Nieuwstelex: Nissan geeft nieuwe GT-R hybride techniek

0

+++ Als BMW ooit met een opvolger van de i8 komt, dan wordt dat wederom een stekker hybride model. Volledig elektrische aandrijving valt volgens designchef Adrian van Hooydonk af omdat die techniek een sportwagen te zwaar maakt. Maar wij kunnen bij groen licht voor een i8 opvolger wel rekenen op een hoger prestatieniveau en een grotere actieradius in elektrische modus. Het is inmiddels 10 jaar geleden dat de ontwikkeling van de stekker hybride sportwagen werd gestart en sindsdien hebben de technici niet stil gezeten. +++

+++ Zijn ELEKTRISCHE auto’s betrouwbaarder dan exemplaren met een benzine of diesel motor? Om daar achter te komen, is in Duitsland een grote studie gestart. Het onderzoek is relevant omdat de transitie naar elektrisch rijden in een stroomversnelling is beland. Dat is te danken aan het grote pionierswerk van Tesla en het dieselschandaal, waardoor dit motortype een kwade reuk heeft gekregen. De prioriteiten van autofabrikanten zijn definitief verschoven. Tel daar de steeds strengere regelgeving bij op, die in Europa een forse vermindering van de CO2-uitstoot oplegt, en je begrijpt waarom producenten van personenwagens momenteel grote inspanningen leveren voor de ontwikkeling van elektrische auto’s. Voor het eerst in de geschiedenis begint het emissievrije wagenpark aanzienlijk te groeien. Nissan Leaf, Renault Zoe, Tesla Model S: auto’s die sinds het begin van afgelopen decennium zijn uitgebracht, vullen nu het occasionaanbod. Daardoor kunnen er concrete gegevens verzameld worden over de betrouwbaarheid van deze modellen op lange termijn. Maar wat is de gemiddelde levensduur van een elektromotor? Dit is de vraag die een nieuwe studie, gestart door de universiteit in Esslingen, Duitsland, wil beantwoorden. Het wordt voornamelijk gefinancierd door de Steel Application Research Foundation en de Drive Technology Research Association met een budget van €436.000 en zal 3 jaar duren. Het onderzoek richt zich op de betrouwbaarheid op lange termijn van elektromotoren. Doel is de levensduur ervan te verbeteren. Vooruitlopend op de uitkomsten van het onderzoek kan er op dit moment met enkele indices een eerste inschatting worden gemaakt. Tesla claimt bijvoorbeeld een verlies van slechts 10 procent van de efficiëntie van haar batterijen na meer dan 300.000 km gebruik. Maar er moet nog worden nagegaan of de elektromotoren even lang meegaan. Met name de Tesla Model S heeft in enkele gevallen echter al laten zien dat die de 300.000 km zonder het minste probleem ver kunnen overschrijden. Dat lijkt er op te wijzen dat deze machines betrouwbaarder zouden kunnen zijn dan zuigermotoren. Wordt vervolgd over 3 jaar, als de conclusies van het onderzoek bekend worden gemaakt. +++

+++ FRANKRIJK voert rijstroken in waarop alleen auto’s met meerdere inzittenden mogen rijden. Ook taxi’s en elektrische personenwagens mogen er gebruik van maken. Dergelijke rijstroken zijn buiten Europa al ingevoerd. Flitspalen en fotoanalyse software zullen nagaan of er wel voldoende inzittenden in de auto zitten. Wie betrapt wordt, krijgt een bekeuring van 135 euro thuisgestuurd. De rijstroken zijn herkenbaar aan een bord of display waarop een ruit staat. Een eerste testtraject van 8 kilometer op de A48 tussen Lyon en Grenoble op de populaire Route Du Soleil wordt in september operationeel. Het gaat daar om een dynamische rijstrook die alleen wordt geactiveerd wanneer de verkeersdrukte groot wordt. In eerste instantie krijgen overtreders nog een waarschuwing. Een bord boven de weg zal de nummerplaat tonen van de auto in overtreding en ze aanmanen om de rijstrook te verlaten. Bij normale verkeersdrukte, is alle verkeer op de betrokken rijstroken toegelaten. De Franse overheid wil het systeem later verder uitbreiden. +++

+++ Het gebruik van aluminiumafval uit blikjes, flessendoppen en autowrakken kan prima dienen voor het produceren van nieuwe auto’s, zo demonstreert JAGUAR LAND ROVER in een innovatief recyclingproces. Door deze metaalsoort een tweede leven te geven, daalt de CO2-uitstoot tijdens de productie van dit materiaal met 26 procent. Ingenieurs van Jaguar Land Rover zijn er in geslaagd om een aluminiumlegering te ontwikkelen die van vergelijkbare kwaliteit als de soort die dat momenteel in de voertuigen van het Britse merken duo wordt toegepast. Daarbij werd gerecyclede blikjes, flessendoppen en autowrakken vermengd met een kleinere hoeveelheid primair aluminium. Deze metaalsoort is een van de meest gerecyclede materialen ter wereld en kan herhaaldelijk worden omgesmolten en hervormd zonder aan kwaliteit in te boeten. Bijna 75 % van al het aluminium dat in de Verenigde Staten en de Europese Unie is geproduceerd, wordt nog steeds gebruikt. Gerecycled aluminium heeft echter nauwelijks hoogwaardige toepassingen in de auto-industrie, terwijl bij de productie ongeveer 90 procent minder energie wordt verbruikt in vergelijking met nieuw aluminium. Door het terugwinnen van deze metaalsoort te intensiveren, daalt de behoefte aan nieuwe grondstoffen bij de productie van personenwagens. +++

+++ De KOENIGSEGG Jesko komt naar Nederland. Deze hyper sportwagen die bijna 5 keer de toegestane maximumsnelheid in Nederland haalt (minimaal 480 km/u) kost zonder opties exclusief belasting net geen 3 miljoen euro. De Jesko wordt aangedreven door een heftig gemodificeerde versie van de 5,0 liter V8 die ook voor de Agera RS werd gebruikt. De krukas is echter 5 kilo lichter en de motor kan nu tot 8.500 toeren aan. De V8 is voorzien van 2 identieke turbo’s. Die krijgen bij lage toerentallen samengeperste lucht uit een koolstofvezel tank van 20 liter om ze te helpen opspoelen. Een elektrische compressor vult het vat. Het resultaat is 1.280 pk als er reguliere 95 benzine wordt getankt. Met E85 biobrandstof stijgt het vermogen naar 1.600 pk. “Dit is de snelste Koenigsegg ooit gemaakt en wij zullen nooit proberen om een nóg snellere in serie gebouwde straatauto te maken. Nooit”, aldus een woordvoerder. De Jesko zou de eerste productie sportwagen zijn die de magische grens van 500 km/u gaat doorbreken. +++

+++ LEXUS heeft in de Verenigde Staten, Europa en Australië een nieuwe modelnaam geregistreerd. Dat duidt mogelijk op een toekomstige uitbreiding van het gamma. Het betreft een model dat bestemd is voor verschillende markten. Het gaat om de typeaanduiding RZ 450e. Hoewel er nog geen concreet model is aangekondigd door Lexus, belet niets ons om het acroniem af te pellen om te raden wat erachter zit. De ‘e’ verwijst naar elektrische aandrijving, zoals ook bij de UX 300e het geval is. ‘450’ ​​geeft een indicatie van het motorvermogen. De RX 450h ontwikkelt 313 pk, dus we kunnen verwachten dat de toekomstige RZ 450e minimaal 306 pk sterk wordt. Daarmee vormt de nieuweling een goede aanvulling op de UX 300e, die 204 pk ontwikkelt. ‘RZ’ tenslotte duidt een nieuw type carrosserie aan. Waarschijnlijk betreft het een coupéachtige SUV, wat een primeur zou zijn voor Lexus. In de komende maanden kunnen wij een conceptversie verwachten, waardoor wij meer informatie krijgen over wat de potentiële RZ 450e concreet zou kunnen zijn. Lexus leverde onlangs de 5 miljoenste SUV af. De absolute bestseller blijft de RX die in 1998 werd geïntroduceerd. Het was niet het eerste SUV model van Lexus. Dat was de LX uit 1996; meer een soort chique terreinwagen die niet in Europa werd geleverd. De RX ging bij ons wel in de verkoop. Dat modeltype groeide uit tot een wereldwijde bestseller. Sinds 1998 zijn er wereldwijd 3.136.223 exemplaren van verkocht. Sinds 2005 is de RX leverbaar met een hybride aandrijflijn. Tegenwoordig is circa tweederde van alle door Lexus verkochte auto’s een SUV. Het premium merk levert in Nederland ook de UX en NX. Elders op de wereld staat ook de GX in de prijslijst, maar dat is feitelijk een omgedoopte Toyota Land Cruiser. In totaal heeft Lexus nu 5.033.351 auto’s verkocht van het SUV type. +++

+++ Het Californische startende bedrijf Coreshell, die kan rekenen op steun van gigant BASF, kondigt aan dat het een oplossing heeft gevonden om de slijtage van LITHIUM / ION BATTERIJEN te verminderen en de productiekosten daarvan te verlagen. Om de uitvinding om te zetten in een prototype is er 4 miljoen dollar opgehaald. Dat geld zal worden gebruikt om een coating te ontwikkelen waarmee er voor de batterij minder lithium nodig is. Dat betekent lagere kosten maar ook een langere levensduur. Coreshell kondigt een prijsbesparing per kWh van bijna 30 procent aan. +++

+++ LOTUS is niet alleen druk met de ontwikkeling van de Evija, een 2.000 pk sterke elektrische sportwagen, maar heeft ook nog een tweede ijzer in het vuur. Die moet het gat tussen dit nieuwe topmodel en de bestaande Exige plus Evora gaan opvullen. Deze Lotus kan in 2021 worden verwacht, zo laat Phil Popham, de CEO van het merk, weten. De nieuwe sportwagen draagt de interne naam Type 131 en komt op een compleet nieuw lichtgewicht platform te staan. Anders dan de Evija wordt dit model niet elektrisch, maar krijgt hij gewoon een verbrandingsmotor. Mogelijk wordt het de spirituele opvolger van de Esprit. +++

+++ MERCEDES zal binnenkort de nieuwe S klasse onthullen. De wielbasis van de volgende editie groeit met 71 millimeter tot 3,106 meter. De Lang uitvoering van de S klasse krijgt 51 millimeter extra tussen zijn assen om uit te komen bij 3.216 millimeter. Een langere wielbasis is gunstig voor de binnenruimte, maar het maakt een auto er niet bepaald wendbaarder op. Daarom gaat Mercedes de nieuwe S klasse optioneel leveren met 2 soorten vierwiel sturing. Bij de basisvariant sturen de achterwielen bij het manoeuvreren tot 4,5 graad tegen, wat al vrij veel is. Maar de meer extreme versie laat de wielen op de achteras tot wel 10 graden uitslaan. Daardoor zou de 5,2 meter lange kolos ook in smalle straatjes makkelijk moeten kunnen keren, al verklapt Mercedes nog geen cijfers. De zelfrijdende systemen aan boord van de nieuwe S klasse moeten hem in staat stellen om autonoom te rijden op ‘niveau 3’. Dit betekent dat de bestuurder onder heel specifieke omstandigheden in theorie niet meer op de weg hoeft te letten. Let wel: de Europese wetgeving staat op dit vlak niet veel toe, dus in werkelijkheid zullen de zelfrijdende capaciteiten van de Mercedes groter zijn dan wat wettelijk gezien mag. In de flanken van de nieuwe S klasse zitten sensoren die detecteren wanneer een van opzij naderend voertuig niet meer op tijd zal kunnen remmen. In dat geval zal de ophanging met 80 millimeter omhoog worden gekrikt zodat de structureel sterke dorpels het grootste gedeelte van de klap opvangen en de inzittenden dus beter beschermd zijn. Audi biedt deze veiligheidsvoorziening overigens al in A8. Dat model is ondertussen alweer 3 jaar op de markt. Om zijn bestuurder van de nieuwe S klasse beter bij te staan, volgen camera’s aan boord diens blik. Wanneer hij of zij zich omdraait om achteruit te rijden, zal de auto zelfstandig het zonnescherm bij de achterruit laten zakken zodat het blikveld optimaal wordt. Hetzelfde systeem kan ook aan oogbewegingen zien of de bestuurder slaperig wordt. Als dat het geval is, zal de Mercedes hem tot een pauze manen. De nieuwe AMG S 63 versie wordt meer dan 800 pk sterk. Dat is bijna 200 pk extra vermogen ten opzichte van de huidige editie. De winst is vooral te danken aan elektrische ondersteuning. Ja, je leest het goed: de nieuwe AMG S 63 wordt een stekker hybride. Toch betekent meer dan 800 pk vermogen niet het einde van de V12 motor. Die zal bij de nieuwe S klasse echter worden gereserveerd voor de Maybach uitvoering. +++

+++ NISSAN komt in de loop van 2023 met een ingrijpend vernieuwde GT-R. De volgende generatie krijgt een hybride aandrijflijn. Daarmee kan de uit 2007 stammende sportwagen de aansluiting bij de jongere concurrentie hervinden. De hybride aandrijflijn van de vernieuwde GT-R doet het zonder de mogelijkheid om de batterij met een stekker op te laden, maar energie gaat teruggewonnen worden via regeneratief remmen. De bijhorende elektromotor zal voor een flink hoger vermogen gaan zorgen. Tegelijkertijd moet het ontbreken van een ‘stekker oplaadmogelijkheid’ er voor zorgen dat de Nissan niet te veel kilo’s aankomt. De huidige GT-R is in Nismo vorm goed voor 600 pk en weegt meer dan 1,7 ton. +++

Reageren is niet mogelijk.