Diesel is op weg naar de uitgang

0

Oude dieselauto’s mogen met ingang van 1 november Amsterdam niet meer in. Er geldt in het gebied binnen de ring A10 namelijk een nieuwe milieuzone. Het verbod geldt voor vervuilende personen- en bestelauto’s met dieselmotor die vóór 2006 zijn gemaakt. Op de ringweg zelf mogen zij nog wel rijden.

Voorlopig zullen er nog geen boetes worden uitgeschreven, maar ontvangen overtreders alleen een waarschuwing. Vanwege de corona crisis geeft de gemeente Amsterdam automobilisten wat langer de tijd om te wennen aan de nieuwe regels. Maar vanaf 1 maart 2021 kunnen overtreders wel een boete tegemoet zien. Amsterdam is niet de eerste stad met een milieuzone. In Utrecht geldt al sinds 2015 een verbod voor personenauto’s en bestelbusjes met een diesel motor die voor 2001 zijn gebouwd. In het centrum van Arnhem mogen sinds 2019 dergelijke voertuigen van voor 2005 niet meer rijden. In Den Haag zijn dieselauto’s van voor 2006 vanaf medio volgend jaar niet meer toegestaan. Kortom, het net rond de oliegestookte personenwagen lijkt zich te sluiten.

Ook elders in Europa wordt het rijden in een dieselauto door de overheid ontmoedigd. Het resultaat is dat er nu voor het eerst meer (deels) elektrische personenwagens verkocht zijn dan diesels. Dat blijkt uit cijfers van Jato Dynamics over de Europese autoverkopen van september. Dit onderzoeksbureau heeft in haar berekeningen overigens ook hybride modellen (mild, gewoon, stekker) onder het kopje ‘elektrisch’ geplaatst. De stijging gaat gepaard met een teruggang van het aantal verkochte dieselauto’s. Die hadden 10 jaar geleden nog een marktaandeel van 60 procent, maar in september was dat percentage gedaald tot 24,8. De (deels) elektrische’ modellen wisten tegelijkertijd hun greep op de Europese automarkt te verdubbelen tot 25,3 procent. In 2010 vormden geëlektrificeerde voertuigen amper 1 procent van de registraties.

Ook benzine auto’s hebben flink aan terrein verloren: hun marktaandeel bedroeg in september 47 procent. Vorig jaar was dat nog 59 procent. Dat is overigens goed nieuws voor de autofabrikanten, die (deels) elektrische modellen nodig hebben om hun CO2-doelstellingen te behalen. Met name mild hybride techniek begint steeds meer een basisvereiste te worden in autoland. Auto’s met een dergelijk brandstofbesparend systeem kunnen echter niet enkel op hun elektromotor rijden. De benzine of dieselkrachtbron moet altijd een handje helpen. In principe zijn milde hybride auto’s natuurlijk gewoon benzine personenwagens met een piepkleine beetje ondersteuning van een geïntegreerde startmotor/generator. Gewone hybride auto’s kunnen zeer korte afstanden elektrisch afleggen. Voor het rijden zonder uitstoot gedurende tientallen kilometers is (minimaal) een plug-in versie nodig. Worden beide soorten stekkerloze hybride modellen bij elkaar opgeteld, dan namen zij afgelopen maand 53 procent van het aantal inschrijvingen van geëlektrificeerde voertuigen voor hun rekening; een toename van 124 procent ten opzichte van september 2019.

In Nederland is de situatie nog extremer. Hier werden vorig jaar al meer volledig elektrische auto’s verkocht dan diesels. De verkoop van oliegestookte personenwagens daalde vorig jaar in Nederland met 45,3 procent, terwijl de verkoop van emissievrije exemplaren juist met 21 procent steeg. De oorzaak ligt vooral bij beleidsmaatregelen van de overheid (belastingprikkels, subsidie). Het is een van de belangrijkste reden waarom Jato Dynamics dit jaar een forse daling in de gemiddelde CO2-uitstoot waarneemt.

Het automerk dat de meeste (deels) elektrische auto’s verkocht in september (hybride modellen dus meegerekend) is Toyota (marktaandeel van 32 procent), gevolgd door Volkswagen dat aan het begin staat van haar offensief met volledig emissievrije personenwagens. De Duitsers nemen ook in het segment voor volledig elektrische auto’s de tweede plek in, hier achter Tesla. Volkswagen is hard op weg om marktleider te worden, want in september nam het aantal registraties met 352 procent toe. Voor Renault waren er 211 procent meer registraties in het segment voor volledig elektrische auto’s.

De populairste volledig elektrische auto was de Tesla Model 3 met 15.702 exemplaren, gevolgd door de Renault Zoé en de Volkswagen ID.3. De kraakverse Duitser maakt dus een veelbelovende verkoopstart. Toch maakt de verkoopprestatie van de Tesla Model 3 nog meer indruk, want die was 3 keer zo populair als de best verkochte stekker hybride (de Mercedes-Benz A 250e; 4.782 eenheden) en wist ook meer klanten te trekken dan de vaakst geregistreerde hybride, de Toyota Corolla. Laten wij de aandrijfvorm buiten beschouwing en kijken wij alleen naar het type auto, dan was de Amerikaanse sedan in het D segment met 15.787 verkochte exemplaren liefst 50 procent populairder dan de Volkswagen Passat (9.591 registraties) en de BMW 3-serie (9.146), terwijl hij niet eens leverbaar in een in Europa razend populaire stationwagon uitvoering.

In september werden er in Europa bijna 1,3 miljoen nieuwe auto’s ingeschreven. Dat is 1,2 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar, hetgeen er op zou kunnen wijzen dat de personenwagenmarkt hersteld is van het corona virus. In september werden 327.800 geëlektrificeerde auto’s ingeschreven; een toename van liefst 139 procent ten opzichte van dezelfde maand van 2019. Maar de verkoopstijging in september kan het resultaat over de eerste 9 maanden van dit jaar niet goedmaken. In de eerste 3 kwartalen gingen de autoverkopen met 29 procent onderuit. De best verkochte auto van Europa is nog altijd de Volkswagen Golf (28.731 registraties). SUV modellen hadden in september een marktaandeel van liefst 41,3 procent. Let wel: ook in dit opzicht hanteert het onderzoeksbureau een ruime definitie, want hier vallen ook cross-overs als de Renault Captur, Peugeot 2008 en Ford Puma onder.

 

Reageren is niet mogelijk.