Doek valt voor Mini met stoffen kap

0

De populariteit van de SUV kost steeds meer andere carrosserietypes de kop. Zo zijn MPV modellen vrijwel uitgestorven. Maar links en rechts moeten er ook andere soorten auto’s er aan geloven. Ford besloot bijvoorbeeld om in Noord Amerika alle sedans uit zijn gamma te halen. En nu lijkt het erop dat ook de Mini Cabrio op het offerblok gaat.

BMW, het moederbedrijf van Mini, voert momenteel met toeleveranciers onderhandelingen over de onderdelencontracten voor de volgende generatie van de kleinste modelreeks. En uit die gesprekken blijkt dat er niet langer componenten voor een dakloze versie nodig zijn. Het heeft er dan ook alle schijn van dat de volgende generatie van de kleinste model niet langer te koop zal zijn als Cabrio. Dit betekent dat de verkoopcarrière van de versie met vast dak er uiterlijk februari 2024 op zit. Echt verwonderlijk is dat niet: de Mini Cabrio heeft nu al last van tanende verkopen.

Mini was aanvankelijk van plan om de vierde generatie van haar Hatch in 2022 voor te stellen. Maar moederbedrijf heeft in het kader van bezuinigingen bepaald dat de introductie een jaar verplaatst wordt. Een Cabrio zal dus geen deel meer uitmaken van de modelreeks. Voor fans van open rijden met een relatief beperkt budget valt er daarom straks minder te kiezen. Zij zullen straks genoegen moeten nemen met een nóg lagere zitpositie (Mazda MX-5) of juist hoger op de bol moeten plaatsnemen (Volkswagen T-Roc Cabrio).

In een paar jaar tijd is het cabrioletsegment flink gekrompen. Modellen waarin met een neergeklapt dak kan worden gereden, worden steeds meer gemeden door Europese kopers. Althans, zij trekken onvoldoende jong publiek aan, deels omdat die daar niet de centen voor hebben. En van enkel grijzende lieden kan de schoorsteen niet roken. In China heeft men sowieso weinig met dit carrosserietype. Bij Amerikanen zijn cabrioletmodellen nog steeds in trek, maar ook daar is de populariteit tanende. Reden waarom dealers van Mercedes in de Verenigde Staten hebben laten weten dat zij niet zitten te wachten op nieuwe open uitvoeringen van de C- en E- klasse.

Het wordt dus steeds lastiger om een winstgevende businesscase voor cabrioletmodellen te maken. Tegelijkertijd zijn er andere projecten die om investeringen vragen: elektrische auto’s en techniek waarmee voertuigen zelfstandig kunnen rijden bijvoorbeeld. De Fransen hebben allemaal het segment verlaten, terwijl in Duitsland de spoeling ook dunner wordt. Zo heeft Audi geen plannen voor een nieuwe A3 Cabriolet en ook de open versie van de BMW 2-serie zal niet worden vervangen.

Mini, dat sinds eind vorige eeuw deel uitmaakt van de BMW Groep, heeft sinds 2004 een cabrioletaanbieding in het assortiment. De jongste versie (de derde generatie F57) werd gelanceerd in 2016. Die kenmerkt zich door een combinatie van lage verkoopcijfers en hoge fabricagekosten. Per saldo is het dus een van de minder winstgevende modellen uit het assortiment van de BMW Groep. De beslissing om te stoppen met de Mini Cabrio is ook slecht nieuws voor de VDL Nedcar fabriek in Born, waar het carrosserietype het levenslicht zag. De open versie zal dus hetzelfde lot ondergaan als de Roadster en Coupé van de vorige generatie (2012-2015).

Reageren is niet mogelijk.