‘Brussel’ legt de auto-industrie eenzijdig strengere CO2 normen op

0

De Europese Commissie streeft er naar de CO2-uitstoot van de industrie in 2030 te verlagen met 55 procent. Tot nu stond er een reductie van 40 procent gepland, maar die doelstelling wordt nu verhoogd. Dat maakte Ursula von der Leyen, voorzitter van de Europese Commissie, bekend. De belangenorganisatie van autofabrikanten in Europa, de ACEA, vindt echter dat er te hard van stapel wordt gelopen.

Voor het reduceren van de CO2 uitstoot is een extra investering van €350 miljoen nodig van de lidstaten van de Europese Unie. Een deel van het bedrag is bestemd voor het stimuleren van de ontwikkeling van schonere auto’s. De hogere ambitie van de Europese Commissie leidt ook tot het aanscherpen van de emissiedoelstellingen voor auto’s. Vorig jaar nam de Europese Unie wetgeving aan die autofabrikanten verplicht om de gemiddelde CO2-uitstoot van hun in Europa verkochte voertuigen in 2030 met 37,5 procent te verminderen ten opzichte van 2021. Die norm is nu aangescherpt naar 50 procent.

Of die doelstelling haalbaar is, is een ander verhaal aangezien uit onderzoek blijkt dat de CO2-uitstoot van auto’s blijft stijgen. Dat komt omdat wij minder diesels en meer SUV modellen kopen. De ACEA vroeg eerder dit jaar om uitstel van de nieuwe emissienormen. De branchevereniging is van mening dat er eerst sprake moet zijn van een verbetering van de laadinfrastructuur in de EU voordat er gesproken kan worden van strengere CO2 limieten. Volgens Eric-Mark Huitema, directeur-generaal van de ACEA, vergen de ambitieuze doelstellingen van de Europese Commissie enorme extra investeringen van de auto-industrie, juist op het moment dat de industrie financieel al hard geraakt wordt door het corona pandemie.

William Todts, directeur van Transport & Environment, noemt het voorstel het meest ambitieuze klimaatinitiatief ter wereld. “De Europese Unie wordt volwassen op het gebied van de klimaatcrisis. De basis hierin is de strengere CO2 norm die ervoor zorgt dat fabrikanten veel meer elektrische personenwagens gaan fabriceren”. De ACEA blijft evenwel bij haar standpunt dat de nieuwe doelstellingen van de Europese Commissie voor de nodige problemen zullen zorgen in de auto-industrie: “De Europese Unie moet ook voor ondersteunend beleid zorgen. Als dat niet gebeurt, zijn deze aangescherpte normen simpelweg niet haalbaar”.

Laadmogelijkheden in de Europese Unie zijn zoals gezegd daarbij een belangrijk aspect. Volgens de ACEA groeit het aantal palen niet snel genoeg om de gewenste / door ‘Brussel’ afgedwongen transitie naar elektrisch rijden voldoende te ondersteunen. De belangenorganisatie stelt dat de Europese Commissie teveel kijkt naar succesvolle groei van het aantal auto’s zonder verbrandingsmotor in landen als Nederland. “2 op de 3 Europeanen moeten een elektrische personenwagen kopen om dat doel te bereiken. Dat is niet realistisch als de infrastructuur niet groeit. Verwachten dat de auto-industrie de strengere doelstellingen zelf wel bereiken, kan niet”, aldus een woordvoerder.

Reageren is niet mogelijk.