Eindelijk: voormalig Volkswagen topman aangeklaagd voor ‘dieselfraude’

0

Volgens de rechtbank in Braunschweig was er bij het dieselfraude schandaal bij Volkswagen sprake van georganiseerde misdaad. Die vond plaats onder leiding van toenmalig topman Martin Winterkorn. Dat blijkt uit de strafzaak tegen 5 hooggeplaatste managers van de autofabrikant, waaronder de CEO zelf.

“Met betrekking tot de beklaagde prof. dr. Winterkorn is er een grote kans op veroordeling voor commerciële fraude en bendefraude”, zo meldt Rechtsanwalt Braunschweig na onderzoek van de ten lastenlegging. “Ten aanzien van de overige beklaagden ziet de Rechtbank voldoende vermoeden van handels- en bendefraude bij een delict met belastingontduiking in een bijzonder ernstige zaak, en medeplichtigheid aan deze delicten”. Winterkorn stelt echter dat hij onschuldig is, maar hij zal nu toch voor de rechter moeten verschijnen. Hij en de 4 andere hooggeplaatste managers worden aangeklaagd voor ernstige fraude.

De fraude zit hem in het feit dat kopers van dieselauto’s van het Volkswagen concern zijn misleid over de emissiewaarden; die werden zo gemanipuleerd dat de auto’s de NOx-norm in een laboratoriumtest zouden halen, maar in de praktijk waren die waarden echter veel hoger. Op het hoofdkantoor in Wolfsburg was men zich hier heel goed van bewust. De financiële schade voor de consument loopt in de honderden miljoenen euro’s, aldus de rechtbank. De beschuldiging van fraude betreft in totaal ongeveer 9 miljoen voertuigen die tussen 2006 en 2015 zijn verkocht in Europa en de Verenigde Staten. De beschuldiging van belastingontduiking hangt hiermee samen: een kleine 7.000 auto’s zouden in Duitsland ten onrechte vrijstelling van belasting hebben verkregen omdat verondersteld werd dat zij aan de Euro6 emissienorm voldeden.

Volkswagen heeft in het dieselschandaal al voor tientallen miljarden euro’s aan boetes en schikkingen betaald. Het bedrijf moest in de Verenigde Staten alle auto’s met zogeheten sjoemelsoftware terugkopen en schadevergoedingen uitkeren. Er lopende inmiddels in diverse landen (waaronder in Europa) meerdere rechtszaken tegen de topmanagers van het concern. Het dieselschandaal werd in 2015 ontdekt. Toenmalig CEO Winterkorn moet al begin 2014 van de frauduleuze praktijken geweten hebben, zo stellen de Duitse aanklagers dus. Ook zou hij in november van dat jaar een update hebben goedgekeurd die de sjoemelsoftware beter moest verbergen.

Volkswagen heeft 9 jaar lang sjoemelsoftware in haar dieselmotoren ingebouwd. Die programmatuur kon herkennen als een Volkswagen op de rollenbank werd getest en schakelde dan over op een schonere modus. Op die manier kon Volkswagen de strenge emissie-eisen omzeilen. Op de openbare weg was de schonere niet ingeschakeld en waren de dieselmotoren uit Wolfsburg vele malen viezer. Als Winterkorn en de 4 andere hooggeplaatste managers schuldig worden bevonden, kunnen zij gevangenisstraffen van 6 maanden tot 10 jaar krijgen. Daarbij zouden ze gedwongen kunnen worden om hun bonussen uit de periode waarin de fraude plaatsvond terug te betalen.

Volkswagen schrijft in een statement dat het de rechtszaak tegen de voormalige topmanagers afwacht.
+

Reageren is niet mogelijk.