Volvo geeft levenslange garantie op vervangingsonderdelen

0

Volvo gaat er prat op dat zij kwaliteitsproducten levert, maar recentelijk bleek uit onderzoek dat met name de XC90 erg gevoelig is voor storingen en mankementen. Sterker nog: de Zweedse SUV werd als ‘minst betrouwbare auto’ betiteld. Om haar blazoen op te poetsen, komt Volvo nu let een levenslange garantie op vervangingsonderdelen.

De Zweden willen hiermee duidelijk maken dat zij vinden dat de klant nooit een tweede keer moet betalen voor het vervangen van hetzelfde onderdeel. De levenslange garantie geldt alleen voor de officiële onderdelen die gemonteerd worden omdat het originele exemplaar de geest heeft gegeven. Of als de Volvo dealer een montagefout heeft gemaakt. De garantie is echter niet overdraagbaar, dus ‘levenslang’ geldt alleen als de Volvo rijder geen afscheid neemt van zijn auto. Dat kan het inruilen van een exemplaar met flink wat levenservaring voor een jongere occasion van het Zweedse merk negatief beïnvloeden, maar dat zal de tijd leren.

De regeling geldt met terugwerkende kracht vanaf 1 juli van dit jaar en geldt niet op accessoires, merchandise, service- en slijtagedelen en ook niet op onderdelen die volgens fabrieksinstructies periodiek moeten worden vervangen. De Volvo oliefilters worden vanaf de volgende onderhoudsbeurt dus niet plotseling gratis. Wel zegt Volvo dat er geen kilometerbeperking zit op de garantie. Een stevige uitspraak, want met name de oudere modellen van het merk staan bekend om het feit dat zij goed overweg kunnen met hoge kilometerstanden. Of dat ook voor de XC90 geldt? Ook dat zal de tijd moeten leren.

Naar eigen zeggen is Volvo het enige automerk die levenslange garantie geeft op onderdelen. Eerder kondigde het Zweedse merk al aan dat men met haar auto’s niet meer naar universele schadeherstellers mag gaan, maar uitsluitend bij erkende garagisten gerepareerd mogen worden. Volvo heeft in augustus overigens nog niet gemerkt dat door de negatieve publiciteit over de onbetrouwbaarheid van de XC90 klanten afhaakten. Met 51.239 verkochte auto’s kwam de afzet afgelopen maand 7,2 procent hoger uit dan in dezelfde periode vorig jaar.

In Europa kwam Volvo met 17.458 registraties afgelopen maand afgerond 5 procent hoger uit dan in augustus 2019. Over de eerste 8 maanden gemeten, verkleinde de verkoopachterstand op 2019 hierdoor tot 22 procent. In China werd in augustus een afzetgroei gerealiseerd van 11 procent naar 15.835 auto’s. Dit land was afgelopen maand goed voor 31 procent van de wereldwijde afzet. Op jaarbasis (januari t/m augustus) zijn in China nu meer auto’s verkocht dan in dezelfde periode van 2019: het gaat om een plus van 1,5 procent. In Noord-Amerika deed Volvo het ondanks de ook daar aanhoudende corona pandemie nog  beter met een toename van de verkopen met 13 procent naar 10.378 exemplaren. Hierdoor kon de afzetdaling op jaarbasis worden gereduceerd tot 7 procent.

Wereldwijd heeft Volvo in de eerste 8 maanden van dit jaar 383.492 auto’s verkocht, hetgeen 13,5 procent minder is dan in dezelfde periode van 2019. Het Zweedse personenwagen merk meldt dat haar online activiteiten blijven toenemen en dat er ook een grote vraag is naar haar abonnementsdienst, Care by Volvo genaamd. In Nederland staat men op een verkoopachterstand van afgerond 25 procent. Dat komt vooral doordat de bodem van de V40 voorraadkist in zicht begint te komen. Ook de V60 heeft het moeilijk. De SUV modellen van Volvo blijven het wel goed doen. Ook de XC90 …

 

Reageren is niet mogelijk.