Space Star moet in zijn eentje de Mitsubishi kar gaan trekken

0

Mitsubishi stopt mogelijk al in september met de verkoop van haar SUV modellen in Europa. Vorige maand werd al duidelijk dat het Japanse merk haar bedrijfsactiviteiten in onze marktregio gaan terugschroeven. Mitsubishi stopt sowieso met de verkoop van auto’s in het Verenigd Koninkrijk. Maar ook bij ons blijven er nauwelijks modellen over.

Volgens een anonieme bron stopt Mitsubishi volgende maand al met de leveringen van de ASX, de Eclipse Cross en de Outlander. Het zou te veel geld kosten om de eerste 2 modellen te laten voldoen aan de nieuwe emissiewetgeving die in 2021 van kracht wordt. Ook dreigen er boetes omdat de gemiddelde CO2 uitstoot van de verkochte auto’s hoger is dan de norm die door de Europese Commissie is opgesteld (95 gram/km). Door al in september te stoppen met de levering van de ASX, de Eclipse Cross en de Outlander (die een emissiewaarde van 167 à 185 gram/km hebben), kan de financiële schade worden beperkt.

Ook de stekker hybride uitvoering van de Outlander wordt geslachtofferd, ondanks dat dit SUV model slechts 46 gram CO2/km uitstoot. Maar de nieuwe generatie staat in de startblokken klaar en gezien de strategiewijziging van Mitsubishi is het blijkbaar niet logisch om die opvolger in aanmerking te laten komen voor een Europese homologatie. Voor de dealers betekent dit een aderlating, want in de eerste 7 maanden waren de Outlander, ASX en Eclipse Cross goed voor bijna de helft van de verkopen in Nederland. In de Europese Mitsubishi showrooms zal men straks alleen nog de Space Star en de L200 kunnen aantreffen.

Het is niet zo dat er per 1 september geen ASX, de Eclipse Cross of Outlander meer te koop zal zijn in Nederland. Er zullen vanaf die datum weliswaar geen in de fabriek aan de persoonlijke smaak aangepaste versies meer besteld kunnen worden, maar het SUV trio blijkt wel leverbaar zo lang de voorraad strekt. Per 1 januari 2021 staat de Space Star er alleen voor. Die opereert in een segment waar de marges flinterdun zijn. De vraag is of er dan nog droog brood te verdienen valt met de verkoop van Mitsubishi personenwagens in Nederland. Het ‘Daihatsu scenario’ lijkt daardoor onvermijdelijk.

Mitsubishi zou met name in Duitsland en Frankrijk, waar de aanschaf van een stekker hybride auto door de overheid financieel wordt gestimuleerd, best goede zaken kunnen doen met de nieuwe Outlander PHEV. Maar van hogerhand (lees: op het Japanse hoofdkantoor) is besloten dan de ontwikkeling en introductie van nieuwe modellen voor Europa bevroren dient te worden. Mogelijk komt de stekker hybride technologie van Mitsubishi wel beschikbaar voor de nieuwe Nissan X-Trail, die dezelfde technische basis heeft als de aanstaande editie van de Outlander. Maar ook dit Japanse merk gaat haar activiteiten op de Europese markt reduceren.

Mitsubishi zal nog wel onderdelen blijven leveren en de service tot in lengte van jaren garanderen, zodat onderhoud als inkomstenbron niet (helemaal) wegvalt, maar verder is het voor de Europese dealers toch echt einde verhaal. Het automerk dat zichzelf ooit aanprees als “de gestaalde perfectie” is al langer aan het kwakkelen in onze marktregio, maar de corona pandemie en de daaruit resulterende gekelderde autoverkopen hebben de noodzaak om in te grijpen alleen maar urgenter gemaakt. Mitsubishi had in het vorige boekjaar, dat op 31 maart jl. afliep, haar winst al met 89 procent zien verdampen. Voor 2020/2021 wordt door de Japanners uitgegaan van een verlies van minstens 1,1 miljard euro. Dit betekent dat alle seinen op rood staan.

Voor Mitsubishi, dat eerder al roemloos vertrok uit Australië, gaat haar Europese aanwezigheid na 45 jaar als een nachtkaars uit. Ooit, eigenlijk voor de doorbraak van Hyundai en Kia, was het merk een middelgrote speler, maar vanaf 1999 zette de verkoopdaling in. De introductie van de Outlander PHEV zorgde dankzij fiscaal voordeel in Nederland voor een opleving van de populariteit van Mitsubishi. Maar die liefde zat niet diep en verdween als sneeuw voor de zon toen de verlaagde bijtelling voor stekker hybride auto’s werd afgeschaft. Het marktaandeel dreigt nu tot onder de 1 procent te dalen. In juli verkocht zelfs MG meer auto’s aan Nederlandse klanten.

Elders in Europa staat Mitsubishi er iets beter voor, vooral omdat in sommige landen de aanschaf van een stekker hybride auto met subsidie wordt gestimuleerd. Daar weet de ‘gouwe ouwe’ Outlander PHEV nog steeds van te profiteren, al heeft die SUV er met name in de vorm van de soortgelijke Ford Puma er een geduchte concurrent bij gekregen. Op afzienbare termijn zullen ook Hyundai (Santa Fe), Kia (Sorento), Toyota (RAV4) en Volkswagen het stekker hybride segment gaan bespringen. Mitsubishi had in juni 0,9 procent van de Europese automarkt in handen en de verwachting is dat dit eerder verder zal dalen dan zal stijgen. Topman Takao Kato vindt het niet onterecht niet meer de moeite om nog werk te maken van zo’n kleine afzetmarkt, waar de voorschriften op het gebied van veiligheid en uitstoot strenger zijn dan elders in de wereld. Nu het alle hens aan dek is voor Mitsubishi, kunnen de beperkte financiële middelen beter gestoken worden in regio’s waar het wel rendabel is om nieuwe auto’s te verkopen.

De vraag is of de 49 dealers van het Japanse merk in Nederland, die samen in totaal 69 verkoopvestigingen exploiteren, om een schadeloosstelling zullen vragen. Juristen zien daar wel een grond voor. De kans dat Mitsubishi haar Europese dealers niet in de kou zal laten staan, is volgens deskundigen aanzienlijk. Japanse bedrijven hebben namelijk over het algemeen het imago de zaken netjes af te willen handelen. De meerderheid van de dealers voert ook een ander automerk, maar 17 netwerkcontractanten focussen zich exclusief op Mitsubishi. Daarnaast zijn er 9 erkend reparateurs.

De vergelijking met het vertrek van Chevrolet en Daihatsu uit Nederland (en de rest van Europa) dringt zich op. De dealers van deze merken kwamen vorig decennium vrij plotsklaps in de kou te staan. Een jurist die vaker met dit bijltje gehakt heeft, zegt dat een bedrijf niet zomaar kan vertrekken. “Als de verdiencapaciteit van een dealer wezenlijk geraakt wordt door een besluit van de fabrikant, dan leidt dat tot schade en in de regel tot schadevergoedingen”. Met name als een netwerkcontractant net veel geïnvesteerd heeft in het merk, kan een afkoopregeling op zijn plaats zijn.

Reageren is niet mogelijk.