DS 9 beleeft première in China

0

Het zou de attractie worden van de autosalon van Genève, afgelopen maart: de DS 9. Maar dit Franse vlaggenschip werd nooit officieel voorgesteld aan het Europese publiek. Dit belet het premium merk niet om het model op de markt te brengen in China, waar het ook zal worden vervaardigd.

De DS 9 is een grote sedan. Qua afmetingen zou je hem in een adem kunnen noemen met de originele DS, de CX, de XM en de C6; allemaal grote Citroën modellen. Op de XM na ‘deden’ zij het zonder grote achterklep. Die ontbreekt ook bij de DS 9, want achterin zittende Chinezen stellen geen prijs op tocht in hun nek als er bagage wordt ingeladen door bijvoorbeeld de chauffeur. Maar met zijn traditionele ‘three box design’ (en dwars voorin geplaatste motor), is dit eerder de spirituele opvolger van de Peugeot 605 en vooral de 607. Dat automerk maakt onderdeel uit van hetzelfde autoconcern (PSA) zodat het linksom of rechtsom toch allemaal in de familie blijft. En als het huwelijk met Fiat Chrysler Automobiles straks rond is: qua overhang voor & achter kan de DS 9 in een adem genoemd worden met wijlen Lancia Thesis.

In ieder geval in China is de DS 9 nu klaar voor de verkoop. De Fransen hebben daar zojuist de bestelboeken geopend voor de sedan (of is het een limousine?) geopend in het Aziatische land. De DS 9 zal alleen in China worden geproduceerd. Ook de exemplaren die in Europa verkocht gaan worden, zullen daar het levenslicht gaan zien. Dit betekent dat de DS 9 zich bij voorbaat diskwalificeert als de nieuwe dienstauto van de Franse president Emmanuel Macron, want die wordt geacht zich enkel in een product van nationale te laten rondrijden.

In China zal de DS 9 leverbaar worden met een 1,8 liter turbobenzinemotor van 228 pk en in een stekker hybride versie van 225 pk. Die is uitgerust met een 11,9 kWh batterij die volgens de Fransen een actieradius van 50 km mogelijk maakt. In beide gevallen is de transmissie automatisch met 8 versnellingen. Wij krijgen alleen de stekker hybride E-Tense uitvoering, mogelijk aangevuld met een extra krachtige 360 pk variant die over vierwielaandrijving beschikt. Dat klinkt indrukwekkend, maar bij ons win je daar de verkoopoorlog niet mee. De focus op enkel stekker hybride uitvoeringen is niet zonder risico, en in het zogeheten E segment, waar de DS 9 gaat opereren, wordt een belangrijk deel van de zaken gedaan met stationwagens. Maar het Franse alternatief voor de Audi A6 Avant en de Volvo V90 schittert door afwezigheid.

Over Volvo gesproken: die wist in de eerste 7 maanden van de eveneens in China gebouwde S90 te slijten. Het afzetpotentieel van de DS 9 bedraagt in Nederland dus vermoedelijk niet veel meer dan 200 exemplaren op jaarbasis. Daar zal de Duitse premium concurrentie niet wakker van liggen. Je zou dus kunnen zeggen dat de 9 puur voor de show aan het gamma van DS wordt toegevoegd. Of vriendelijk gezegd: dat het model vooral de functie heeft van ‘imago bouwer’. En wie weet lukt het de verkopers wel om Francofielen die de berline in de showroom komen bewonderen te laten vertrekken met een koopcontract voor de 7 Crossback op zak.

De DS 9 zal in 4 “inspiraties” worden aangeboden: Rivoli, Opéra, Montmartre en Sport. Dat klinkt bijna net zo imposant als ‘Initiale Paris’ van Renault, hetgeen vast geen toeval is. De Chinese DS 9 zal kunnen rekenen op een technologisch talent, waaronder semi autonoom rijden op niveau 2, monitoring van de waakzaamheid van de bestuurder, een nachtzicht systeem en adaptieve plus voorspellende vering dankzij de camera aan de voorkant. De auto zal echter pas tegen het einde van het jaar in Frankrijk aankomen. Nederland is begin 2021 aan de beurt.

 

Reageren is niet mogelijk.