DS 9: de nieuwe Franse vaandeldrager

0

De DS 9 is eindelijk in Europa gearriveerd. Dit betekent dat er ook in onze marktregio kennisgemaakt kan worden met deze statige sedan, die echter meer Chinezen zal aanspreken dan Europeanen.

De DS9 zal de nieuwe top van het Franse gamma vertegenwoordigen; een status die tot nu toe wordt toegekend aan de Renault Espace en aan de DS 7 Crossback. Deze sedan is met 4,93 meter in ieder geval de langste van dit trio. Verder is hij 1,86 breed en 1,46 meter hoog. Zijn dalende daklijn geeft hem een coupé profiel. Doet de DS 9 jou denken aan de Peugeot 508? Dat is geen toeval, want hij is gebaseerd op hetzelfde platform. Of eigenlijk de lange versie daarvan die in China wordt gebruikt voor de 508L.

De extra lange wielbasis betekent meer beenruimte achterin en daar is de Chinese clientèle dol op. De DS 9 zal bij hen dan ook meer in de smaak vallen dan bij autoconsumenten in Europa.

Chinezen zijn dol op dit soort auto’s: statig, geknipt op je in rond te laten rijden door een chauffeur en een beetje blingbling (gelukkig vermijdt deze DS 9 in dit opzicht ‘over the top’ te zijn). De grote grille, de chromen ‘DS vleugels’ die de optiek accentueren, de chromen strip die de motorkap in tweeën deelt: De DS 9 is niet het toppunt van absolute soberheid.

Alle styling details , en er zijn er veel, zijn in de inmiddels merk karakteristieke stijl van DS vormgegeven. De koplampen lijken identiek te zijn aan de exemplaren van de 7 Crossback en de verzonken deurgrepen kennen wij reeds van de 3 Crossback. Zij ‘springen’ uit het deurpaneel naar voren zodra de bestuurder (althans, de persoon met de slimme sleutel in zijn zak) de auto nadert. Dat is erg premium!

Ook de achterlichten hebben een hoog ‘DS gehalte’. Het nieuwe vlaggenschip geeft zelfs een paar knipoogjes naar de originele DS. Zo zit de richtingaanwijzer in het bovenste deel van de achterruit. Jammer is dat de eerder genoemde koplampen strikt identiek zijn aan de exemplaren van de 7 Crossback. Daardoor missen zij exclusiviteit.

Het interieur ademt de sfeer van de 7 Crossback. DS klanten zullen zich daardoor op bekend terrein wanen. De materialen zijn van zeer goede kwaliteit. Het BRM horloge maakt ook in de DS 9 zijn opwachting.

De uitrusting is eveneens van topklasse met techniek om de sedan gedeeltelijk autonoom te laten rijden, een adaptieve ophanging die de weg leest, een nachtzicht systeem en meer. Okee, de premium modellen van de Duitse merken bieden dat soort zaken ook, maar daar worden ze geleverd in een minder klassieke verpakking. Hier wringt echter de schoen, want hoort een DS niet ook een futuristische carrosserie te hebben. Deze traditionele sedan vorm past niet echt bij het merkimago. En dat is een understatement …

Onder de motorkap bevindt zich krachtige mechanica met systeemvermogens tussen de 225 pk en 360 pk. Een oplaadbare hybride aandrijflijn staat centraal in het motorengamma. Dat is nodig om tegen de Duitsers te vechten, want puur op vermogen ga je het toch niet van hen winnen. Mechanisch zal de basisversie van de DS 9 gebruikmaken van de krachtigste mechanica van de PSA Groep: de 1.6 Puretech benzinemotor in 225 pk configuratie, een even sterke stekker hybride versie en een 250 pk variant van deze 4 cilinder die assistentie krijgt van 2 elektromotoren en daarmee in totaal 360 ​​pk zal kunnen ontwikkelen. In Nederland zullen alleen de E-Tense stekker hybride versies worden aangeboden.

 

Reageren is niet mogelijk.