Jaguar Landrover verspeelt overheidssteun

0

Jaguar Land Rover komt niet in aanmerking voor subsidie van de Britse overheid. De autofabrikant, sinds 2008 eigendom van het Indiase Tata Motors, hoopte aan de voorwaarden te voldoen om in aanmerking te komen voor een financiële injectie. Maar volgens de Britse overheid komt het Jaguar Land Rover niet in aanmerking voor steun omdat moederbedrijf Tata Motors financieel sterk genoeg zou zijn. Ook zou de autofabrikant niet voldoen aan de voorwaarden om meer werk te maken van elektrificatie van haar modellenrange.

In 2008 werd Jaguar Land Rover door Tata Motors overgenomen van Ford. Aanvankelijk was er sprake van een gouden greep en bracht het Britse merken duo aardig wat geld in het Indiase laatje. Maar sinds vorig jaar zit Jaguar Land Rover bedrijfseconomisch in de lappenmand. Dat komt niet alleen door de onzekerheid rondom de Brexit, maar ook door de focus op dieselmodellen. Daar zijn autoconsumenten in toenemende mate klaar mee. De corona pandemie hebben de problemen verergerd. Jaguar Land Rover voerde begin dit jaar een reorganisatie door waarbij 500 mensen hun baan verloren om zo de nodige kostenbesparingen te kunnen realiseren. Onlangs kreeg Jaguar Land Rover een nieuwe topman: de voormalig tussenpaus van Renault, Thierry Bolleré.

De Britse regering heeft een miljardenfonds in het leven geroepen voor ondersteuning van bedrijven die van strategisch belang worden geacht voor de nationale economie. Die kunnen in aanmerking komen voor leningen die eventueel later omgezet worden in aandelen. Maar de Britse regering stelt zo veel eisen aan overheidssteun dat de directie van Tata Motors dergelijke inmenging niet meer ziet zitten. Wat bij de onderhandelingen ook niet hielp, is dat het Indiase conglomeraat zelf rijk genoeg wordt geacht en in de ogen van Londen geen staatssteun nodig heeft.

De druppel die de emmer deed overlopen was het bericht dat de aftredende topman van Jaguar Land Rover, Ralf Speth, vorig jaar in totaal 4,9 miljoen euro kon opstrijken. Dat was ruim 1 miljoen euro oftewel 30 procent meer dan in 2018. Het hogere salaris valt volgens critici niet te rijmen met het ontslag in 2019 van 4.000 werknemers. Ophef over de gratificatie kon daardoor niet uitblijven, ook omdat Jaguar Land Rover juist onder leiding van Speth in de rode cijfers is beland. En onder zijn bewind ook dit jaar verlies leed. In het eerste semester werd er voor meer dan 1 miljard euro aan rode cijfers geschreven. In de afgelopen 4 jaar kreeg Speth afgerond 21 miljoen euro aan salaris, bonus en aandelen. Critici vinden dat niet te rijmen met de wanprestatie die hij als CEO heeft geleverd.

De 65-jarige Duitser wordt per 1 oktober als CEO vervangen door Bolloré die eerder de laan is gestuurd bij Renault omdat hij te nauwe banden zou hebben gehad met voormalig topman Carlos Ghosn, die de bron van alle kwaad bij het Franse autoconcern zou zijn. Speth blijft wel aan als niet uitvoerend vice voorzitter van de Raad van Commissarissen van Jaguar Land Rover. In die functie kan hij over zijn schouders van zijn opvolger meekijken. De aanstelling van Bolloré als nieuwe CEO komt echter te laat om hem nog zoete broodjes te laten bakken bij de Britse regering.

 

Reageren is niet mogelijk.