Nissan heeft goed en slecht nieuws over de Micra en Qashqai

0

Renault gaat voor alliantiepartner Nissan ook de volgende generatie Micra bouwen. Dat heeft Ashwani Gupta, de tweede man bij de Japanse autofabrikant, laten weten in een interview. De Fransen zullen het model ook voor Nissan gaan ontwikkelen.

Renault bouwt reeds de huidige generatie Micra in haar grote autofabriek in Flins. Dit model is door Nissan zelf ontworpen. De volgende, 6de generatie Micra zal op de tekentafel van Renault ontstaan. Deze taakverdeling past in de nieuwe strategie van de alliantie waarbij elk lid zich concentreert op modellen en marktregio’s waar zij het meeste succes (mee) heeft. Bij Renault zijn dat bijvoorbeeld de Clio respectievelijk Europa. Nissan wil zich primair gaan focussen op de Noord Amerikaanse markt, China en Japan met vooral SUV modellen.

De huidige generatie Micra is gebaseerd op het oude Clio. De nieuwe editie krijgt de jongste versie van de Renault als basis. “De Micra wordt vandaag de dag gebouwd in Flins. Maar het gaat hier om één segment, namelijk dat van kleine auto’s, en om één regio, namelijk Europa, waar Renault onze leider is. Voor de volgende generatie van de Micra volgen wij nadrukkelijker onze Franse alliantiepartner. Wij vragen Renault dan ook om dat model voor ons te gaan ontwikkelen en bouwen. Waar de nieuwe Micra gebouwd gaat worden, is niet aan ons”, aldus Gupta. Nissan zal echter (ook) met deze strategie zien Europa zeker niet te zullen verlaten. De nieuwe Micra komt overigens niet voor 2023 op de markt.

Is de afgelopen maanden was er bij Nissan niet echt sprake van een feeststemming. Op de complexe wereldwijde automarkt hadden de Japanners in het fiscale jaar 2019-2020 al een verlies van meer dan 5 miljard euro geleden. Gupta voorspelt dezelfde rood gekleurde resultaten voor het huidige boekjaar. Om verliezen zoveel mogelijk te beperken, krijgt de strategie op buitenlandse markten de volle aandacht van de besluitvormers bij Nissan. Europa maakt daar duidelijk onderdeel van uit, ondanks dat andere Japanse autofabrikanten hun activiteiten op ons continent fors inkrimpen. Als direct gevolg van deze reflecties is het lot van de Nissan fabriek in Barcelona al bezegeld en zal het Europese gamma worden herzien. Maar over de toekomst van de Micra hoeft niet te worden getwijfeld, zo verzekert Gupta (foto).

Renault kan de opdracht van Nissan goed gebruiken, want de autofabrikant is hard op zoek naar extra inkomsten. Dat is althans de boodschap is de nieuwe topman Luca de Meo. Aanvankelijk dacht Renault met een besparingsplan à 2 miljard euro weer bedrijfseconomisch gezond te kunnen worden, maar de jongste marktontwikkelingen dwingen de Franse autofabrikant er toe om verdergaande maatregelen te nemen. Dit kan betekenen dat het niet blijft bij de 15.000 ontslagen die tot nu toe gepland zijn.

Nissan is voor haar inkomsten in Europa voor een belangrijk deel afhankelijk van de Qashqai. De derde generatie van deze zeer succesvolle cross-over lijkt echter niet zonder slag of stoot op de markt te komen. Britse bronnen melden dat de volgende generatie Qashqai pas in april volgend jaar in productie zal worden genomen en niet, zoals aanvankelijk was gepland, volgende maand al. Aangenomen wordt dat de langdurige fabriekssluiting wegens de corona pandemie een belangrijke rol spelen bij het uitstel, maar branchedeskundigen sluiten niet uit dat ook de Brexit een rol speelt. De Britse premier Boris Johnson lijkt echter aan te sturen op een ‘no deal’ om zo zeggenschap te houden over Noord Ierland en de visgronden. Maar zonder handelsovereenkomst kan export van auto’s vanuit het Verenigd Koninkrijk, en dus ook vanuit de grote Nissan fabriek in het Noord Engelse Sunderland, een stuk duurder worden. Uitstel van de productiestart van de nieuwe Qashqai geeft Gupta meer tijd om te anticiperen op het verloop van de Brexit gesprekken.

Nissan besloot eerder al om de nieuwe X-Trail niet meer in Sunderland te gaan bouwen, maar de voor de Europese markt bestemde exemplaren van deze SUV in Japan het levenslicht te laten zien. De Britse fabriek heeft 6.000 werknemers en maakt al enkele decennia auto’s. Van de productie verlaat het merendeel het eiland. Het grootste afzetgebied is het vasteland van Europa. Op jaarbasis maakt Nissan nu circa 350.000 auto’s in Sunderland. De Qashqai eist ongeveer tweederde van de productiecapaciteit op.

Nissan kondigde al in 2016 aan de volgende generatie Qashqai tezamen met de X-Trail in Sunderland te zullen gaan bouwen. Groot-Brittannië had op dat moment al aangekondigd uit de Europese Unie te stappen. Het was de bedoeling dat beide modellen in 2019 in productie zouden gaan. De vertraagde besluitvorming over hoe het Verenigde Koninkrijk zich losmaakt van de Europese Unie, is voor Nissan reden om investeringen in de benodigde nieuwe productieapparatuur uit te stellen. De Brexit gesprekken hadden geen gevolgen voor de marktintroductie van de tweede generatie Juke, die in 2019 in Sunderland van start is gegaan. De huidige Leaf wordt eveneens in het Verenigd Koninkrijk gebouwd.

Reageren is niet mogelijk.