Nu helemaal officieel: de Maserati MC20

0

Na een eerdere lekkage en een eindeloze serie plaagfoto’s presenteert Maserati nu officieel haar nieuwe supersportwagen, genaamd MC20. Het merk met de drietand gaat daarmee de concurrentiestrijd met Ferrari en Lamborghini aan (en over de landsgrenzen heen kijkend: ook met McLaren en Corvette). Maar is dat op verzoek van de klant?

Wellicht dat men bij Maserati terugverlangt naar haar glorieperiode waarin grote racesuccessen werden geboekt die als inspiratiemateriaal dienden voor magnifieke straatauto’s. Maar na de oliecrisis van 1973 bleek daar steeds minder klandizie voor te zijn.

Het roer ging om in december 1981, toen de 4 cilinder Biturbo werd geïntroduceerd, verpakt in een carrosserie die sterk deed denken aan die van de BMW 320/320i. Dat was niet echt een succes en de van dit model afgeleide derivaten evenmin. Maserati keerde in 2004 terug op haar schreden met de door Pininfarina getekende Quattroporte. Dit sedan model sloeg in als een bom want hij wist sportiviteit met luxe te combineren, bood de ruimte van een volwaardige limousine en had een gedistingeerde uitstraling waar menig concurrent jaloers op was. In2007 volgde de GranTurismo; een fraai afgewerkte 4-persoons sportwagen met eveneens een atmosferische V8 motor. Erg duur, en daardoor ook bijzonder exclusief. Dat gold nog meer voor de hiervan afgeleide GranCabrio variant. Niet tevreden over de gerealiseerde verkoopaantallen, besloot het met Chrysler gefuseerde moederbedrijf Fiat het over een andere boeg te gooien. Er werd een nieuwe poging ondernemen om meer klanten binnen te halen met de relatief goedkope Ghibli, een nieuwe Quattroporte (die het cachet van zijn voorganger evenwel miste) en met de Levante, waarmee ingespeeld werd op de stijgende populariteit van SUV modellen. Wat ontbrak in dit rijtje was een sportwagen. De GranTurismo en GranCabrio wisten die rol niet goed meer te vervullen want zij begonnen in technisch opzicht de aansluiting bij de concurrentie te verliezen. Het fraaie geluid van de 4,7 liter V8 motor deed daar niks aan af. Fiat Chrysler Automobiles (FCA) leek een sportwagen voor Maserati ook niet zo belangrijk vinden. Klanten die een dergelijke auto zochten, konden door Ferrari bediend worden. Dat was toen nog een dochter merk van FCA. Maar daar kwam met de beursgang van Ferrari in 2015 verandering in. Langzaam maar zeker verwaterde de familieband met Maserati. Aanvankelijk werden er nog motoren van Ferrari betrokken, maar geen van beide partijen leken erg gemotiveerd te zijn om die relatie voort te zetten. En dat heeft er toe geleid dat Maserati het nu wederom over een andere boeg gooit.

Nou ja, andere boeg: Maserati gaat weer doen waar zij ooit wereldberoemd mee is geworden: het bouwen van supersportwagens. Deze MC20 is daar het levende bewijs van. Het is de eerste nieuwe sportwagen van Maserati in 13 jaar. Zijn naam is geïnspireerd door die van de MC12, één van de heftigste supersportwagens van net na de eeuwwisseling en extreem duur. De letters ‘MC’ staan voor ‘Maserati Corse’ en het getal ’20’ voor het jaartal 2020. Toch is de MC20 geen directe opvolger van de MC12, al zijn er wel wilde plannen om actief te worden in de racerij.

Anders dan bij de GranTurismo heeft de MC20 de motor niet voorin zitten, maar midscheeps achter. Die verhuizing kan je als een branchetrend zien: ook de Chevrolet Corvette maakte een dergelijke overstap en Aston Martin heeft bedacht dat zij beter kan sportwagens waar de motor niet langer tussen de voorwielen zit. Een trend die Maserati ook volgt, is downsizing. De MC20 heeft midscheeps achter geen heerlijk klinkende V8, maar een (dubbel) geblazen V6. En wat voor eentje.

De in eigen beheer ontwikkelde Nettuno motor is 3,0 liter groot en voorzien van een dry sump systeem en gepatenteerde Formule 1 technologie voor het verbrandingssysteem. Al deze ingrediënten leveren samen een smakelijke cocktail van 630 pk en 730 Nm op. In een auto die minder dan 1.500 kg weegt (Maserati heeft gekozen voor een volledig uit koolstofvezel opgetrokken carrosserie en monocoque; die laatste wordt overigens gebouwd met hulp van Dallara, dat gespecialiseerd is in racetechnologie) levert dat spectaculaire prestatiecijfers op: 2,9 seconden om naar 100 km/u te kunnen sprinten en een topsnelheid van 325 km/u. De transmissie is een 8-traps DCT.

In minder opgevoerde vorm gaat Maserati de V6 in de toekomst ook gebruiken voor haar overige modellen, waaronder de opvolgers van de Ghibli / Quattroporte (een gezamenlijk sedan model) en de Levante. Vanuit dit perspectief is de MC20 eerder een uithangbord voor haar zelf ontwikkelde motor dan een potentiële melkkoe.

De MC20 heeft de ‘juiste’ proporties van een sportwagen met de motor midscheeps achter, maar oogt daardoor ook wat inwisselbaar. Gelukkig zijn er vleugeldeuren (een primeur voor een Maserati) die de nieuweling alsnog een bijzondere uitstraling geven. Volgens de Italianen verbetert deze portier constructie ook de aerodynamica van de MC20.

Maar voor de rest is het een mengelmoesje van diverse andere sportauto’s. Dat is een gemiste kans, want Maserati heeft een rijke historie aan karakteristiek ogende modellen. De Italianen hebben met de MC20 wel erg op veilig gespeeld, al kan je dat positief uitleggen door te stellen dat controversiële stijlelementen die een handtekening onder een koopcontract in de weg kunnen staan, ontbreken.

De enige frivoliteit die Maserati zich gepermitteerd heeft, is een subtiele achterspoiler. Een leuk detail is ook de afdekplaat van de motor, waarbij de drietand van Maserati in de koelgaten verwerkt. Voor de rest is het primair een functioneel ontwerp, waarbij het design werd gedicteerd door de windtunnel van de eerdergenoemde racefirma Dallara.

Voor wat betreft het cockpit ontwerp, heeft Maserati het ook over een andere boeg gegooid. Theatrale toestanden zoals bij de GranTurismo of Quattroporte schitteren hier door afwezigheid. Er is sprake van weinig poespas, maar het is de vraag of de doelgroep daar op zit te wachten. Die wil natuurlijk wel waar voor zijn geld. En zoveel hoogwaardiger dan de cabine van de Alpine A110 oogt het interieur van de MC20 niet. Bij de tijd, maar ook niet meer dan dat, is het digitale instrumentarium en daarnaast een groot touchscreen.

Maserati gaat de MC20 assembleren in de Viale Ciro Menotti fabriek waar zij al 80 jaar auto’s bouwt, waaronder de uitgaande GranTurismo en GranCabrio. De Nettuno motor zal worden vervaardigd in een nieuwe studio genaamd Maserati Engine Lab, ook in Italië. Diegenen die van mening zijn dat dit niet de Maserati is waarop zij zaten te wachten: er zit ook een nieuwe GranTurismo in de pijplijn.

 

Reageren is niet mogelijk.