Klein, maar volwassen: test Hyundai i10 T-GDI N-Line

0

Hyundai heeft de i10 een sportief tintje gegeven. De Zuid Koreaanse autofabrikant lanceert zijn benjamin nu ook in een dynamische N-Line variant.

De i10 is een vaste waarde in de Hyundai modellenreeks. En dat zal ook zo blijven. Terwijl andere autofabrikanten afscheid nemen van dit segment, houdt de Zuid Koreaanse producent er onverschrokken aan vast en biedt het nu ook een sportieve N Line versie van de i10 aan. Daarmee wil de importeur klanten bereiken die enige sportiviteit bij een ‘boodschappenauto’ wel op prijs tellen. De N-Line variant van de i10 beschikt voor dit doel over een 3 cilinder 1.0 T-GDI turbobenzinemotor met een vermogen van 100 pk. Dat is liefst 50 procent meer dan de conventionele i10 met zijn atmosferisch blokje levert.

Op deze manier gemotoriseerd levert de N-Line variant een maximumkoppel van 172 Nm, dat al beschikbaar is bij 1.500 toeren per minuut. In combinatie met de strak afgestelde handbak met 5 versnellingen sprint de i10 in 10,5 seconden naar 100 km/u en is een topsnelheid van 185 km/u mogelijk. Ter vergelijking: de turboloze 1,0 liter benzinemotor heeft 6,3 seconden meer nodig voor de sprint en al bij 147 km/u moet hij de handdoek in de ring gooien. De 3 cilinder blijkt gemakkelijk toeren te draaien. De 1.0 T-GDI maakt een bijzonder dynamische indruk in de laagste 2 versnellingen. Vanaf het derde verzet wordt i10 pas levendig bij ongeveer 2.300 tot 4.800 krukasomwentelingen. De handbak laat zich soepel bedienen en schakelt boterzacht. De i10 N-Line is daardoor een levendige metgezel in het stadsverkeer. Wanneer met hoge snelheden wordt gereden, heeft de Hyundai niet bepaald een abonnement voor de linkerbaan. Desalniettemin kunnen snelwegtrajecten met deze i10 vol vertrouwen worden afgelegd.

De kleine, sportieve Koreaanse nieuweling laten een goede indruk achter, ook al verandert hij met dit motorvermogen niet in een sportwagen. 100 pk is slechts 100 pk, zelfs in een voertuig dat slechts 1,1 ton weegt. Desalniettemin is de i10 N-Line vlot te rijden: de wegligging is goed en het bochtgedrag geeft net zo weinig aanleiding tot klachten als de direct reagerende besturing. Eigenlijk klopt deze Hyundai helemaal. Het enige dat een beetje stoort is de goed hoorbaar werkende motor, maar dat is niet anders bij 3-pitters van andere autofabrikanten. Hyundai geeft een gemiddeld verbruik van 4,8 liter per 100 km (CO2-uitstoot 105 gram/km), maar tijdens de test kwam ik uit op 6,3 liter. Dat had voor een kleine auto iets minder mogen zijn.

Naast zijn krachtigere motor beschikt de atletisch ogende N-Line variant over een aantal mooie features. Dit omvat een grille in cascade look, 16 inch lichtmetalen velgen, getinte ruiten achter en sportpedalen van aluminium. Als het om veiligheidsvoorzieningen gaat, heeft het kleintje een frontale botsingswaarschuwing met voetgangersdetectie en een rijstrook wisselassistent. Ook vermoeidheidswaarschuwing is aanwezig. Dit is niet de regel voor een auto in dit segment.

De i10 scoort ook goed met zijn infomediasysteem, dat te bedienen is via een 8 inch touchscreen, inclusief Bluelink. Het internetsysteem kan bijvoorbeeld worden gebruikt om informatie over de auto op te roepen, de portieren te vergrendelen of te openen met een smartphone, of om de bestemming locatie vanaf de bank thuis naar het navigatiesysteem van de auto te sturen. Dit zijn aardigheden die je anders alleen in hogere voertuigklassen aantreft.

Het interieur van de i10 (3,67 x 1,68 x 1,48 meter) straalt een vleugje autosport uit met sierstiksels en andere race insignes. De kofferbak kan (dankzij het ontbreken van een volwaardig reservewiel) overweg met een middelgrote hoeveelheid bagage (252 liter) en 2 volwassenen hebben achterin genoeg ruimte. De N-Line uitvoering is bedoeld voor mensen die hun auto een bijzonder sportief tintje willen geven.

Dat komt tot uitdrukking in de geïntegreerde LED dag verlichting, een specifiek embleem op de grille, een rood i10 logo op de C stijl, een achterbumper met diffusor look en een dubbele uitlaat in chroom. Daarnaast kan de koper rekenen op een stuurwiel plus versnellingspook knop met N logo en rood omrande ventilatieroosters. Die zorgen voor een sportief gevoel in het interieur.

Dat Hyundai zo veel aandacht aan de i10 besteedt, komt ook doordat het een van de belangrijkste modellen in het portfolio is. Alleen al in de eerste 7 maanden van het jaar kozen 1.585 klanten voor een i10, hetgeen goed was voor een verkoopaandeel van ruim 20 procent. Alleen de Kona verkoopt (dankzij de volledig elektrische uitvoering) beter. De i20, de i30, de Tucson en de Ioniq volgen qua populariteit op grote achterstand.

 

 

90%
90%
Awesome

Conclusie

Hyundai gaat er van uit dat de N-Line variant, die minimaal 19.795 euro kost, circa 10 procent van de verkopen van de i10 gaat uitmaken. Dat is niet veel, maar wij Nederlanders zijn toch het volk van 'doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg'. Toch is er veel voor te zeggen om toe te geven aan het adagium 'je leeft maar een keer' en om voor deze vrolijke en pittige N-Line uitvoering te gaan. In 67 pk configuratie is de i10 echt een kleine auto, maar met 50 procent meer vermogen doet hij mee met de grote jongens. Dat maakt van de Hyundai misschien wel de meest volwassen aanbieding in het A segment. De N-Line behandeling transformeert de i10 zoals gezegd nog niet tot een sportwagen, maar wie op zoek is naar een slimme stadsauto waarmee op zijn tijd vlot kan worden doorgereden, doet met deze Hyundai een uitstekende keuze.

  • 9
  • Beoordelingen door bezoekers (26)
    7.2

Reageren is niet mogelijk.