (65.190 euro), E 220d 4Matic (68.183 euro), E 300de (68.597 euro), E 300de 4Matic (71.411 euro) en E 400d 4Matic (95.392 euro). Al deze dieselvarianten zijn er ook als Estate. Voor wat betreft de All-Terrain versies kan er gekozen worden uit de E 220d 4Matic (77.076 euro), E 450 4Matic (97.201 euro) en 400d 4Matic (108.857 euro).

Al dan niet voorzien van opties bevindt de vernieuwde E klasse zich in technologisch opzicht in de voorste linies. Maar ook zonder al die toeters en bellen doet de E klasse nog steeds waar hij goed in is: personen vervoeren op zeer comfortabele wijze. Geen enkele concurrent weet hem in dit opzicht te overtreffen, want of het nou de Audi A6, de BMW 5-serie, de Jaguar XF of de Maserati Ghibli is, die alternatieven kiezen meer voor dynamiek. Ook de Lexus ES en de Volvo S90 kunnen niet aan het comfortniveau van de E klasse tippen.

Waarom zou je nog een S klasse kopen? Alleen als jij de achterpassagiers nog meer luxe en ruimte wilt kunnen bieden. Maar wie het liefst zelf rijdt en geen budget heeft van (ruim meer dan) 100.000 euro, wordt met de vernieuwde E klasse uitstekend bediend. Het is de meest luxueuze en comfortabele keuze die er is. Wat dit betreft zal zijn verkoopteller voorlopig nog wel hard blijven oplopen. Het taxi imago ten spijt is de E klasse een van de meest geavanceerde auto's in zijn segment.

  • 9
  • Beoordelingen door bezoekers (10)
    7.9

Reageren is niet mogelijk.