BMW en Mercedes adopteren Fiat 500

0

Tot nu toe heeft de ShareNow service van BMW en Mercedes alleen modellen van beide fabrikanten zelf aangeboden. Met de komst van Fiat 500 in de vloot wordt het aanbod voor het eerst opengesteld voor andere merken.

BMW en Mercedes hebben in de loop van de tijd een enorm netwerk van mobiliteitsdiensten gecreëerd (YourNow), met name FreeNow (scooters, enz.) en ShareNow (autodelen). Deze laatste dienst wordt ook aangeboden in grote Europese steden met een vloot auto’s van de BMW groep en het Daimler concern. Het gaat daarbij vooral om elektrische autodeel voertuigen, die overal in vooraf gedefinieerde gebieden kunnen worden opgehaald en achtergelaten. Klanten van ShareNow die hun voertuig terugbrengen naar een laadzone, worden zelfs kredietpunten toegekend aangezien het werk van de wagenparkbeheerder hierdoor gemakkelijker wordt.

Maar terwijl ShareNow oorspronkelijk bestond uit auto’s van de BMW groep en het Daimler concern (Smart, Mini, BMW i3), breidt de autodeel dienst nu haar gamma uit met repertoire van andere merken. De 2 Duitse fabrikanten hebben besloten om als eerste stap meer dan 600 exemplaren van de Fiat 500 in Duitsland in de service van ShareNow te integreren. Het doel is om een breder publiek te verleiden met een meer gediversifieerd wagenpark en modellen met een hoog ‘deelpotentieel’. Maar vermoedelijk speelt ook mee dat de productiedagen van zowel de Smart (zoals wij die nu kennen) als de BMW i3 geteld zijn.

Fiat had theoretisch kunnen profiteren van een grote bestelling voor exemplaren van de elektrische 500, maar ShareNow geeft de voorkeur aan exemplaren met een verbrandingsmotor. Omdat daarmee de interne concurrentie met Smart en de i3 voorkomen wordt? Of omdat BMW en Mercedes voor wat betreft eventuele kinderziektes bij de 500e de kat nog even uit de boom wil kijken?

Reageren is niet mogelijk.