Daimer geïnteresseerd in door Renault geopende Europese CO2-pool

0

Renault gaat een zogeheten CO2-poule maken waarvan andere autofabrikanten gebruik kunnen maken. Dat blijkt uit een document van de Europese Commissie.

Dit betekent dat de Franse autofabrikant emissiekredieten gaat verkopen, waardoor branchegenoten de gemiddelde norm van 95 gram CO2 per kilometer alsnog kunnen behalen. Daimler heeft volgens Duitse media interesse om te poolen met Renault. Volgens onderzoek van Transport & Environment zit Renault nu nog net niet op de vereiste gemiddelde uitstoot, maar lijkt de fabrikant zijn CO2-target dit jaar wel te halen. Daimler, waarmee de Fransen een strategische samenwerking hebben (ook is er sprake van een bescheiden onderlinge aandelenparticipatie), zal de CO2 niet op eigen kracht kunnen halen. Daardoor dreigen er hoge boetes.

In 2021 geldt dat alle autofabrikanten per gram overschrijding 95 euro per verkocht voertuig moeten betalen. Daarbij wordt er dit jaar gekeken naar de (zuinigste) 95 procent van de totale afzet. De gemiddelde CO2 uitstoot mag niet meer dan 95 gram bedragen. Als Renault daar onder blijft, dan heeft de autofabrikant de mogelijkheid om de resterende emissiekredieten te verkopen aan een branchegenoot. Indien het gecombineerde gemiddelde de norm dan alsnog overschrijdt, dan draait de fabrikant die zich inschrijft voor de CO2-pool op voor de boete. Renault loopt dus geen risico.

Autofabrikanten zoals FCA (met Tesla) en Toyota (met Mazda) hebben al een CO2-pool. Volkswagen heeft een dergelijke samenwerking met MG. De auto’s van Tesla stoten helemaal geen CO2 uit dus deze partij kon zijn emissiekredieten verkopen aan Fiat Chrysler Automobiles. Toyota zit dankzij haar ruime aanbod aan hybride modellen ook op rozen. MG verkoopt op het vaste land van Europa alleen de ZS EV. Het is niet bekend of Nissan en Mitsubishi als alliantiepartners ook bij de poule van Renault betrokken zijn.

In het document van Renault valt te lezen dat geïnteresseerde partijen tot 18 november de tijd hebben om zich aan te melden. Ze moeten dan aan kunnen tonen dat hun CO2-uitstoot de poule ‘niet in gevaar brengt’, oftewel dat het gecombineerde gemiddelde niet te hoog wordt. Wanneer dit wel gebeurt, dan draait de fabrikant die zich aanmeldt zoals gezegd op voor de kosten.

Reageren is niet mogelijk.