Primeur: achter het stuur van de nieuwe Citroën Ami

0

Hier lees jij de eerste test van de Citroën Ami. Niet het originele ‘Jan met de Pet’ model uit 1961, maar de 2020 editie. Dat is een compleet andere auto. Niet langer een volwaardige gezinswagen met een boxer benzinemotortje dat hard moest werken voor de kost, maar een volledig elektrische 2-zitter die buiten de stad niks te zoeken heeft. Maar er zijn ook overeenkomsten: zo is de prijs verleidelijk laag 6.000 en moet geen van beide Ami generaties het van zijn uiterlijk hebben.

In Frankrijk is de nieuwe Ami, overheidssubsidie meegerekend, al verkrijgbaar vanaf 6.000 euro. Voor Nederland moet er rekening gehouden worden met 7.500 euro. Citroën wil de stad veroveren met dit verrassende voertuig. De volledig elektrische Ami ziet eruit als een groot stuk speelgoed en kan (in Frankrijk) zonder rijbewijs worden gereden door personen vanaf 14 jaar. Ik heb deze vreemde machine kunnen uitproberen in de zomerse hitte.

Marketingexperts stropen er hun hemdsmouwen voor op: het ontwikkelen van een nieuw mobiliteitsobject. Een voertuig dat ideaal is voor autodeel bedrijven en dat zoals gezegd zonder rijbewijs kan worden gereden. Dus ook door mensen die nu (nog) niet achter het stuur van een volwaardige auto mogen kruipen. Daarmee trek je automatisch lieden aan die het minder getroffen hebben in de samenleving, maar vergis is niet: de Ami zorgt allesbehalve voor hoon bij het publiek. In de straten van Parijs zorgde de Citroën voor hoofden die draaien, veel glimlachen tal van enthousiaste vragen. Zelden heeft een noviteit in autoland zoveel reacties opgeleverd.

Met een slimme communicatiecampagne en een distributieovereenkomst met FNAC – Darty trekt de ‘Citroën Ami – 100% ëlectric’ (dat is de volledige naam) de aandacht, maar zal hij zijn op straat vergaarde sympathiekapitaal kunnen omzetten in een daadwerkelijke aankoop? Dit is altijd de uitdaging voor deze beperkt inzetbare voertuigen (zonder rijbewijs, bestuurbaar vanaf 14 jaar), met name vanwege de tot 45 km/u beperkte topsnelheid. In vergelijking met de Renault Twizy is de nieuweling goedkoper en biedt hij meer bescherming. De stadsvriend moet in staat zijn om files te ontwijken en om de kleinste parkeerplaatsen te vinden (de Ami is 2,41 meter lang, oftewel 28 cm korter dan de Smart Fortwo). Hij biedt een betaalbare individuele transportoplossing in deze tijden van het corona virus. Ik huurde voor de test een van de eerste exemplaren van de autodeel vloot van Free2Move (eigendom van de PSA Groep) in Parijs om een indruk te krijgen van zijn talenten voorafgaand aan de officiële perspresentatie eind augustus.

De nieuwe Ami is niet alleen bestemd voor mensen die (nog) niet in een volwaardige auto mogen rijden, maar ook voor diegenen die zich een dergelijke personenwagen niet kunnen veroorloven. Daarom wordt de Citroën aangeboden voor een absolute bodemprijs. De kosten zijn geminimaliseerd door dit voertuig in Marokko te laten maken. Citroën kan zo profiteren van lage lonen, maar heeft ook bij het ontwerpen rekening gehouden met een zo laag mogelijke prijsstelling. Zo openen de deuren in tegengestelde richting omdat daarmee hetzelfde paneel kan worden gebruikt. Verder zien we een onbewerkte kunststof carrosserie in een kleur zonder glansambities, een zichtbare (dus niet weggewerkte) dakstructuur, zeer basale materialen en kleine scooterspiegels (die in de praktijk slecht zicht geven). Automatisch uitschakelende knipperlichten ontbreken (al had Citroën daar in de jaren vijftig van de vorige eeuw patent op), evenals een radio. En er moet evenmin gerekend worden op comfortabel zittende stoelen. Het resultaat is een onverslaanbare prijs, al kan die worden verhoogd door de vele opties die worden aangeboden om het object een beetje presentabel te maken. Zo is er een luxe uitvoering die voorzien is van het maximale aantal decoratieve stickers en diverse accessoires.

Citroën hanteert een aparte positionering en een afwijzende manier van marketing: de Ami kan besteld worden in de internetwinkel van de autofabrikant, in de FNAC plus Darty winkels, waar hij wordt gepresenteerd als een mobiliteitsobject naast scooters, en in een honderdtal distributiepunten van het dealernetwerk. Huren behoort in Parijs ook tot de mogelijkheden: je betaalt dan 19,99 euro per maand gedurende 4 jaar na een eerste aanbetaling van 2.641 euro. Daarmee wil Citroën de Ami bereikbaar maken voor consumenten die budgettechnisch nu zijn aangewezen op een gemotoriseerde tweewieler.

Bij de autodeel dienst Free2Move kan de Ami worden ‘geleend’ voor 0,39 euro per minuut, maar dat is niet bepaald koopt. Je betaalt dezelfde prijs voor de Peugeot e-208 of diens iOn, terwijl concurrent Zity de Renault Zoé aanbiedt voor 0,29 euro per minuut. ShareNow is de absolute prijsbreker op autodeel gebied. Via deze dienst kan je een Smart Fortwo EQ rijden vanaf 0,24 euro per minuut). Registratie bij de Free2Move service vereist bovendien het bezit van een B rijbewijs voor minimaal 1 jaar, wat verhuur door minderjarigen onmiddellijk uitsluit. Overigens zaten er in de app die de PSA dochteronderneming heeft ontwikkeld voor gebruik van de Ami een groot aantal technische bugs, maar die gaan alsnog opgelost worden, zo verzekert het Franse bedrijf.

Het is niet duidelijk wat je kunt verwachten als je achter het stuur kruipt van deze kleine machine die er echt uitziet als speelgoed. De eerste sensaties zijn onvermijdelijk teleurstellend met de aanwezig van een duidelijk motorgeluid (dat behoort dus niet per definitie tot het verleden bij elektrische auto’s), een niet erg dynamische acceleratie en een wel erg lichte besturing zonder zelf centrerend effect. Dit betekent dat jij aan het einde van een bocht de wielen zelf weer op het rechte spoor moet krijgen. Dat vergt meer aandacht dan de doorsnee autorijder gewend is. Aan de andere kant is er waardering voor het uitstekende uitzicht dankzij het grote glazen oppervlak. Dat is wel zo welkom aangezien er geen binnenspiegel aan boord is!

Tijdens de test wordt duidelijk dat het prestatieniveau van de 6 kW elektromotor, geleverd door Valeo, voldoende is in het stadsverkeer van Parijs en dat het rijgedrag van deze smalle en zeer korte voertuig met een draaicirkel van 7,20 meter op een positieve manier wonderlijk is. Het specifieke buizenchassis herbergt bepaalde componenten van het onderstel van de PSA personenwagens die zijn gebaseerd op het CMP platform (pseudo MacPherson ophanging aan de voorkant en getrokken armen aan de achterkant). Als gevolg hiervan is het rijgedrag geruststellend, zelfs wanneer je met deze kleine Ami brutaal en krachtig remt. Maar op ABS of ESP hoef je voor deze prijs natuurlijk niet te rekenen. Wanneer de voet van het gaspedaal wordt opgetild, is het lichte regeneratieve remmen soms voldoende om de Ami tot stilstand te brengen.

Qua comfort, het leidmotief van Citroën, ben je ver verwijderd van de gebruikelijke zachtheid waar het merk wereldberoemd om is geworden. De stijve ophangingen zorgen continu voor lichaamsbewegingen omdat oneffenheden in het asfalt niet goed geabsorbeerd worden. Gelukkig is de demping bij het passeren van grote verkeersdrempels verrassend zacht voor rugwervels. Afgezien van het typische gefluit van de elektromotor, is het rumoer aan boord zeer acceptabel en heb ik geen gekraak van het meubilair of andere vreemde geluiden opgemerkt.

Er is geen stroom verbruik indicator op het scherm aan boord, maar ik zag de actieradius sneller wegsmelten dan de berekening van de weergegeven resterende kilometers, totdat ik een zeer langzame, prestatie verslechterde maar energiebesparende modus inschakelde om de laatste kilometers te behouden. Bedenk dat de Citroën Ami een accu van 5,5 kWh heeft die een actieradius tot 70 km geeft. Voor stadsgebruik is dat natuurlijk meer dan voldoende, maar dat diskwalificeert hem wel voor de Nederlandse kooppremie voor elektrische auto’s: daarvoor dient het rij bereik minimaal 120 km te zijn. Het duurt 3 uur om hem op te laden via een normaal stopcontact of bij een openbare laadpaal met een type 2-adapter.

Bij de prijs inbegrepen zijn een zeer geavanceerde voorruit, XXL glasvlakken, overal opbergvakken en een verbazingwekkende hoeveelheid ruimte voor bestuurder plus bijrijder (aan boord van de Ami is het beslist niet krap). Toch is de sfeer binnenin niet echt een feest vanwege de rudimentaire materialen en slordige assemblagekwaliteit. Ook ontbreekt een echte kofferbak. Het kleine ingebouwde eenvoudige scherm geeft de snelheid, de actieradius en de kilometerstand weer. Voor de rest moet men de smartphone gebruiken.

Op een centraal paneel zitten 3 knoppen voor het regelen van de ventilatie, de verwarming (niet verstelbaar en erg luidruchtig) en de alarmknipperlichten. De nauwelijks beklede stoelen bieden geen steun en alleen het exemplaar van de bestuurder is in lengterichting verstelbaar. Een oranje lus is het enige kleuraccent in een universum van zwart plastic. Die moeten worden gebruikt voor het openen en sluiten van de deuren.

 

60%
60%
Awesome

Conclusie

Net als de originele Ami is de nieuwe editie geen allemansvriend. Het is moeilijk om directe concurrenten te vinden voor deze vrij unieke machine. Degene waar ik in eerste instantie aan moet denken, is de Renault Twizy, die de (micro)markt voor elektrische vierwielers ontsloot. Maar hij is zowel duurder (vanaf 12.390 euro) als minder beschermend tegen slecht weer. Dat bestuurder en passagiers achter elkaar moeten zitten, vindt ook niet iedereen ideaal. Daar staat tegenover dat de Twizy smaller is (- 12 cm), hij iets beter en leuker rijdt en ook wordt aangeboden in een krachtigere versie met 16 pk. Bovenaan de stadsautoladder staat de huidige koningin van dit segment van XXS formaat vervoermiddelen, de Smart Fortwo EQ (2,69 meter), maar die speelt in een heel andere categorie aangezien de prijs minimaal 23.995 euro bedraagt. Voor dat bedrag krijg je dan wel een echte auto, 10 keer krachtiger, met een topsnelheid van 130 km/u en met een actieradius van 135 km. Puur naar de prijs kijkend, wordt de toekomstige Dacia Spring, een elektrische cross-over op de grens van het A en B segment, een grotere concurrent. Die krijgt een instapprijs onder de 15.000 euro en komt dankzij een rij bereik van 200 km wel in aanmerking voor de overheidsbonus. Dan betaal je nog maar 11.000 euro en dat is slechts weinig meer dan de Ami in Nederland gaat kosten. Met 45 pk moet men evenwel geen flitsende prestaties van deze Roemeen verwachten. Tenslotte is er een wereld aan elektrische brommobielen die zonder rijbewijs gereden kunnen worden, maar die worden allemaal aangeboden tegen veel hogere prijzen dan de Ami.

Per saldo roept de Ami meer vragen op dan hij weet te beantwoorden en dat is een slecht teken. Het gebruik blijft praktisch beperkt tot de stedelijke omgeving. Verder lost de Ami de verkeersproblemen in de stad niet op, want ondanks zijn kleine formaat en zijn grote wendbaarheid, komt hij vroeg of laat vast te zitten in een (smalle) straat waar het verkeer stilstaat. Ook zal hij een parkeerplaats moeten vinden, hoe klein ook, en dan is een vergunning nodig. Dit zijn allemaal gebreken die minder spelen bij het besturen van een (driewielige) scooter. Bovendien vereist de geringe actieradius van de Ami regelmatig opladen (en een beschikbaar stopcontact) en zijn lage topsnelheid verbiedt bezoek aan elke snelweg (inclusief de ringweg van bijvoorbeeld Amsterdam of Rotterdam). De armoede in het interieur en het rustieke uiterlijk kunnen ook afschrikken. Bagage valt niet uit het zicht op te bergen en dat lokt met name in stadscentra diefstal uit, zo leert de ervaring. Pluspunten zijn de ruimte aan boord, het uitstekende uitzicht en het volwassen weggedrag.

Op basis van dit totaalplaatje schat Autointernationaal.nl het verkooppotentieel van de nieuwe Ami op jaarbasis op hooguit 100 stuks in. Ter vergelijking: de C1, nu te koop vanaf 11.990 euro, zal dit jaar circa 4.000 keer over de toonbank gaan. Loont dat de moeite van import van de Ami? Maar gelukkig voor Citroën liggen in Frankrijk de kaarten anders. Daar is dankzij de overheidsbonus van een aantrekkelijkere prijsstelling en heeft de autoconsument minder moeite met onvolwaardige vervoermiddelen. In enkele weken tijd hebben zich op internet al zo'n 500 klanten gemeld.

  • 6
  • Beoordelingen door bezoekers (30)
    4.1

Reageren is niet mogelijk.