Autofabrikanten ontsnappen aan CO2 boetes

0

Sommige autofabrikanten voldoen al aan de nieuwe emissienorm, maar anderen zijn nog niet zo ver. Theoretisch betekent dit een forse boete vanuit Brussel, maar volgens Transport & Environment zouden de merken wiens modellen nu nog te veel CO2 uitstoten de dans kunnen ontspringen.

Volgers van het autonieuws zullen weten dat de Europese Unie eind dit jaar zijn rekenmachine uit de lade zal halen om de gemiddelde uitstoot te berekenen van de auto’s die fabrikanten in 2020 nieuw hebben verkocht. Merken die het op 95 gram CO2/km vastgestelde gemiddelde overschrijden, zullen heel zware boetes moeten betalen. De financiële schade voor de autofabrikanten zou daardoor in de honderden miljoenen euro’s kunnen lopen. Zelfs een miljardenbedrag werd voor sommige producenten niet uitgesloten.

Tot voor kort leken autofabrikanten niet aan die sancties te kunnen ontsnappen. Toch lijken zij nu goed op weg te zijn om ze te vermijden, zij het niet allemaal met dezelfde strategie. Dat blijkt namelijk uit een studie van Transport & Environment (T&E) op basis van de verkoopcijfers van het eerste semester van 2020.

Volgens het onderzoek voldoen PSA (Peugeot, Citroën, DS en Opel / Vauxhall), de BMW Groep en Volvo nu al aan de norm die de Europese Unie heeft vastgesteld. De Fransen kozen enerzijds voor een uitrol van stekker hybride en volledig elektrische modellen en anderzijds voor een versimpeling van het aanbod: sommige modellen verdwenen uit de prijslijst, dieselversies werden gedeeltelijk of zelfs volledig verbannen en ook de keuzemogelijkheden op benzinevlak werd verminderd. Bij Volvo werd de beslissing om de dieselversies te schrappen al eerder genomen en het stekker hybride plus elektrische aanbod werd flink uitgebreid, waarbij in het tweede semester ook de verkopen van Polestar kunnen worden opgeteld. Bij BMW zien we een explosieve groei van de verkoop van zogeheten eDrive modellen.

Fiat Chrysler Automobiles ontspringt de boetedans ook dankzij een akkoord met Tesla, waardoor de verkoopcijfers van deze specialist in elektrische auto’s in de statistieken van de Italiaans – Amerikaanse producent mogen worden meegerekend. Dat er inmiddels ook eigen mild hybride modellen zijn (Fiat Panda en 500) plus stekker hybride uitvoeringen van de Jeep Renegade plus Compass helpt natuurlijk ook. Deze deal is vooral lucratief gebleken voor Tesla.

Renault, Nissan, Ford en de combinatie Toyota – Mazda (deze fabrikanten hebben een akkoord dat vergelijkbaar is met dat tussen FCA en Tesla) moeten volgens T&E nog “een kleine achterstand van 2 gram CO2/km inlopen”. Tegen het eind van het jaar zou dat gelukt moeten zijn.

De Volkswagen Groep (5 gram achterstand), Hyundai-Kia (7 respectievelijk 3 gram), Daimler (9 gram) en Jaguar Land Rover (13 gram) lijken minder goed in staat te zijn om boetes vanuit Brussel te vermijden, ondanks het feit dat ook deze autoproducenten hun aanbod aan met name stekker hybride modellen flink hebben uitgebreid en alle partijen volledig elektrische auto’s in het aanbod hebben. Toch denkt T&E dat ook zij hun zaken tegen het eind van het jaar op orde krijgen “via ofwel een conformiteitsstrategie die bestaat uit de verkoop van meer geëlektrificeerde voertuigen, ofwel via een koppeling van hun uitstoot aan die van andere fabrikanten, of via een combinatie van beide”.

Het gevolg is dus dat quasi alle autofabrikanten waarschijnlijk aan CO2-boetes zullen kunnen ontsnappen. Dat kan er toe leiden dat de producten voor wat betreft het introductietempo van stekker hybride en/of volledig elektrische modellen de voet van het gaspedaal gaan halen. Zij zullen daartoe extra gemotiveerd worden indien zij merken dat de verkoop van dit soort auto’s voor hen commercieel minder interessant (lees: winstgevend) is. Met name autofabrikanten waar de transitie naar emissievrij vervoer niet gesteund wordt door het personeel, zoals het Daimler concern, zouden opgelucht adem kunnen halen nu blijkt dat boetes vanuit Brussel zonder al te veel problemen omzeild kunnen worden.

Reageren is niet mogelijk.