Autoverkoop naar laagste niveau sinds 1968

0

De verkoop van nieuwe personenauto’s zal dit jaar in Nederland naar verwachting met bijna een kwart dalen tot 340.000 exemplaren. Oorzaak is de corona crisis. Als deze voorspelling van het ING Economisch Bureau over de autobranche uitkomt, zou dat het laagste niveau zijn sinds 1968.

De bank stelt dat de autobranche op verschillende fronten wordt geraakt door de corona crisis. Enerzijds door vertraagde leveringen (fabrieken waren door de bank genomen 6 weken gesloten) en meer thuiswerken (werknemers maken daardoor minder kilometers, hetgeen de ‘noodzaak’ om de vierwieler te vervangen, verkleint). Anderzijds wordt de autobranche geraakt door de algehele economische malaise die leidt tot terughoudendheid bij het kopen van een nieuw stuk blik.

Het economisch bureau van ING verwacht dat dit jaar de verkoop van nieuwe auto’s blijft steken op pakweg 340.000 stuks. Dat is een daling van bijna 25 procent ten opzichte van vorig jaar. Autointernationaal.nl gaf eerder vandaag een eigen raming van 335.000 stuks af. Om het in perspectief te plaatsen: in een eerdere prognose van de Bovag (maar die brancheorganisatie zit er steevast naast) werd een aantal van 350.000 verkopen genoemd. Daarmee zou het resultaat nog nét boven het afzetniveau van 1969 zijn uitgekomen. Dat jaar werden 349.588 nieuwe auto’s verkocht. In de jaren daarna werd dat afzetniveau steevast overtroffen, maar 2020 vormt waarschijnlijk de eerste uitzondering.

ING denkt dat er in 2021 herstel te zien zal zijn, maar dat deze oplevering zal worden getemperd door een oplopende werkloosheid. Daardoor zullen consumenten voorzichtiger zijn met de aanschaf van een nieuwe auto, terwijl er  ook minder nieuwe leasewagens zullen worden besteld omdat personeel vaker thuis werkt. Het herstel van de markt zal wel worden gestimuleerd door een groter aanbod aan goedkopere elektrische auto’s. Met name van de Volkswagen ID.3 wordt veel verwacht. “Als dit merk grootschalig een elektrische auto aanbiedt, dan moet het wel goed zitten”, zo is de gedachte bij menig consument.

Toch kan een nog lang sluimerend virus op de lange termijn roet in het eten blijven gooien, bijvoorbeeld bij het langer uitblijven van een goed (lees: bijwerking vrij) vaccin. De mate waarin het consumentenvertrouwen terugkeert naar het niveau van voor de corona pandemie en hoe de economie deze klap opvangt, speelt uiteraard ook mee. Genoeg onzekerheden dus. ING sluit dan ook niet uit dat de gevolgen van het virus tot in 2023 bij de verkoop van nieuwe auto’s voelbaar zal kunnen zijn.

Het onderhoud van auto’s zal volgens de ING nog op peil blijven. Verder constateert de bank dat de verkoop van tweedehands personenwagens snel uit het dal is geklommen. Dat komt doordat mensen vanwege de virusuitbraak het openbaar vervoer willen mijden en nu vaker een goedkopere occasion kopen in plaats van met de bus of trein reizen. Het herontdekken van de occasion zorgt er voor dat het Nederlandse wagenpark ouder wordt. Nu al is liefst 24 procent van de auto’s  ouder dan 15 jaar. In 2010 was dat nog 13 procent. Deze ontwikkeling is gunstig voor de onderhoudsbranche, want vanwege het ouder wordende wagenpark betekent dit meer werk in de garage.

Als een dealer zijn inkomsten uit beide bronnen (verkoop én onderhoud) genereert, dan ‘dempt dit de klap’ van een dalende vraag naar nieuwe auto’s enigszins. Met als gevolg dat ING over het hele jaar rekening houdt met een omzetdaling van 10 procent voor de gehele autobranche. Toch kan ook op dit vlak op de lange termijn zwaar weer worden verwacht. Als Nederlanders steevast minder kilometers gaan maken, zal er ook minder vaak onderhoud nodig zijn. Bovendien is bekend dat elektrische auto’s minder vaak naar de dealer hoeven voor een beurt. Dan kan het in de werkplaats alsnog opvallend rustig gaan worden.

Reageren is niet mogelijk.